Velkendt 'danskerbil' sparer på sikkerheden

Selvom den nye udgave af Opel Corsa er mere sikker end forgængeren, bliver det ’kun’ til fire stjerner i ny Euro NCAP-test. Årsagen er, at nødbremsen ikke er god nok. Ny Mazda-model imponerer derimod med hidtil bedste kollisionssikkerhed.

Pressemeddelelse

Juletravlheden har ikke helt indfundet sig endnu hos Euro NCAP. Årets næstsidste test tæller således bare fire biler: Ford Explorer, Mazda CX-30, Mercedes-Benz GLB og Opel Corsa.

Set med danske briller er den sidste bil umiddelbart den mest interessante. Opel Corsa har gennem mange år været en populær bil herhjemme, og derfor er det ærgerligt, at den nye udgave ’kun’ klarer sig til fire Euro NCAP-stjerner.   

Årsagen er, at Opel Corsa’s nødbremse i den testede standardudgave ikke ser bløde trafikanter som børn og cyklister godt nok. Opel Corsa fås ganske vist med en mere avanceret og bedre nødbremse med radar, men da den er ekstraudstyr, er bilen testet med den mere simple nødbremse med kamera, som findes i grundudgaverne. Udover nødbremsen, får Opel Corsa også en anmærkning for, at den testede grundudgave ikke har en hovedstøtte på den midterste plads på bagsædet. Også det koster.

”De fire stjerner kan virke som en hård afgørelse af Euro NCAP. Omvendt kan man undre sig over, at Opel har sparet vigtigt sikkerhedsudstyr væk,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:

”Det er uforståeligt, at PSA-koncernen, som ejer Opel, ikke har valgt at gøre den bedste udgave af nødbremsen til standard. En beslutning, som også kostede en stjerne, da søsterbilen Peugeot 208 blev testet tidligere på året. Vi kan derfor kun gentage vores kritik: Det er simpelthen for ringe, og vi opfordrer den danske Opel-importør til at gøre udstyret til standard i Danmark.” 

De fire Euro NCAP-stjerner betyder, at Opel Corsa heller ikke får det sikkerhedsfradrag på 8.000-12.000, som fem Euro NCAP-stjerner udløser i Danmark.

Mens Opel Corsa altså snubler i Euro NCAP-testen, klarer de tre øvrige biler sig anderledes godt. Alle får de maksimale fem Euro NCAP-stjerner.

Særligt den helt nye Mazda CX-30 udmærker sig. Den mellemstore SUV-model imponerer med en tårnhøj kollisionssikkerhed og scorer hele 99% i kategorien Voksensikkerhed. Det hidtil bedste resultat under de nuværende testkrav.

”De seneste års Euro NCAP-test har vist, at Mazda ligger i top, når det gælder sikkerheden. Den nye CX-30 er ingen undtagelse. Udover en tårnhøj sikkerhed for bilens passagerer, store som små, er alle de nye sikkerhedssystemer standard i alle udgaver, og de virker godt. Med andre ord er Mazda CX-30 en meget sikker bil for både hårde og bløde trafikanter,” siger Søren W. Rasmussen.

De testede biler:

  • Ford Explorer: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Mazda CX-30: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Mercedes-Benz GLB: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Opel Corsa: 4 Euro NCAP-stjerner

Hent billede - Ford Explorer

Hent billede - Mazda CX-30

Hent billede - Mercedes-Benz GLB

Hent billede - Opel Corsa