Salget af den stadig nye Volvo V40 har oversteget alle forventninger, og det er dermed med stor selvsikkerhed, at Volvo nu lancerer denne nye, grovkornede variant af fabrikkens mindste bil.
Navnet er V40 Cross Country, og med mindre ændringer af front, paneler og undervogn er det lykkedes at få bilen til at fremstå mere barsk i udtrykket.
Frihøjden er øget med knap to cm, og selve førerstolen er ligeledes hævet to cm til gavn for en højere siddeposition i forhold til vejbanen.
Det er dog kun i topudgaven T5, at der er monteret firehjulstræk. De øvrige udgaver trækker kun på forhjulene.Volvo V40 CC tillader sportslig kørsel
I topudgaven er det nyeste, femte generation af firehjulstrækket fra svenske Halldex, der står for fordelingen af kræfterne mellem for- og baghjul. Systemet reagerer lynhurtigt og kan fordele trækkraften mellem for- og baghjul, blot man kører gennem en frossen vandpyt.
Det giver god fremkommelighed, og ved kørsel ned ad bakke i terrænet kan man trykke på en knap, hvorved bilen bremser hjulene individuelt, så hastigheden aldrig overstiger 10 km/t. ESC-systemet er udvidet med en ekstra funktion, så man kan køre ekstra sportsligt med øget trækkraft til baghjulene.
Det gør bilen mere sportslig, da systemet tillader lidt større udskridninger med bagenden, før der gribes ind. Sammen med den kraftige Volvo T5-benzinmotor med 254 hk gør det denne udgave til en ægte køremaskine på al slags underlag. Det er sjovt!Automatgear til Volvo V40 D2
Den nye udgave af V40 er allerede på vej til Danmark, og billigste udgave er forsynet med den lille 1.6-liters dieselmotor med 115 hk til 339.000 kr. i udstyrsversionen Kinetic, som omfatter alufælge, klimaanlæg og meget mere.
Som noget nyt kan denne udgave også fås med automatgear i form af dobbeltkoblingsgearkassen Powershift. Den koster 38.000 kr. ekstra.