
Volvo er fader til denne biltype, hvor en almindelig stationcar iklædes beskyttelsespaneler, en forhøjet undervogn og naturligvis firehjulstræk. Første version dukkede op i 1997 som en V70 Cross Country, og siden har to generationer af Volvo XC70 fungeret som Volvos lette firehjulstrækker – placeret lige under den store XC90.
Med overgang til 90-betegnelsen for alle Volvos store modeller måtte fabrikken gå tilbage til det oprindelige efternavn, og V90 blev derfor til V90 Cross Country i denne grove udførelse.
Hævet hele seks cm

Den opskrift følger Volvo ikke, og i stedet har man bygget en bil, der er markant forandret i forhold til den almindelige V90. Undervognen er forstærket og hævet med hele seks cm, og det giver en sjælden set frihøjde på 21 cm – kun et par cm mindre end i den store XC90.
LÆS OGSÅ: Volvo er ikke alene om at lave seje offroadudgaver. Se Audi A4 Allroad Quattro
I grundudgaverne er det almindelige skruefjedre fortil og en tværliggende bladfjeder bag, der bærer bilen, men man kan tilkøbe en luftundervogn bagtil, så bilen hele tiden holder den rette højde uanset belastning. Hører man til dem, der gerne vil udnytte muligheden for at kunne trække de maksimale 2.500 kg, vil det være et godt valg.
Dieselmotor og automatgear

På motorsiden er der som altid hos Volvo tale om samme firecylindrede tolitersmotor, der fås i versioner med både benzin- og dieseldrift og med varierende ydelser. I Danmark er det traditionelt dieseludgaverne, der er mest interessante, og her vil D5 med automatgear være det ideelle valg. Den må trække 2.500 kg.
LÆS OGSÅ: Test af firehjulstrækkeren Opel Insignia Country Tourer
Den udgave fås som enten Cross Country Plus eller Pro. Sidstnævnte koster 900.000 kr. og byder på stort set alt i udstyr, og må siges at være et ret godt køb for dem, der råder over et tilsvarende bilbudget.
Komfortabel på landevej

Alligevel opleves bilen ikke for blød, når man kører hurtigt gennem sving og kurver, og vi er faktisk af den opfattelse, at V90 Cross Country er bedre afstemt end den traditionelle V90’er.
LÆS OGSÅ: Motors test af BMW X4
Motorteknisk er D5 at foretrække, da den er udstyret med en særlig turbolader, der sættes lynhurtigt i gang af en indbygget beholder med trykluft. Det sikrer hurtige accelerationer ved lave hastigheder, og merprisen i forhold til D4 er beskedne 25.000 kr. Bilen fås også i to benzinudgaver, men vi vurderer, at de kun er interessante for et begrænset publikum.
Alle udgaver af V90 Cross Country har som standard Volvos store sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot og en nødbremse, der kan bremse op for både biler, fodgængere og store dyr som en elg.