Med en samlet produktion på 21,5 mio. biler af den første generation af VW Boblen, er der stadig masser af mennesker, der kan huske den klassiske folkevogn, og som måske også har oplevet den indefra. Dermed har bilen opnået en ikon-agtig status, og det er denne position, fabrikken tager udgangspunkt i med relanceringen af den klassiske boble.
Første forsøg i den retning fandt dog sted allerede i slutningen af 1990erne, og selv om den bil blev produceret i omkring 1 mio. eksemplarer, slog den aldrig rigtigt an herhjemme. Den var simpelthen for dyr, designet var for specielt, og bilen fik heller aldrig rigtig ros for sine køreegenskaber.
Med det in mente har fabrikken taget opgaven til sig endnu engang, og nu ser det for alvor ud til, at resultatet er lykkedes. Udvendigt er designet blevet mere tro mod den oprindelige form, og under skallen er der kommet teknik, der både giver bilen sportslige køreegenskaber og høj komfort. VW ved udmærket, at man ikke kan sælge en bil på sit image alene.Det er VW’s designchef Walter de Silva, der har stået for den svære opgave med at skabe et facelift af „The Beetle”. Det er han sluppet utroligt heldigt fra, og det virker netop, som om tiden er skruet længere tilbage, idet linjerne i endnu større grad minder om den første boble.
Særligt de store skærmkasser og den mere opretstående forrude har klare referencer til originalen, og forlygter og linjeføringen i sideruderne er næsten identiske – ved første øjekast.
Den nye boble har dog fået al den teknik med sig, som fabrikken råder over, og både xenonforlygter, Bluemotion-teknologi og selvskiftende gearkasser er på udstyrslisten fra første dag.I forhold til forgængeren er bilen blevet både lavere og bredere, og kabinen er trukket tættere op mod forruden. Det giver markant bedre plads inde i bilen, hvor særligt bagsædepladsen er forbedret, og det giver også et noget større bagagerum på nu 310 liter.
Motoren er placeret fortil og trækker på forhjulene, og bagtil er der en stor tophængslet bagklap. Indvendigt er der store paneler ved døre og instrumentbord, og de kan leveres i bilens farve, så man genskaber originalens stemning med lakerede pladedele indvendigt.
Opholdet i kabinen er naturligvis helt moderne, men man møder hele tiden små hilsner til originalen, f.eks. ved det lille handskerum eller det store speedometer lige foran rattet. Blomstervasen er dog afskaffet.Det er dog ikke kun fortiden, der trækker, for bilen kan leveres med f.eks. lækre indfarvede lædersæder, et super musikanlæg med i alt ni højttalere og indbygget navigation.
Som en særlig udnyttelse af originalens popularitet med deraf følgende kælenavne på stort set alle markeder har fabrikken valgt ikke at sætte modelnavn på bilen. Bagpå findes blot et stort VW-logo, men man har udviklet et særligt lokalt navne-emblem med hvert lands kælenavn, som man så selv kan montere, hvis man vil.
I Tyskland hedder bilen „Käfer” (bille), i England „Beetle” (bille), i Italien „Maggiolino” (oldenborre) og herhjemme „Boble”. „Gravid rulleskøjte” var også under overvejelse, men det blev altså „Boble”, som vi kan vente os at se bag på bilen herhjemme.Motormæssigt kan bilen forsynes med en af tre benzinmotorer eller en dieselmotor. Vi har prøvet den kraftigste udgave, som har en toliters turbomotor med 200 hk. Det er faktisk motoren fra den forrige Golf GTI, og den gør det sørme godt. Den får en hidtil uset køreglæde frem, og giver bilen lejlighed til at vise, at både styretøj og undervogn er skabt med glad kørsel for øje.
Komforten virker overbevisende, og kan man leve med de lidt besværlige adgangsforhold til bagsædet, kan bilen sagtens fungere som et alternativ til en Golf eller lignende.
Priserne er attraktive i alle udgaver, og billigste koster 264.000 kroner. Sammenligner man med nærmeste konkurrent – Mini One/Cooper – er priserne på niveau med eller en del under, lidt afhængig af, hvordan man sammenligner.Det gør det troligt, at VW The Beetle denne gang vil få fat i danske marked, når den dukker op til november, selv om det naturligvis aldrig når højderne fra de glade 1960ere.