Motor mener: Volvo er med S60 ambitiøse og går efter Audi A4 og BMW 3-serie. De gør det godt, og teknisk er den fornem, men den når ikke tyskerne.
Hos Volvo bliver der ikke lagt skjul på, at de har haft de etablerede tyske nobelmærker Audi og BMW i kikkerten under udviklingen af den nye Volvo S60, en firedørs sedan med linjer som en coupé.

Frontens grill har en kromrand, og det originale isenkræmmer-emblem har fået en prangende placering i midten med en diagonal krombjælke. Ingen er i tvivl om, at der er en Volvo i bakspejlet – og at den vil forbi. Dørenes lukkelinjer er skarpe og strammer de svungne former op, der ellers bliver understreget at en forkromet bue, der følger taget. Bagtil strutter de brede balder, men denne gang med et nyt og skarpere lygtedesign, der løber rundt om hjørnet.
Den nye Volvo S60 er ikke vokset en millimeter i forhold til forgængeren på nogen af lederne. Heller ikke akselafstanden er længere, ganske enkelt fordi Volvo anvender forgængerens chassis med ny kalibrering. En billig løsning i svære tider, men ikke nødvendigvis en dårlig løsning.

Fra start af er der valg imellem fire motorer, to benzin og to diesel, alle med turbo. Set med danske øjne er Volvo S60 D3 den mest interessante ikke mindst på grund af forholdet imellem pris og præstationer.
Volvo S60 D3 har en 2.0-liters femcylindret dieselmotor med 163 hk og et drejningsmoment på 400 Nm imellem 1.400 og 2.850 o/min. Prisen på 488.000 kr. er i forhold til 507.000 kr. for Audi A4 2.0 og 519.300 kr. for BMW 320D, der endda sælges til en specialpris på 445.000 kr., dog ikke skarp nok. Der er ikke samme aura omkring Volvo, som der er omkring Audi og BMW.

Når det kommer til køreegenskaber, ser Volvo S60 ud til at køre lige op med de to selvvalgte konkurrenter. Styringen er skarp, og der er godt med krudt i bøssen. Affjedringen er lidt til den stive side, og der tilflyder mange informationer om vejens beskaffenhed. Testbilen var udrustet med lave18-tommer dæk, der læser vejen. Standardmonteringen er 16-tommer hjul, der vil give en bedre rullekomfort.
Den anden dieselmotor , D5, er på 2.4 liter med 205 hk og 420 Nm til 534.000 kr. De 46.000 kr. kan man roligt spare, for der er ikke den store forskel på køreindtrykket imellem D3 og D5.
De to benzinmotorer er en 2.0 liter, firecylindret med betegnelsen 2.0T for turbo. Motoren er oprindelig den nye Ford Ecoboost-motor, der har gennemgået Volvos egen kur for motorstyring. Topydelsen er 203 hk og 300 Nm, der kortvarigt stiger til 320 Nm under acceleration.

S60 T6 kører forrygende og kan uden tvivl køre lige op med de to tyskere, hvis de tre skulle møde hinanden. Den mulighed er der i slutningen af august.