
Der er nyt fra Volvos motorafdeling, der i øjeblikket er travlt optaget med at udvikle egne motorer efter bruddet med Ford. Fremover skal alle biler og motorer udvikles i Sverige som i gamle dage.
Første skridt var de nye firecylindrede benzin- og dieselmotorer, der er bygget over den samme læst, og som allerede er dukket op i 60-, 70- og 80-serien. Og nu er en lidt kraftigere D4-dieseludgave også blevet klar til 40-serien, ligesom den næstkraftigste benzinudgave også er præsenteret i V40 under navnet T5.
LÆS OGSÅ: Motors test af Volvo V60 D4
Sammen med de nye motorer har Volvo lanceret en forbedret udgave af den manuelle gearkasse samt en helt nyudviklet ottetrins automatgearkasse. I kombination med andre tekniske forbedringer er det lykkedes at kappe en hel del af brændstofforbruget.

De første versioner med almindelige dæk og fælge går dog „kun” 27,4 km/liter.
Volvo V40 med nyt automatgear
Forklaringen på de imponerende præstationer findes i en helt ny indsprøjtningsteknik, hvor separat styrede indsprøjtningsdyser hele tiden måler trykket i hver cylinder, og på den baggrund beregner individuelt, hvor meget diesel der skal til hver cylinder, og hvornår det skal ske.
Dieselolien sprøjtes ind med op til 2.500 bar, og det giver en forbløffende ren forbrænding. Uden brug af additiver kan de nye motorer således klare de kommende Euro 6-emissionskrav.

LÆS OGSÅ: Motors nyeste test og prøvekørsler
Vi har haft lejlighed til at prøve både Volvo V40 og V40 Cross Country med den nye D4-dieselmotor sammen med den nye 8-trins automatgearkasse. Trækkræften her er slående, motorgangen forbløffende rolig og jævn, og det samlede køreindtryk er blandt det bedste i klassen.
Merprisen for at gå fra Volvo V40 D3 med 150 hk til den nye D4 med 190 hk er 45.000 kroner.