Vinterdæk til varevogne, campere og minibusser kommer på glatis i årets vinterdæktest, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber. Ud af 15 testede dæk dumper 12, mens de sidste tre langtfra imponerer. Det er ikke mindst ringe egenskaber på våd vej og i sne, der sender dækkene på slingrekurs. Dermed ligner resultatet det fra årets sommerdæktest af samme dæktype. Også her faldt dækkene til disse typer biler igennem.
Dækkene, der er mærket ’C’ for Commercial, er ofte udviklet til erhvervslivets behov, hvor der er lagt mere vægt på slidstyrke og høj bæreevne. Men netop de egenskaber står ofte i vejen for et godt resultat på eksempelvis våd vej, hvor kun ét dæk klarede sig godt. Samlet set står vinterdækkene dog bedre fast på våd vej end sommerdækkene. I gennemsnit skulle de bruge 44 meter for at bremse helt ned fra 80 km/t på våd vej mod sommerdækkenes 52 meter. Også derfor giver det god mening at skifte til vinterdæk – vel at mærke de bedste af slagsen.
”Taget i betragtning, hvor meget varevogne og håndværkerbiler fylder i trafikken, er det ikke betryggende, at vinterdækkene til dem er så ringe, som vores test viser. Et godt vejgreb på især våde veje er helt afgørende for trafiksikkerheden. Derfor kan vi kun opfordre virksomheder og andre til at se på andet end økonomien, når de køber vinterdæk til deres biler,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
Som tidligere går størrelserne fra årets sommerdæktest igen i vinterdæktesten. Det betyder, at der også er testet 16 dæk i størrelsen 15 tommer (185/65). Det er dæk, der passer til biler i miniklassen som Peugeot 207 eller VW Polo, der er en af de mest solgte bilklasser herhjemme. Modsat dækkene til varebiler klarer de sig anderledes godt. Af de 16 dæk falder ’kun’ tre igennem på dårligt vejgreb på enten tør eller våd vej.
”Det er naturligvis positivt og viser, at det faktisk er muligt at lave dæk, der også står fast om vinteren. Men som vores test viser, er der stadig forskel på dækkene. Her er vores test en god guide, der kan hjælpe én med at finde det dæk, der giver den bedste sikkerhed,” siger Søren W. Rasmussen.
I vinterdæktesten bedømmes dækkene på deres egenskaber på våd og tør vej, og på sne og is, samt deres rullemodstand, slidstyrke og dækstøj.