
VW Beetle Cabriolet er en af den slags biler, der ikke bare er skabt som et transportmiddel, der kan fragte dig fra A til B. Med udgangspunkt i den klassiske Folkevogn fra efterkrigstiden, er det lykkedes VW at skabe en bil med indbygget livsglæde og en sund appetit på livet.
Linjerne har masser af detaljer, der har tydelige rødder i den gamle „Boble”, og bilens samlede udtryk har nået et niveau, hvor man ikke kan undgå at smile, når man går bilen i møde på parkeringspladsen.

Høj himmel på 9,5 sekunder
Det store clou er dog den elbetjente kaleche. Den kan betjenes ved hastigheder op til 50 km/t. og åbner på 9,5 sekunder til en verden af frisk luft, herligt sollys og ren køreglæde.
Med vinduerne oppe og en læskærm over bagsædet er der ikke megen turbulens i kabinen. Et forhold der ikke mindst må tilskrives den meget lodrette forrude, der får VW Beetle Cabriolet til at adskille sig fra de mange biler med klaptag, hvor forruden ofte er meget vandretliggende til skade for frisuren.

Kun én motorvariant i Danmark
Hverken det danske afgiftssystem eller det danske vejr er som bekendt særlig venlig stemt over for åbne biler, og det betyder, at fabrikkens meget omfattende modelprogram herhjemme er skåret ned til blot en enkelt version med mindste motor, manuelt gear og det mellemste udstyrsniveau, Design.
Der er tale om en glimrende 1.2-liters benzinmotor med turbolader, direkte indsprøjtning og 105 hestekræfter i kombination med en sekstrins manuel gearkasse. Motoren giver bilen en fin støjsvag cruise-stil, mens man må væbne sig med tålmodighed, hvis der for alvor er behov for kræfter.

Kaleche i tre lag
I forhold til den lukkede udgave af VW Beetle er denne åbne version steget 145 kg i vægt, ligesom den er blevet 15 cm længere og hele otte cm bredere. Det giver bilen et sportsligt udtryk, ligesom det giver gode pladsforhold til fire personer i bilen.
Bagagerummet er på 225 liter både når taget er oppe og nede, og det indeholder en særlig hylde til læskærmen, når den ikke er i brug. To rejsetrolleys finder kun med besvær plads i det lille bagagerum.

God sikkerhed og kørekomfort
Karrosseriet er gjort yderst vridningsstabilt, og så bilen opfører sig som en normal bil, når man kører over ujævnheder og vejbump. I det hele taget er bilen ret komfortabelt afstemt, og det er med til at øge køreglæden.

Den nye VW Beetle Cabriolet er en yderst interessant bil og vil givetvis også stjæle kunder fra dem, der ellers ville se nærmere på den lukkede udgave. Merprisen på ca. 60.000 kroner virker i den sammenhæng ikke afskrækkende.