„Ungdommens bil” lyder det fra alle pr-trompeter, når VW skal præsentere den fornyede Up. Det gælder de stærke farver inde og ude og alt markedsføringsmaterialet, da Motor sammen med en lang række „livsstiljournalister” fra Sydeuropa og Japan kan se nærmere på Up af årgang 2016.
Sådan er det ikke i Danmark, hvor mikrobilen Up – sammen med sine to søskende fra Skoda og Seat – er kåret til Årets Bil i Danmark. Hos os har den været den mest solgte i sine første fire år, og vi har købt næsten ti procent af hele salget i Europa. Så i Danmark er Up allemandseje i alle aldersgrupper og indtægtsklasser.
LÆS OGSÅ: Motors særudgave om trillingerne Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo
Fornyelsen kan dog også være fin for det brede publikum i Danmark. F.eks. gør det da ikke noget, at antallet af farver fordobles, og alle de nye er nogle med kapow i. Så behøver den danske Up-flåde ikke bestå af sorte, hvide og tre slags grå.Desuden kan Up nu friskes yderligere op med farver her og der. Der tilbydes ti dekorations-folieringer udvendigt, ti instrumentbordsdesigns og syv nye design til sæderne. Alle disse kan kombineres med tre farver på tag og sidespejle. Absolut sprælsk og individuelt.
Mobil erstatter gps
Andre opgraderinger er mulighed for knapper i rattet – ja, det er åbenbart en nyhed – bakkamera og panoramasoltag. Og senere kommer en version med 300 watts kvalitets-musikanlæg – og åbenbart kombineret med et noget spooky, hvidt instrumentbord.På ét punkt virker fornyelsen ikke som en forbedring. Hidtil har Up kunnet fås med en Garmin-navigator som sekundært instrument. Det er fortid, og VW har sparet et reservedelsnummer væk ved at erstatte Garmin’en med kundens egen smartphone.
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af mikrobilerne Hyundai i10, Renault Twingo, Toyota Aygo og VW Up
Som standard i Danmark leveres Up nu med en holder til en smartphone og mulighed for at downloade en TomTom-navigator med kort, der aktiveres ved at indtaste bilens VIN-nummer. Kortet og rutevejledningen fejler intet, men skærmen i testbilerne – en iPhone 6 i standardstørrelse – er klejn i det flade format.
Ydermere viste skærmen hverken ankomsttid eller resterende distance, og det var tilsyneladende ikke muligt at ændre. Og skærmen frøs. Lad håbe det var en tidlig, ikke færdig version af app’en.
VW benytter desværre ikke anledningen til at lancere den nyttige Apple Carplay. Men telefonen kan – som Garmin’en kunne før - fungere som sekundært display for bilens instrumenter.
Livlig acceleration
Sikkerhedsudstyret er uændret, hvilket blandt andet betyder, at nødbremse til bytrafik er standard. Nyt er blinklys i sidespejlet.
Mest håndgribeligt nyt er ankomsten af en turbomotor. Den kendte trecylindrede 1.0-motor fås nu i en version med 90 hk. Det er et stykke fra de 110 hk, som konceptmodeller er fremvist med under navnet GT, men markant mere end de nuværende motorer.
De 90 heste gør bilen til en fremragende motorvejsbil, for kraftforøgelsen er større, end det lige ser ud til. Turboen betyder nemlig, at momentet er steget langt mere end ydelsen, fra 95 til 160 Nm. Samtidig er bøfferne til stede ved meget lavere omdrejninger.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af mikrobilen Opel Karl
Ved 130 km/t. går det uanstrengt afsted med under 3.000 omdrejninger. Dertil kommer en livlig acceleration på 9,9 sekunder fra 0 til 100 km/t. – det samme som den første Golf GTI. Forskellen på den 60- og den 75-hestes har været svær at mærke ved almindelig kørsel, og den 75 hestes udgår da også i Danmark.
Up med 90 hk og High-udstyr koster det samme som den 75 hestes kostede før. Ellers er priserne generelt uændrede.
Den elektriske Up har fået samme fornyelse som de øvrige varianter, men der er ikke sket forbedringer af batteri og rækkevidde.