VW Beetle - sommerbil med charme

Retrobilen VW Beetle kommer nu i en åben udgave. Den nye udgave byder dermed på masser af sjov og høj komfort.

VW Beetle Cabriolet er en åben firepersoners udgave af den populære nyfortolkning af den gode, gamle folkevogn.
Forpremiere

I lighed med den gamle cabriolet lægger kalechen sig synligt bag bagsædet. Her er et tonneau dog med til at kamuflere kalechen.
I lighed med den gamle cabriolet lægger kalechen sig synligt bag bagsædet. Her er et tonneau dog med til at kamuflere kalechen.
Motor mener: VW Beetle Cabriolet er en bil, man ikke kan undgå at blive glad for. Den kører fortrinligt og byder på masser af sjov på vejen. Taget er let at betjene, og det giver nærmest ejeren to biler i én.

VW Beetle Cabriolet er en af den slags biler, der ikke bare er skabt som et transportmiddel, der kan fragte dig fra A til B. Med udgangspunkt i den klassiske Folkevogn fra efterkrigstiden, er det lykkedes VW at skabe en bil med indbygget livsglæde og en sund appetit på livet.

Linjerne har masser af detaljer, der har tydelige rødder i den gamle „Boble”, og bilens samlede udtryk har nået et niveau, hvor man ikke kan undgå at smile, når man går bilen i møde på parkeringspladsen.

Bagagerummet rummer bare 225 liter, og åbningen er lille. Øverst rummer en lille hylde læskærmen, når den ikke er i brug.
Bagagerummet rummer bare 225 liter, og åbningen er lille. Øverst rummer en lille hylde læskærmen, når den ikke er i brug.
Smilet fortsætter, når man sætter sig ind bag rattet. Interiøret er holdt i friske farver, og selv om der også her er mange ligheder med den klassiske VW, er bilen alligevel udstyret med fremragende sæder, mulighed for et lækkert musikanlæg med „Fender”-højttalere samt indbygget navigationsanlæg.

Høj himmel på 9,5 sekunder

Det store clou er dog den elbetjente kaleche. Den kan betjenes ved hastigheder op til 50 km/t. og åbner på 9,5 sekunder til en verden af frisk luft, herligt sollys og ren køreglæde.

Med vinduerne oppe og en læskærm over bagsædet er der ikke megen turbulens i kabinen. Et forhold der ikke mindst må tilskrives den meget lodrette forrude, der får VW Beetle Cabriolet til at adskille sig fra de mange biler med klaptag, hvor forruden ofte er meget vandretliggende til skade for frisuren.

Kalechen er rigtig godt støjisoleret, og det betyder, at bilen føles som en normal bil, når man kører med taget lukket.
Kalechen er rigtig godt støjisoleret, og det betyder, at bilen føles som en normal bil, når man kører med taget lukket.
Desværre er knappen, der betjener taget, placeret uhensigtsmæssigt oppe ved bakspejlet, og det er lidt anstrengende at nå den, mens man kører.

Kun én motorvariant i Danmark

Hverken det danske afgiftssystem eller det danske vejr er som bekendt særlig venlig stemt over for åbne biler, og det betyder, at fabrikkens meget omfattende modelprogram herhjemme er skåret ned til blot en enkelt version med mindste motor, manuelt gear og det mellemste udstyrsniveau, Design.

Der er tale om en glimrende 1.2-liters benzinmotor med turbolader, direkte indsprøjtning og 105 hestekræfter i kombination med en sekstrins manuel gearkasse. Motoren giver bilen en fin støjsvag cruise-stil, mens man må væbne sig med tålmodighed, hvis der for alvor er behov for kræfter.

Kalechen er elektrisk betjent og åbner på 9,5 sekunder ved hastigheder op til 50 km/t. Knappen er lidt uhensigtsmæssigt placeret ved bakspejlet.
Kalechen er elektrisk betjent og åbner på 9,5 sekunder ved hastigheder op til 50 km/t. Knappen er lidt uhensigtsmæssigt placeret ved bakspejlet.
De fleste vil nok alligevel kunne leve fint med denne kombination, da VW Beetle Cabriolet mest af alt lægger op til glad og rolig kørsel.

Kaleche i tre lag

I forhold til den lukkede udgave af VW Beetle er denne åbne version steget 145 kg i vægt, ligesom den er blevet 15 cm længere og hele otte cm bredere. Det giver bilen et sportsligt udtryk, ligesom det giver gode pladsforhold til fire personer i bilen.

Bagagerummet er på 225 liter både når taget er oppe og nede, og det indeholder en særlig hylde til læskærmen, når den ikke er i brug. To rejsetrolleys finder kun med besvær plads i det lille bagagerum.

En læskærm kan placeres over bagsædet. Med den slået op er der usædvanlig lidt turbulens i bilen.
En læskærm kan placeres over bagsædet. Med den slået op er der usædvanlig lidt turbulens i bilen.
Kalechen er lavet af et meget lækkert vandtæt materiale, og består foruden inder- og yderdelen af en midterdel, der isolerer og holder støjen ude. Dermed opleves bilen rent faktisk som en almindelig lukket bil, når taget er oppe. Med taget nede er kalechen synlig, men på en charmerende måde. Man kan vælge at lægge et tonneau om kalechen, men det synes næsten overflødigt.

God sikkerhed og kørekomfort

Karrosseriet er gjort yderst vridningsstabilt, og så bilen opfører sig som en normal bil, når man kører over ujævnheder og vejbump. I det hele taget er bilen ret komfortabelt afstemt, og det er med til at øge køreglæden.

Instrumentbordet er præget af det klassiske instrumenthus med det store speedometer i midten. Radio med navigationsanlæg er ekstraudstyr.
Instrumentbordet er præget af det klassiske instrumenthus med det store speedometer i midten. Radio med navigationsanlæg er ekstraudstyr.
Sikkerheden er tilgodeset ved bl.a. fire airbags, hvoraf de yderste dels beskytter siden af kroppen, dels selve hovedet. Der er af gode grunde ikke mulighed for at montere gardinairbags i denne bil. Bag bagsædet er der indbygget to bøjler, der springer op, i tilfælde af at bilen ruller rundt.

Den nye VW Beetle Cabriolet er en yderst interessant bil og vil givetvis også stjæle kunder fra dem, der ellers ville se nærmere på den lukkede udgave. Merprisen på ca. 60.000 kroner virker i den sammenhæng ikke afskrækkende.