
Der skal nok være mange, der ikke lige i forbifarten kan se, om det er den nye Golf eller den gamle, der kører forbi. Typiske Golf-signaturer som f.eks. den skrå linje mellem bagdør og bagklap, den ikoniske front, og hele bilens kontur er tydeligvis bevaret.
Selvom nogle sikkert af den grund vil kalde designet kedeligt, er det vores helt klare holdning, at her er der tale om et design, der holder. VW Golf vil derfor helt sikkert beholde sin position som kongen af det, der derfor også i fremtiden vil hedde Golf-klassen.
Global lancering af VW Golf

Billigste udgave af VW Golf er en Startline med næsten ingen udstyrsmuligheder, men dog med et pænt standardudstyr som bl.a. fartpilot, kørecomputer, radio med pegefølsom skærm, aircondition og den nye multikollisionsbremse, som selv nedbremser bilen, hvis man er kørt ind i noget eller selv er blevet påkørt.
Den effektive automatiske nødbremse er desværre ekstraudstyr og skal tilkøbes som del af en teknikpakke til 11.000 kr. Problemet er blot, at den kun fås til den dyre Highline, og derved kommer der ikke mange Golfer ud på de danske veje med den sikkerhed.

VW Golf 7 kører formidabelt
På de øde lande- og motorveje i Nordjylland kunne vi rigtig afprøve Golfens køreegenskaber, og det mærkes tydeligt, at dette er koncernens vigtigste bil. Sjældent har vi kørt en så harmonisk bil.
Den styrer usædvanlig godt, affjedringen kan man ikke sætte en finger på, og komforten er fremragende. Dette er ganske enkelt en rigtig god bil.

VW Golf kobler cylindrene fra
På motorsiden finder vi en række avancerede motorer, hvor alle har turbolader og direkte indsprøjtning. Mindste er en udmærket 1.2er med bare 75 hk, mens samme motor yder 90 hk i de bedre udstyrede udgaver. 1.4-liters motoren er dels den gode, gamle med 122 hk, som vi flere gange har rost til skyerne.

Til de fleste udgaver kan man tilkøbe den fine dobbeltkoblingsgearkasse, DSG til nu kun 25.000 kroner. Den investering vil man aldrig fortryde.
VW Golf kører fra konkurrenterne
Oplevelsen af VW Golf på landevejen er præget af de fine motorer, men også af det faktum, at bilen er blevet op til 100 kg lettere end før. Besparelsen er opnået gennem intelligent brug af materialer og ikke ved at gøre bilen mindre. Faktisk er den nye VW Golf blevet både længere og bredere, men dog lidt lavere. Den mindre højde har dog ikke påvirket pladsen ved bagsædet, der stadig er blandt de bedste i klassen.
Når vi sammenligner VW Golf med årets store konkurrenter fra Hyundai og Kia, er det tydeligt, at de to producenter har haft netop Golf i tankerne, da de lancerede de nye udgaver af Hyundai i30 og Kia Ceed. Og de to koreanere har da også nået målet, som dog var den gamle Golf. I mellemtiden har Golf flyttet sig yderligere, og derfor virker det fortsat som om, der er afstand til konkurrenterne, selv om afstanden er blevet noget mindre.
Efter Motors første møde med VW Golf, er det oplagt, at Golf sikrer sig en stemme fra Motors Søren W. Rasmussen, når der skal indstilles kandidatbiler til finalen i Car of the Year 2013.