Volvos Cross Country-modeller klarer masser af mudder og ser samtidig barske ud. Nu er modelprogrammet udvidet med en V60.
Af
Søren W. Rasmussen
Foto
Volvo
Forpremiere
Volvo V60 Cross Country er nyeste skud på stammen af særligt terrængående modeller. Den er forsynet med skærmkanter og paneler for og bag, der giver bilen et barsk ydre. Fotos: VolvoMotor mener:V60 Cross Country er forbavsende god på små afstikkere væk fra den asfalterede vej. Den er samtidig meget komfortabel, men billig er den ikke.
Da Volvo lancerede første generation af V70 Cross Country i 1997 var det lidt af et sats – ingen vidste, om der var et marked for sådanne lidt grovkornede biler. Men kunderne har taget godt imod bilerne, der udtrykker en aktiv livsstil. Siden er programmet udvidet, og senest er V60 Cross Country kommet til, og i kulissen venter endda en endnu mere vovet Cross Country af sedanen, S60.
For V60 er merprisen for en Cross Country beskedne 35.000 kr., og her får man en bil, der har fået øget frihøjden med 65 mm, har fået bredere og mere komfortable dæk, 18-tommer fælge og ikke mindst udvendige detaljer, der giver bilen et robust udseende.
De små ændringer har en yderst kraftig effekt på udseendet, og Volvo V60 Cross Country ser ny og frisk ud med de små ændringer.
Motor har prøvet bilen og kan berette om en meget komfortabel undervogn, der med de nye fjedre og støddæmpere sammen med de bredere dæk giver en meget komfortabel kørsel. Samtidig er ind- og udstigning blevet lettere, ligesom udsynet over trafikken er blevet bedre som følge af den højere siddeposition.
Fås med og uden AWD
Med firehjulstræk (AWD) er V60 Cross Country i den grad klar til at køre ad selv meget ufremkommelige skovveje. Det prøvede vi i praksis gennem en regnvåd svensk, mudret skov. Det er imponerende at se, hvad denne bil kan i praksis.
Volvo V60 Cross Country fås både med og uden firehjulstræk. Med træk på alle fire hjul er den yderst fremkommelig i terrænet.
Men bilen fås også i udgaver med bare forhjulstræk, da der erfaringsmæssigt er mange, der ønsker de synlige ændringer, men som altid holder sig på asfaltvejen. For dem er der valg mellem de helt nye, brændstoføkonomiske motorer fra fabrikken i Skövde, som er af nyeste generation.
Indtil videre er de firehjulstrukne udgaver forsynet med de lidt ældre femcylindrede motorer, der ganske vist er tørstige, men som til gengæld lyder drøngodt. Hermed der det første gang siden 1974, at Volvo er helt selvkørende med motorer.
Senere på året dukker denne S60 Cross Country op. Den ser ikke traditionel ud, men forbinder sedanens linjer med offroaderens funktion. I praksis så den ret flot ud.
Priserne på V60 Cross Country begynder ved 535.000 kr., og beskatningspriserne er kommet helt ned på 424.000 kr.