Motor mener: Når fornuften tager overhånd. GTI stadig mest attraktiv.
Bortset fra emblemet og kølergitteret er den dieseldrevne VW Golf GTD visuelt identisk med den kendte GTI. I kabinen sidder man i samme sæder med retro-tern og med et generelt højt udstyrsniveau med blandt andet klimaanlæg som standard.
Men i stedet for 210 hk i en 2-liters turbobenzinmotor, har GTD en 2-liters turbodieselmotor med 170 hk. Effekten er 40 hk lavere, men momentet på 350 Nm er 70 Nm højere end i GTI. Det kan mærkes ved mellemaccelerationer. Vi prøvede også GTD med den automatisk skiftende dobbeltkoblingsgearkasse DSG, og det er ubetinget vejen at gå. Det er et kryds til 30.000 kr., hvis man vælger en DSG.
Med tidens med fokus på miljø er netop en sportslig dieselbil blevet mere hip. Hvor en GTI kører 13,7 km/l ifølge EU-normen, så klarer GTD hele 18,9 km/l. CO2-tallet falder ligeledes fra 170 til 139 g/km.

Vælger man en GTI eller GTD er det fordi man vægter det sportslige højt. Og selvom GTD ligner en GTI, så kan den ikke helt forføre helt på samme måde.