Volvo Powershift - det bløde gear

Volvo præsenterer nu sit bud på VWs DSG-gearkasse med dobbelt kobling. Powershift koster 33.000 kr. og leverer glidende gearskift.

Volvo Powershift
Forpremiere

Motor mener: Powershift-gearkassen skifter lækkert, men det er skuffende, at brændstoføkonomien ikke er bedre end med manuel gearkasse.

Et glidende gearskifte nærmest som i en god automatgearkasse. Sådan føles Volvo og Getrags første dobbeltkoblings-gearkasse, der kommer på gaden efter sommerferien, og som koster 33.000 kr. mere end en manuel gearkasse.

Volvo lover otte procent bedre brændstoføkonomi end en automatgearkasse, men forskellen i forhold til en manuel gearkasse er nedslående: 0,5 km/l kortere end med manuelt gear.

Det var Volkswagen, som var først med denne gearkassetype, og nu følger alle konkurrenterne med. I forhold til VWs DSG-gearkasse virker skiftene i Volvos Powershift-gearkasse mere rolige, og det virker, som om selve skiftet tager en anelse længere tid. Det har ingen praktisk betydning, da ideen med gearkassen er, at motoren driver hjulene uden afbrydelse under gearskiftet.

Der er også et par tekniske forskelle. DSG-gearkassen findes i to versioner med henholdsvis seks og syv udvekslinger, her har Volvo holdt fast i seks udvekslinger. Til gengæld kan gearkassen klare op til 450 Nm moment, hvorimod DSG-gearkassen hidtil kun var været tilknyttet motorer med et moment på under 400 Nm. Og den nye syv-trins version kan kun klare 250 Nm.

Vi testede Powershift-gearkassen, der fra starten kun leveres med den PSA-udviklede 2-liters dieselmotor med 136 hk i en Volvo C30, og det var en overbevisende kombination. De bløde gearskift passede godt til den gode komfort fra undervognen, og gav livstilsminibilen et løft, så den føltes en tand mere lækker.

Denne version er dog ikke prissat herhjemme, det er S40 samt V50 med selvsamme motor/gearkasse-kombination, og her er priserne henholdsvis 414.000 og 441.000 kr.