Villig diesel til Honda Civic

Med Honda Civic er japanerne endelig klar med en mindre dieselmotor. Den er ikke klassens mest støjsvage eller økonomiske, men karakteristikken er ægte Honda.

Den nye diesel til Honda Civic giver godt og vel 50 kg mindre vægt iforan, og det gavner de i forvejen dynamiske køreegenskaber
Forpremiere

Hondas nye 1.6-liters diesel er en af de stærkeste i klassen og sikrer samtidig en fornem brændstoføkonomi på 27,8 km/l. Den debuterer i Honda Civic.
Hondas nye 1.6-liters diesel er en af de stærkeste i klassen og sikrer samtidig en fornem brændstoføkonomi på 27,8 km/l. Den debuterer i Honda Civic.
Motor mener: Endelig kom den lille dieselmotor til Honda. Den har vi længe savnet, og den ser ud til at passe perfekt til både Honda Civic og de større modeller.

Honda er mester i avancerede benzinmotorer, der elsker at få pisk, så omdrejningstælleren danser tango på kanten af det røde felt. Men andelen af dieselbiler stiger fortsat, og det har de seneste par år kostet markedsandele, for Hondas enlige dieselmotor på 2.2 liter har været for stor, for dyr og for tørstig til et marked, der efterspørger dieselmotorer i forskellige størrelser ikke mindst i mellemklassen.

Den nye 1.6-liters motor får sin debut i Honda Civic og kommer til sommer også til den nye Honda CR-V. I begge tilfælde vil den med 300 Nm og 120 hestekræfter gøre det fint for kunder, der lægger vægt på god trækkraft fra lave omdrejninger.

Med denne motor tilbyder Honda en af de stærkeste motorer i klassen og et moment, der ligger omkring 20 procent over konkurrenterne.

Ny gearkasse kun til diesel

Honda har arbejdet med at tvinge vægten ned i den nye maskine, der derfor vejer 47 kg mindre end den store 2.2er, hvilket gør den til en af de letteste i klassen.

For at få vægten ned har ingeniørerne konstrueret en ny gearkasse til motoren, og den er syv kg lettere end den, der benyttes i 2.2eren. Samlet set er vægten derfor reduceret med over 50 kg i en direkte sammenligning med den store 2.2’er.

Den nye motor bygges i Swindon, UK. Kapaciteten er op til 500 motorer om dagen. Med et toholdsskift svarer det til 1 motor for hver 138 sekunder. Den eksisterende 2.2 i-DTEC og den nye 1.6 i-DTEC vil begge blive produceret på samme linje.
Den nye motor bygges i Swindon, UK. Kapaciteten er op til 500 motorer om dagen. Med et toholdsskift svarer det til 1 motor for hver 138 sekunder. Den eksisterende 2.2 i-DTEC og den nye 1.6 i-DTEC vil begge blive produceret på samme linje.
I Honda Civic forbedrer det egenskaberne, så bilen kan klare 27,8 km/l. Selv om det ikke er klassens bedste, så er oplevelsen af motoren i Civic meget overbevisende, for som en klassisk Honda-motor har den nye diesel ikke noget mod at rotere med mange omdrejninger, hvis man er i det humør.

I bunden af omdrejningstælleren trækker motoren også fint, om end testeksemplaret havde en snert at turbotøven.

Elektronisk støjreduktion

Med den nye lette diesel i snuden kører Civic meget neutralt, og alle tendenser til understyring er holdt i en kort stram snor. Forenden bider sig fast i asfalten og fuldender balancen i en meget køreglad bil.

I kampen mod overflødige kilo har Honda fravalgt dobbelte balanceaksler, men alligevel er støjen holdt nede på et acceptabelt niveau. Kun ved kraftig acceleration giver den en typisk diesel-sound fra sig, men ved marchfart er der stort set ingen motorstøj.

Den manglende balanceaksel har Hondas ingeniører byttet ud med et aktivt støjreduktionssystem i stil med det, mange kender fra hovedtelefoner beregnet til flyrejser. Systemet er finjusteret til at undertrykke støj under 100 hertz med op til 10 dB via en mikrofon i loftet og en højttaler, der sender et præcist timet lydsignal ud i modfase.

Diesel-versionen af Civic har yderligere fået lidt hurtigere styretøj, og bøsningerne i de forreste hjulophæng er ændret med henblik på bedre retningsstabilitet.

Prisen på Honda Civic med den nye diesel er ikke på plads endnu, men vi gætter på en fra pris omkring 265.000 kr.