
Den nye Volvo V40 skal afløse både S40 og V50, og selvom V50 var populær i Danmark, kommer denne nye 40-serie ikke som stationcar. Denne hatchback vil derfor sammen med en ny firehjulstrukken XC40 senere på året udgøre grundstammen i Volvos mindste biler.

Volvo V40 kører simpelthen imponerende godt, og selv om alle udgaver nu har fået elektrisk servostyring, er der overraskende god føling med bilens placering på selv krævende ruter. Er det ikke nok, kan man endda tilkøbe en mulighed for at indstille styrekraften mellem tre niveauer.
Bilens affjedring er usædvanlig vellykket, og en af hemmelighederne bag den oplevelse ligger i valget af støddæmpere, hvor Volvo V40s projektchef egenhændigt har været rundt hos et hav af producenter for at finde den helt rigtige konstruktion. Valget faldt på en helt ny monotube-støddæmper fra Tenneco, og den sørger for et fantastisk vejgreb hele tiden.

Med i den grundpris er et ret flot udstyrsniveau med bl.a. 16-tommers alufælge, varme i både for- og bagsæder, tozoners klimaanlæg, flot lydanlæg og meget mere.
Volvo har for vane at præsentere en ny sikkerhedsfeature, når en ny bilmodel kommer på gaden, og den tradition er fastholdt med V40. Denne gang er det verdens første serieproducerede fodgængerairbag, der er den store nyhed i alle versioner.
Den virker ved, at kølerhjelmen løfter sig, så en airbag kan lægge sig langs forrudens kant i tilfælde af en kollision med en fodgænger. Dermed mindskes belastningen af fodgængeren dramatisk.
V40 fås også med de kendte sikkerhedselementer fra de nyeste Volvo-modeller. Alle udgaver har City-Safety, der selv bremser bilen ned, hvis man kommer for tæt på en forankørende. Det virker nu op til 50 km/t., mens andre mærkers systemer slår fra ved 30 km/t.

Pakken indeholder også en funktion, der holder øje med førerens opmærksomhed samt et nyt grafisk display, hvor en skærm fylder instrumentbordet ud og gør det muligt at vælge mellem tre forskellige udformninger af speedometer, omdrejningstæller og anden information. Den pakke vil vi varmt anbefale.
I første omgang leveres Volvo V40 i fem motorvarianter med den lille firecylindrede dieselmotor som billigste mulighed. To femcylindrede dieselmotorer giver flere kræfter, og på benzinsiden er det den fine 1.6-liters firecylindrede turbomotor, som også kendes fra Ford. Den yder enten 150 hk eller 180 hk og gør V40 til en virkelig potent bil.

På udstyrslisten er der mulighed for et glastag, et bagagerum med fleksibel bund, der holder styr på indkøbsposerne, indbygget navigation, xenonforlygter der kan dreje, og som selv blænder op og ned for det lange lys, læderindtræk og mange andre detaljer, der kan være med til at gøre bilen mere personlig.

Volvo V40 er dermed samlet set en interessant bil for dem, der gerne vil ofre lidt ekstra på detaljer, man ellers må kigge langt efter.