Volvo V60 D6 – heftig hybrid

Volvo V60 D6 er verdens første dieselhybrid med opladningsmulighed. Den er særdeles avanceret, hurtig, miljøvenlig - og kostbar.

Volvo V60 D6 AWD er verdens første diesel-opladningshybrid.
Forpremiere
Volvo V60 D6 AWD er verdens første diesel-opladningshybrid. Op til 50 km fungerer den som elbil, derefter som hybridbil. Miljøbilen er ikke blot grøn, men også meget komfortabel og særdeles hurtig.
Volvo V60 D6 AWD er verdens første diesel-opladningshybrid. Op til 50 km fungerer den som elbil, derefter som hybridbil. Miljøbilen er ikke blot grøn, men også meget komfortabel og særdeles hurtig.

Skinnet bedrager på Volvo V60 D6. Bilen her ligner en almindelig Volvo med nogle særlig fede udstødningsrør. Men det er Volvos mest avancerede bil til dato - og den mindst energiforbrugende og samtidig en af de hurtigste.

Havde Volvo pakket teknologien ind i et særligt „grønt” og futuristisk karrosseri som Toyota Prius eller Opel Ampera, havde det været nemmere at opsnappe, at det er en banebrydende miljøbil i verdensligaen.

Nu er alle pengene brugt på teknikken, og den er der meget af: En 70 hestes elmotor sidder ved bagakslen og er i dagligdagen den primære drivkraft. Den klarer op til 125 km/t. og giver tilstrækkelig acceleration.

Køreoplevelsen i el-tilstanden er fuldstændig tyst som i de bedste elbiler. Men Volvo har også været nødt til at lyd- og vibrationsdæmpe en række pumper og ventilatorer, som normalt overdøves af forbrændingsmotoren. Selve elmotoren er en moderne permanent magnet synkron-maskine, leveret af canadiske Magna.

Opladningshybriden har fået den officielle modelbetegnelse D6 AWD. Det er første gang, D6-betegnelsen benyttes. Den fortæller, at det er Volvos kraftige dieselmodel og på niveau med den hurtige benzinversion T6.
Opladningshybriden har fået den officielle modelbetegnelse D6 AWD. Det er første gang, D6-betegnelsen benyttes. Den fortæller, at det er Volvos kraftige dieselmodel og på niveau med den hurtige benzinversion T6.

Strømmen kommer fra et batteri med 8 kWh brugbar energi. Litium-ion-batteriet fra koreanske LG bevirker, at bagagerumsgulvet er hævet seks cm, men det er også eneste indskrænkning af brugsværdien.

Batteristrømmen rækker til 50 km, hvis man kører efter EU-normen og ikke tænder for aircondition. Det passer til almindelig pendling til arbejde – og hjem igen, hvis man kan lade på arbejdspladsen.

Men den elektriske Volvo V60 D6 har en trumf under motorhjelmen. Foran ligger mærkets kraftigste dieselmotor, en femcylindret med 215 hestekræfter.

Så længe der er strøm på batteriet, og man kører fornuftigt, forholder dieselmaskineriet sig tavst. Men hvis strømmen ebber ud, føreren kommanderer „fuld kraft frem” med speederen, eller hvis der opstår akut behov for firehjulstræk, vågner bjørnen.

Som den første Volvo har hybriden et fuldt digitalt instrumenthus med en stor TFT-skærm kaldet Driver Information Monitor. Føreren kan vælge mellem fire helt forskellige udseender/funktioner. Teknikken kommer også i V40 og senere i alle Volvo'er.
Som den første Volvo har hybriden et fuldt digitalt instrumenthus med en stor TFT-skærm kaldet Driver Information Monitor. Føreren kan vælge mellem fire helt forskellige udseender/funktioner. Teknikken kommer også i V40 og senere i alle Volvo'er.

Det gør den helt umærkeligt i startøjeblikket, men kræfterne er bestemt til at mærke. 0 til 100 km/t. klares på 6,2 sekunder. Det er 1,3 sekunder hurtigere end den normale bil med samme motor.

Selv uden strøm fra stikkontakten har bilen rimelig pæne miljødata. Hybridteknikken får dieselbilen til at køre ca. 25 procent længere på literen.

Miljø-Volvoen er principielt helt forskellig fra Opel Ampera, som reelt altid drives af elmotoren. I Volvos hybrid trækker dieselmotoren – via en sekstrins automatgearkasse – forhjulene direkte. Peugeots og Citroëns dieselhybrider fungerer på dette punkt på samme måde.

Det er derfor, at V60’eren både kan være en forhjulstrækker, en baghjulstrækker og en firehjulstrækker.
Elmotoren bruges også til at bremse med. Den første bløde opbremsning – ca. 0,3 g – sker ved, at elmotoren drejer baglæns og producerer strøm. Ved kraftigere opbremsning overtager skivebremserne glidende og umærkeligt resten af opgaven.

V60 D6 oplades med et almindeligt 230 volt stik ved venstre fordør. Samme stik kan også drive den elektriske motorvarmer. Med 10 ampere tager en fuld opladning fire en halv time; med 16 ampere en time hurtigere.
V60 D6 oplades med et almindeligt 230 volt stik ved venstre fordør. Samme stik kan også drive den elektriske motorvarmer. Med 10 ampere tager en fuld opladning fire en halv time; med 16 ampere en time hurtigere.

Denne motorbremsning er faktisk hørbar i bilen, mest fra bagsædet.

Selv om bilen er særdeles kompliceret og kræver mange linjer at forklare, er den pærenem at køre. Man lader knappen „hybrid” være tændt hele tiden. Automatikken klarer resten. Dieselmotoren starter og stopper umærkeligt, og så er det bare at glæde sig over de mange kræfter, den gode komfort og den imponerende brændstoføkonomi.

Sådan måles brændstoføkonomien ved en opladningshybrid

Men ellers har bilen fem personligheder, som vælges med en knap: Den første er „Pure”, som betyder el. Aircondition slukkes, men kan på anmodning tændes. Bilen kører så vidt muligt som elbil, men dieselmotoren starter af sig selv, når man træder speederen meget hårdt ned, hvis baghjulene begynder at spinde, eller hvis batteriet er ved at være tømt.

„Hybrid” er standarden, som er aktiv, når bilen startes. Her kombinerer bilen selv el og diesel på den mest optimale måde. Der skal ikke så kraftigt speedertryk til, før dieselmotoren springer til. Og uanset om batteriet er fyldt eller tømt, fungerer Volvo nu som en hybridbil. Noget i stil med Toyota Prius.

Volvos opladningshybrid er både en elbil og en potent dieselbil med to store udstødningsrør. Den dyre miljøbil skal ikke kun sælges på en grøn profil, men også som en hurtig luksusbil.
Volvos opladningshybrid er både en elbil og en potent dieselbil med to store udstødningsrør. Den dyre miljøbil skal ikke kun sælges på en grøn profil, men også som en hurtig luksusbil.

Tredje hoved-tilstand er „Power”. Dieselmotoren er hele tiden tændt, og bilen har toppræstationer. Bilen er nu firehjulstrukket en stor del af tiden op til 150 km/t.

Endelig kan man vælge „AWD”, hvor der permanent er firehjulstræk. Til lettere terrænkørsel eller kørsel i sne, sand og på græs. Skulle batteriet være tømt, er det intet problem. Så producerer dieselmotoren strøm „just in time” til elmotoren.

Og femte og sidste mulighed er „Save” – opsparing. Det vælger man, hvis man senere på turen vil køre på ren el, f.eks. hvis der er tæt bykørsel senere på ruten. Bilen sørger for, at der altid er mindst 20 km strøm på batteriet. Er der mindre tilbage, sørger dieselmotoren og generatoren for at lade op til det niveau.

Den store dieselmotor er pakket pænt ind og forsynet med hybrid-skilt.
Den store dieselmotor er pakket pænt ind og forsynet med hybrid-skilt.

Den ekstra teknik har gjort Volvo V60 D6 knap 300 kg tungere, hvoraf batteriet har skylden for ca. halvdelen. Som noget usædvanligt for en elbil og en hybridbil, men typisk for et svensk mærke, kan V60 D6 fås med anhængertræk. Op til 1.800 kg må bilen trække.

Volvoens unikke egenskaber har sin pris. Og den er ekstrem høj. Én million kr. koster miljøbilen, hvilket er 277.000 kr. mere end en ellers tilsvarende D5 diesel. Selv om hybriden får et fradrag på 142.500 kr. for at køre langt på literen, rammer teknikkens pris og den høje danske registreringsafgift bilen knaldhårdt.

Den danske importør får ti biler fra nytår og til næste forår. De skal nok blive solgt, er Volvo Danmark overbevist om.

 

Sådan måles brændstoføkonomien ved en opladningshybrid