VW Golf – evolutionens mester

Syvende generation af VW Golf ligner en perfektioneret udgave af forgængeren. Til gengæld er der skruet op for både køreglæde, sikkerhed og komfort.

VW Golf er umiddelbart kun nænsomt revideret, men under skallen er alt ændret.
Forpremiere

VW Golf i syvende generation kører ualmindelig godt.
VW Golf i syvende generation kører ualmindelig godt.
Motor mener: VW Golf ligger hele tiden et driverslag foran konkurrenterne i den klasse, som Golf selv har lagt navn til. VW Golf bliver bare bedre og bedre.

Der skal nok være mange, der ikke lige i forbifarten kan se, om det er den nye Golf eller den gamle, der kører forbi. Typiske Golf-signaturer som f.eks. den skrå linje mellem bagdør og bagklap, den ikoniske front, og hele bilens kontur er tydeligvis bevaret.

Selvom nogle sikkert af den grund vil kalde designet kedeligt, er det vores helt klare holdning, at her er der tale om et design, der holder. VW Golf vil derfor helt sikkert beholde sin position som kongen af det, der derfor også i fremtiden vil hedde Golf-klassen.

Global lancering af VW Golf

Instrumentbordet i VW Golf har fået et gevaldigt kvalitetsløft. Materialerne er blevet bedre, og indretningen er nu mere rettet mod føreren. Den store skærm er ekstraudstyr, men alle udgaver får en berøringsfølsom skærm til radio m.m.
Instrumentbordet i VW Golf har fået et gevaldigt kvalitetsløft. Materialerne er blevet bedre, og indretningen er nu mere rettet mod føreren. Den store skærm er ekstraudstyr, men alle udgaver får en berøringsfølsom skærm til radio m.m.
Den 17. november er der åbent hus hos alle VW-forhandlere verden over. I Danmark vil bilen blive lanceret til yderst skarpe priser, og billigste tredørs udgave vil dermed kunne fås for under 214.000 kroner. Merprisen op til femdørsudgaven er 15.000 kroner.

Billigste udgave af VW Golf er en Startline med næsten ingen udstyrsmuligheder, men dog med et pænt standardudstyr som bl.a. fartpilot, kørecomputer, radio med pegefølsom skærm, aircondition og den nye multikollisionsbremse, som selv nedbremser bilen, hvis man er kørt ind i noget eller selv er blevet påkørt.

Den effektive automatiske nødbremse er desværre ekstraudstyr og skal tilkøbes som del af en teknikpakke til 11.000 kr. Problemet er blot, at den kun fås til den dyre Highline, og derved kommer der ikke mange Golfer ud på de danske veje med den sikkerhed.

Bagagerummet i VW Golf er regulært i formen og rummer nu 380 liter. Bagsædernes ryglæn kan lægges ned.
Bagagerummet i VW Golf er regulært i formen og rummer nu 380 liter. Bagsædernes ryglæn kan lægges ned.
De øvrige udstyrsniveauer hedder Trendline og Comfortline, og som noget nyt følger udstyrsniveauerne stort set valget af motor, hvilket måske meget klogt mindsker antallet af varianter betydeligt. Fælles for alle gælder dog, at den nye Golf kun kan fås i grå, hvis man ikke vil ofre mellem 3.500 og 6.000 kroner på en speciallak.

VW Golf 7 kører formidabelt

På de øde lande- og motorveje i Nordjylland kunne vi rigtig afprøve Golfens køreegenskaber, og det mærkes tydeligt, at dette er koncernens vigtigste bil. Sjældent har vi kørt en så harmonisk bil.

Den styrer usædvanlig godt, affjedringen kan man ikke sætte en finger på, og komforten er fremragende. Dette er ganske enkelt en rigtig god bil.

Dobbeltkoblingsgearkassen DSG til nu kun 25.000 kroner klæder VW Golf. Den investering vil man aldrig fortryde.
Dobbeltkoblingsgearkassen DSG til nu kun 25.000 kroner klæder VW Golf. Den investering vil man aldrig fortryde.
Som nyt udstyr fås xenonforlygter, der selv kan blænde op og ned for det lange lys, en parkeringshjælp, der selv kan parkere bilen på langs og på tværs af køreretningen, og en aktiv undervogn, hvor man kan justere støddæmpere og meget andet til normal, sport, comfort eller økonomi. Det er let at mærke forskel på indstillingerne, og den pakke kan anbefales, selv om den koster 20.000 kroner ekstra.

VW Golf kobler cylindrene fra

På motorsiden finder vi en række avancerede motorer, hvor alle har turbolader og direkte indsprøjtning. Mindste er en udmærket 1.2er med bare 75 hk, mens samme motor yder 90 hk i de bedre udstyrede udgaver. 1.4-liters motoren er dels den gode, gamle med 122 hk, som vi flere gange har rost til skyerne.

Så enkelt kan det gøres. VW Golf glæder med gode materialer og optimal funktionalitet.
Så enkelt kan det gøres. VW Golf glæder med gode materialer og optimal funktionalitet.
Den kan dog ikke måle sig med den nye 1.4er med mulighed for at koble de to midterste cylindre fra. Den yder maksimalt 140 hk med alle fire cylindre i brug, men ændrer sig til en tocylindret, når der ikke er behov for de store kræfter. Den er en perle, men fås kun i Highline til 325.000 kroner.

Til de fleste udgaver kan man tilkøbe den fine dobbeltkoblingsgearkasse, DSG til nu kun 25.000 kroner. Den investering vil man aldrig fortryde.

VW Golf kører fra konkurrenterne

Oplevelsen af VW Golf på landevejen er præget af de fine motorer, men også af det faktum, at bilen er blevet op til 100 kg lettere end før. Besparelsen er opnået gennem intelligent brug af materialer og ikke ved at gøre bilen mindre. Faktisk er den nye VW Golf blevet både længere og bredere, men dog lidt lavere. Den mindre højde har dog ikke påvirket pladsen ved bagsædet, der stadig er blandt de bedste i klassen.

Når vi sammenligner VW Golf med årets store konkurrenter fra Hyundai og Kia, er det tydeligt, at de to producenter har haft netop Golf i tankerne, da de lancerede de nye udgaver af Hyundai i30 og Kia Ceed. Og de to koreanere har da også nået målet, som dog var den gamle Golf. I mellemtiden har Golf flyttet sig yderligere, og derfor virker det fortsat som om, der er afstand til konkurrenterne, selv om afstanden er blevet noget mindre.

Efter Motors første møde med VW Golf, er det oplagt, at Golf sikrer sig en stemme fra Motors Søren W. Rasmussen, når der skal indstilles kandidatbiler til finalen i Car of the Year 2013.