Volvo XC60 - city-crosser

Den nye Volvo XC60 er mere end blot en lillebror til XC90. Ny teknik gør bilen både mere sikker og mere velkørende.

Volvo XC60
Forpremiere

Motor mener: Volvo XC60 rammer fint trenden med sikre, spændende og sjove biler, der har et mere moderat brændstofforbrug end de store og politisk ukorrekte firehjulstrækkere.

Volvo har mere end almindelig succes med sine firehjulstrækkere i form af XC70 og XC90. Det har fået det svenske firma til at søsætte endnu en af slagsen – denne gang en selvstændig bilmodel bygget på platformen fra luksusbilen S80.

Trods det udgangspunkt er billigste XC60 med sine 670.000 kr. hele 70.000 kr. billigere end en tilsvarende XC70, og det gør den nye bil særlig interessant.

I første omgang er det kun firehjulstrukne udgaver med enten en femcylindret dieselmotor eller en sekscylindret turboladet benzinmotor, der udgør programmet. Senere dukker en lidt billigere version med forhjulstræk også op.

Den nye XC60 er en kompakt firehjulstrækker med personvognslignende køreegenskaber. Bagtil er XC60 let at genkende på sine høje baglygter med den karakteristiske bølge-form.
Den nye XC60 er en kompakt firehjulstrækker med personvognslignende køreegenskaber. Bagtil er XC60 let at genkende på sine høje baglygter med den karakteristiske bølge-form.
Volvo har som vanligt arbejdet målrettet på at øge bilens sikkerhed, og mens det i mange år har drejet sig om kollisionssikkerheden, er der nu sat fokus på den dynamiske sikkerhed, som kan være med til at forebygge, at man overhovedet kolliderer.

XC60 er således første bil i verden, der som standard har et system, der selv bremser bilen ned, hvis man er ved at køre op i en forankørende. Systemet er baseret på et kamera, der er monteret i forruden, og kører man selv under 30 km/t, kan systemet nå at standse bilen, lige inden man kolliderer, hvis hastighedsforskellen til den forankørende er mindre end 15-20 km/t.

Undersøgelser har vist, at netop denne form for ulykker er stærkt repræsenteret i uheldsstatistikkerne. Motor afprøvede det på både bane og ved rigtig bykørsel, og vi tør godt love, at det virker efter hensigten. Som overbygning kan man bestille bilen med Volvos avancerede fartpilot, der altid holder afstand til de forankørende, og som advarer om for tæt kørsel ved alle hastigheder.

Førerpladsen er i typisk Volvo-stil med lækre materialer og let at overskue.
Førerpladsen er i typisk Volvo-stil med lækre materialer og let at overskue.
Volvo XC60 er blevet en usædvanlig velkørende og flot bygget bil, der på tydelig vis indrammer de moderne og tydelige Volvo-kendetegn i form af de afrundede skuldre under vinduespartiet, det store logo i den lodrette front og det yderst veltilrettelagte interiør.

Pladsmæssigt virker den faktisk større end en XC70 på trods af sine lidt mindre ydre mål. Det hænger sammen med en bedre udnyttelse af pladsen, og den højere, mere lodrette siddeposition.

Bagsædepladsen er overraskende god, men vindueskanten er noget høj.
Bagsædepladsen er overraskende god, men vindueskanten er noget høj.
Vi prøvede både diesel- og benzinversionen, og vi vurderer, at den kraftige dieselmotor sammen med det velfungerende automatgear er den version, der giver mest værdi for pengene.

Køreegenskaberne er yderst komfortable med et usædvanligt lavt støjniveau. Man kører naturligvis ikke rundt på små snoede veje i samme stil som en almindelig Volvo V70, men samlet set er XC60 både komfortabel og letkørt.

Er man ude efter en bil af denne slags, og i denne prisklasse, er det meget svært at komme uden om Volvo. De nærmeste konkurrenter er Audi Q5, Mercedes GLK, BMW X3 og måske den lidt billigere VW Tiguan.