Volvo V40 – flere heste, færre kg

Volvos nyeste dieselmotor fås nu også i den lille Volvo V40, og det gør bilen til en rigtig hurtig og komfortabel rejsevogn.

Volvo V40 fås nu også med Volvos nye firecylindrede dieselmotor.
Forpremiere

Motoren er udviklet af Volvo selv. Fabrikken vil på sigt installere den nye firecylindrede toliters motor i samtlige modeller, og det er grundlæggende samme konstruktion for både benzin- og dieseludgaverne.
Motoren er udviklet af Volvo selv. Fabrikken vil på sigt installere den nye firecylindrede toliters motor i samtlige modeller, og det er grundlæggende samme konstruktion for både benzin- og dieseludgaverne.
Motor mener: Volvo V40 D4 kombinerer mærkets mindste bil med mærkets egen, nye firecylindrede dieselmotor og en ottetrins automatgearkasse på en yderst vellykket måde.

Der er nyt fra Volvos motorafdeling, der i øjeblikket er travlt optaget med at udvikle egne motorer efter bruddet med Ford. Fremover skal alle biler og motorer udvikles i Sverige som i gamle dage.

Første skridt var de nye firecylindrede benzin- og dieselmotorer, der er bygget over den samme læst, og som allerede er dukket op i 60-, 70- og 80-serien. Og nu er en lidt kraftigere D4-dieseludgave også blevet klar til 40-serien, ligesom den næstkraftigste benzinudgave også er præsenteret i V40 under navnet T5.

LÆS OGSÅ: Motors test af Volvo V60 D4

Sammen med de nye motorer har Volvo lanceret en forbedret udgave af den manuelle gearkasse samt en helt nyudviklet ottetrins automatgearkasse. I kombination med andre tekniske forbedringer er det lykkedes at kappe en hel del af brændstofforbruget.

Volvo V40 fås nu også med Volvos nye firecylindrede dieselmotor. Motoren yder 190 hk og kan bestilles sammen med det nyudviklede ottetrins automatgear.
Volvo V40 fås nu også med Volvos nye firecylindrede dieselmotor. Motoren yder 190 hk og kan bestilles sammen med det nyudviklede ottetrins automatgear.
Den mest økonomiske V40 bliver således en manuel udgave med den nye D4-dieselmotor. Selvom effekten er øget til 190 hk, går den mest økonomiske udgave officielt 30,3 km pr. liter, og det medfører et historisk lavt CO2-udslip på bare 85 gram pr. km.

De første versioner med almindelige dæk og fælge går dog „kun” 27,4 km/liter.

Volvo V40 med nyt automatgear

Forklaringen på de imponerende præstationer findes i en helt ny indsprøjtningsteknik, hvor separat styrede indsprøjtningsdyser hele tiden måler trykket i hver cylinder, og på den baggrund beregner individuelt, hvor meget diesel der skal til hver cylinder, og hvornår det skal ske.

Dieselolien sprøjtes ind med op til 2.500 bar, og det giver en forbløffende ren forbrænding. Uden brug af additiver kan de nye motorer således klare de kommende Euro 6-emissionskrav.

Sammen med de nye motorer kan alle Volvos modeller nu også fås med Volvos nye multimedie-system, Sensus, der anvender apps, og som kan koble til internettet undervejs.
Sammen med de nye motorer kan alle Volvos modeller nu også fås med Volvos nye multimedie-system, Sensus, der anvender apps, og som kan koble til internettet undervejs.
Volvo V40-udgaverne med de nye motorer dukker op i Danmark til september. Motorerne bygges på Volvos egen fabrik i Skövde i Sverige, hvor man netop har omstillet produktionen til de nye motorgenerationer.

LÆS OGSÅ: Motors nyeste test og prøvekørsler

Vi har haft lejlighed til at prøve både Volvo V40 og V40 Cross Country med den nye D4-dieselmotor sammen med den nye 8-trins automatgearkasse. Trækkræften her er slående, motorgangen forbløffende rolig og jævn, og det samlede køreindtryk er blandt det bedste i klassen.

Merprisen for at gå fra Volvo V40 D3 med 150 hk til den nye D4 med 190 hk er 45.000 kroner.