Volvo S90 og V90 - næsten selvkørende

Volvo har fuld fart på udviklingen af sin nye identitet, der dog stadig har dybe rødder i mærkets grundpille: Masser af sikkerhed. Den nye S90 kan nu styre og bremse af sig selv op til 130 km/t.

Volvo S90. Fotos: Volvo
Forpremiere

Volvos nye ansigt prydes af et stort logo i midten af køleren samt de karakteristiske LED-forlygter med en form, Volvo kalder Thors hammer. Fotos: Volvo
Volvos nye ansigt prydes af et stort logo i midten af køleren samt de karakteristiske LED-forlygter med en form, Volvo kalder Thors hammer. Fotos: Volvo
Motor mener: Det er imponerende, hvordan Volvo har sat fart på udviklingen af form og indhold efter, at mærket blev solgt af Ford for nogle år siden. De nye modeller er uden tvivl Volvos hidtil bedste biler og kan snildt måle sig med de store tyske bilmærker.

Motor har som første danske bilmagasin haft lejlighed til at køre Volvo S90 og V90. To nye modeller der både skal føre arven videre fra de klassiske modeller S80 og V70, og som for alvor skal løfte mærket op i premiumklassen. Det var en oplevelse af de helt store.

De nye biler er bygget på samme platform som XC90 og fortsætter på fin vis den plan, Volvo har lagt med introduktion af nye motorer, mere sikkerhed og en gradvis omstilling i retning mod forureningsfri, selvkørende biler, der ikke kan køre galt. Således kommer både S90 og V90 i udgaver, der kan lades op og køres på strøm.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Mercedes-Benz E-klasse

Instrumentbordet er præget af den store skærm i midten, hvorfra en stor del af bilens funktioner styres. Materialerne er i højeste kvalitet og giver med sine lyse farver og formen af de ægte træpaneler et flot skandinavisk design.
Instrumentbordet er præget af den store skærm i midten, hvorfra en stor del af bilens funktioner styres. Materialerne er i højeste kvalitet og giver med sine lyse farver og formen af de ægte træpaneler et flot skandinavisk design.
Alle udgaver er fra starten forsynet med et system, hvor bilen selv styrer og bremser ved hastigheder op til 130 km/t., og nye motorer er med til at øge køreglæden og sænke CO2-udslippet. Også nødbremsesystemet sætter nye standarder.

Kæmpe kabine

Med en akselafstand på næsten tre meter er de nye udgaver af 90-serien blevet nærmest enorme i kabinen. Man sidder imponerende godt fortil, men også ved bagsædet er der kommet masser af plads til både knæ og hoved.

Også i udgaverne med glastag er loftshøjden fin, mens en ret stor kardantunnel begrænser pladsen ved den midterste plads på bagsædet. Prisen for den lange kabine er et bagagerum i V90, der med sine 560 liter er 15 liter mindre end i V70. Til gengæld er bagagerummet i S90 med sine 500 liter overraskende stort for en sedan. I begge udgaver kan bagsædet som standard foldes fremover ved tryk på en knap.

LÆS OGSÅ: Motors test af Audi A6

Bagenden på S90 er designet, så nogle elsker den, og andre hader den. Et typisk tegn på en bil, der skiller sig ud fra mængden.
Bagenden på S90 er designet, så nogle elsker den, og andre hader den. Et typisk tegn på en bil, der skiller sig ud fra mængden.
Den oplevede kvalitet af sæder, instrumentbord og dørsider er yderst imponerende, og med de mange lyse materialer i kombination med ægte træpaneler får bilen netop det skandinaviske islæt, som Volvo stræber efter at skabe i alle nye modeller. Det er godt gået!

Helt ny undervogn

Modelprogrammet er bygget op, så næsten alle udgaver indtil videre er forsynet med firehjulstræk og et ottetrins automatgear. Vægtfordelingen er tæt på 50/50, og hjulgeometrien er yderst avanceret med multilink ophæng både for og bag. Bagtil er det en tværliggende bladfjeder i kompositmateriale, der står for affjedringen, mens der er skruefjedre fortil.

Pladsen ved bagsædet er imponerende takket være en akselafstand på næsten tre meter. Midterpladsen lider dog under den store kardantunnel, der er nødvendig på grund af firehjulstrækket, AWD.
Pladsen ved bagsædet er imponerende takket være en akselafstand på næsten tre meter. Midterpladsen lider dog under den store kardantunnel, der er nødvendig på grund af firehjulstrækket, AWD.
Som ekstraudstyr kan bilen bestilles med luftaffjedring bagtil (+38.400 kr.), hvilket gør det muligt at lade affjedringen variere mellem komfort- og dynamik-indstillingen. Det havde alle de biler, vi kørte, og det gav en så mærkbar forandring, at oplevelsen af bilen skiftede fra limousine til en „drivers car”.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW 5-serie

Alle udgaver har den nye Pilotassist, der gør det muligt at lade bilen styre selv og selv holde afstand til forankørende biler. Det giver rigtig god mening ved køkørsel, mens man ved almindelig motorvejskørsel mere skal se det som en ekstra hjælp, der som et sikkerhedstiltag kan tage over, hvis man er på vej ud i en kritisk situation. Men systemet er endnu et skridt i retning mod den selvkørende bil, og helt sikkert en af de udstyrsdetaljer, man ikke vil undvære, når man først er vænnet til det.

Ny turboteknik

Volvo V90 løfter arven fra den klassiske V70 på en overbevisende måde. Bagagerummet er dog blevet en lille smule mindre på grund af den skrånende bagklap.
Volvo V90 løfter arven fra den klassiske V70 på en overbevisende måde. Bagagerummet er dog blevet en lille smule mindre på grund af den skrånende bagklap.
Alle motorer er med fire cylindre og på to liter. Dieseludgaven D5 yder nu 235 hk og har en snedig anordning, Power Pulse, hvor en beholder med trykluft sender ren luft gennem turboen, når man sætter i gang, så turboladeren lynhurtigt kommer op i omdrejninger.

Det giver forrygende accelerationstider fra stående start og er med til at gøre forskellen mellem diesel- og benzinudgaverne mindre. Men helt så hurtig som benzinmodellen T6 bliver D5 aldrig. I T6 arbejder en turbolader og en kompressor nemlig side om side, og så øges effekten til mægtige 320 hk. Den motor fjerner alle de bekymringer, man kunne have, om, at Volvo laver for små motorer, idet der ikke er sekscylindrede motorer i modelprogrammet.

Vores køreoplevelse i både S90 T6 og V90 D5 resulterede i en konklusion, der lover godt for Volvos fremtid: Dette er biler af højeste klasse.

Koster fra 550.000 kr.

Fra starten lanceres bilerne i udstyrsniveaet Momentum og Inscription, hvor sidstnævnte med en merpris på 70.000 kr. er mest oplagt, da man her bl.a. får læderindtræk, elstole, træpaneler, stort digitalt instrumenthus og store fælge.

Alle udgaver har som standard et mægtigt musikanlæg på 330 Watt, 10 højttalere, en kæmpe iPad-lignende skærm i midten af instrumentbordet samt den store sikkerhedspakke med aktiv fartpilot, Pilotassist og den nyeste udgave af Volvos automatiske nødbremse. Den virker ved alle hastigheder og kan dag og nat bremse for både biler, cyklister, fodgængere og større dyr.

LÆS OGSÅ: Motors test af Jaguar XE

Billigste udgave er her og nu en S90 D4 aut. Momentum til 680.000 kr., men senere på året dukker en D3 (150 hk) op med manuelt gear og det laveste udstyrsniveau Kinetic. Den koster fra 550.000 kr. For erhvervslivet er der allerede nu strikket et godt leasingprogram sammen, hvor beskatningspriserne generelt ligger på et niveau, der er 100-140.000 kr. under listepriserne.

En opladningshybrid, T8, dukker op sidst på året til priser fra 950.000 kr. Den vil kunne køre 45 km pr. opladning, og det bringer det samlede CO2-udslip ned på under 50 gram pr. km.