Volvo V40 - den frække lillebror

Volvo V40 er Volvos første femdørs hatchback i mange år. En attraktiv pris og et flot design skal sammen med en banebrydende sikkerhed bringe Volvo betydeligt tættere på danskernes bilvalg.

Volvo V40 er Volvos første femdørs hatchback i mange år.
Forpremiere

Designet er frisk, og Volvo V40 byder på en lang rakke af spændende linjer, der giver næring til både øje og fantasi.
Designet er frisk, og Volvo V40 byder på en lang rakke af spændende linjer, der giver næring til både øje og fantasi.
Der er virkelig kommet fest og farver på hylderne hos Volvo. De tidligere tiders praktisk orienterede linjer er med den nye Volvo V40 erstattet af modige former, der på én gang fastholder den arv og den kompetence, som det svenske mærke indeholder, samtidig med at bilen bringer en skarphed ind i designet, der kan få selv en Alfa Romeo til at se helt ordinær ud.

Den nye Volvo V40 skal afløse både S40 og V50, og selvom V50 var populær i Danmark, kommer denne nye 40-serie ikke som stationcar. Denne hatchback vil derfor sammen med en ny firehjulstrukken XC40 senere på året udgøre grundstammen i Volvos mindste biler.

Volvo V40 er Volvos første femdørs hatchback i mange år. Den afløser stationcaren V50 og sedanen S40 og byder på mere design og mindre brugsværdi.
Volvo V40 er Volvos første femdørs hatchback i mange år. Den afløser stationcaren V50 og sedanen S40 og byder på mere design og mindre brugsværdi.
Mens der således er skruet lidt ned for det praktiske, er der til gengæld skruet helt op for de dynamiske egenskaber. Det fik Motor lejlighed til at konstatere på italienske bjergveje i området omkring Verona.

Volvo V40 kører simpelthen imponerende godt, og selv om alle udgaver nu har fået elektrisk servostyring, er der overraskende god føling med bilens placering på selv krævende ruter. Er det ikke nok, kan man endda tilkøbe en mulighed for at indstille styrekraften mellem tre niveauer.

Bilens affjedring er usædvanlig vellykket, og en af hemmelighederne bag den oplevelse ligger i valget af støddæmpere, hvor Volvo V40s projektchef egenhændigt har været rundt hos et hav af producenter for at finde den helt rigtige konstruktion. Valget faldt på en helt ny monotube-støddæmper fra Tenneco, og den sørger for et fantastisk vejgreb hele tiden.

Bagklappen åbner højt og giver adgang til det 335 liter store bagagerum. Bagsædet kan som standard lægges ned i to dele.
Bagklappen åbner højt og giver adgang til det 335 liter store bagagerum. Bagsædet kan som standard lægges ned i to dele.
Billigste udgave har en 1.6-liters dieselmotor med 115 hk. Den koster 319.000 kroner og kører 27,8 km pr. liter – i hvert fald på papiret. I praksis vil bilens kørevillighed nok høvle lidt af det tal.

Med i den grundpris er et ret flot udstyrsniveau med bl.a. 16-tommers alufælge, varme i både for- og bagsæder, tozoners klimaanlæg, flot lydanlæg og meget mere.

Volvo har for vane at præsentere en ny sikkerhedsfeature, når en ny bilmodel kommer på gaden, og den tradition er fastholdt med V40. Denne gang er det verdens første serieproducerede fodgængerairbag, der er den store nyhed i alle versioner.

Den virker ved, at kølerhjelmen løfter sig, så en airbag kan lægge sig langs forrudens kant i tilfælde af en kollision med en fodgænger. Dermed mindskes belastningen af fodgængeren dramatisk.

V40 fås også med de kendte sikkerhedselementer fra de nyeste Volvo-modeller. Alle udgaver har City-Safety, der selv bremser bilen ned, hvis man kommer for tæt på en forankørende. Det virker nu op til 50 km/t., mens andre mærkers systemer slår fra ved 30 km/t.

Glastag fås som ekstraudstyr. Et indvendigt tag ruller ud fra forreste del af undertaget, hvilket giver god skygge for føreren, mens andre i bilen kan se ud af taget.
Glastag fås som ekstraudstyr. Et indvendigt tag ruller ud fra forreste del af undertaget, hvilket giver god skygge for føreren, mens andre i bilen kan se ud af taget.
Som ekstraudstyr kan tilkøbes en fartpilot, der selv holder afstand til forankørende. Den koster 41.000 kr., men så kommer den også sammen med en ny generation af det system, der holder øje med trafik i de blinde vinkler samt et kamera, der læser vejskilte og viser dem i instrumentbordet.

Pakken indeholder også en funktion, der holder øje med førerens opmærksomhed samt et nyt grafisk display, hvor en skærm fylder instrumentbordet ud og gør det muligt at vælge mellem tre forskellige udformninger af speedometer, omdrejningstæller og anden information. Den pakke vil vi varmt anbefale.

I første omgang leveres Volvo V40 i fem motorvarianter med den lille firecylindrede dieselmotor som billigste mulighed. To femcylindrede dieselmotorer giver flere kræfter, og på benzinsiden er det den fine 1.6-liters firecylindrede turbomotor, som også kendes fra Ford. Den yder enten 150 hk eller 180 hk og gør V40 til en virkelig potent bil.

Instrumentbordet er i fin kvalitet med gode materialer og en gennemtænkt indretning.
Instrumentbordet er i fin kvalitet med gode materialer og en gennemtænkt indretning.
Alle udgaver har som standard en lækker, velfungerende sekstrins manuel gearkasse, og automatgear fås til alle udgaver på nær D2 og T3, og koster 38.000 kroner. Senere dukker Volvos Powershift op til D2, og en topudgave i form af T5 med 254 hk og automatgear dukker også op om et års tid.

På udstyrslisten er der mulighed for et glastag, et bagagerum med fleksibel bund, der holder styr på indkøbsposerne, indbygget navigation, xenonforlygter der kan dreje, og som selv blænder op og ned for det lange lys, læderindtræk og mange andre detaljer, der kan være med til at gøre bilen mere personlig.

Som noget nyt kommer Volvo V40 med fodgængerairbag.
Som noget nyt kommer Volvo V40 med fodgængerairbag.
Samlet set byder Volvo V40 på rendyrket køreglæde, spændende tekniske løsninger og god brændstoføkonomi. Pladsen er ikke bilens stærkeste side, men den er på højde med det, vi finder i mange af de nærmeste konkurrenter.

Volvo V40 er dermed samlet set en interessant bil for dem, der gerne vil ofre lidt ekstra på detaljer, man ellers må kigge langt efter.