VW Golf GTI - alle gode gange 7

Den 7. generation VW Golf GTI har præcis dobbelt så mange hestekræfter som den første fra 1976. Kræfterne er heldigvis kombineret med suveræne køreegenskaber og en overraskende god komfort.

VW Golf GTI er klar i denne syvende generation. Bilen fås med enten tre- eller fem døre.
Forpremiere

Førerpladsen er flot og velindrettet. Der er flere særlige GTI-detaljer som f.eks. Golf-bolden på gearstangen og det særlige GTI-rat, der er fladt forneden.
Førerpladsen er flot og velindrettet. Der er flere særlige GTI-detaljer som f.eks. Golf-bolden på gearstangen og det særlige GTI-rat, der er fladt forneden.
Motor mener: VW Golf GTI er de sportslige familiebilers fader. I den nyeste generation er der på én gang skruet op for både familie- og sportsdelen, og det gør den nye GTI til en højst anvendelig og sjov bil.

Med udgangspunkt i den nye VW Golf, der kan smykke sig med titlen „Car of the Year 2013”, skulle man tro, at intet kunne være lettere end at skabe en køreoptimeret GTI-udgave af samme bil. Alligevel har VW ikke sprunget over, hvor gærdet er lavest, ved udviklingen af den nye Golf GTI.

Læs Motors stortest af VW Golf VII

Undervogn, styretøj, motorer og gearkasser er ændret markant, og udvendigt er der bygget finesser ind i linjerne, så den nye GTI på ovebevisende vis sender venlige hilsner til de seks tidligere generationer af Golf GTI.

0-100 km/t. på 6,4 sek. i VW Golf GTI

En VW Golf GTI har som altid ternet mønster på sæderne. Bemærk de røde syninger på gearstang og rat.
En VW Golf GTI har som altid ternet mønster på sæderne. Bemærk de røde syninger på gearstang og rat.
En VW Golf GTI skal først og fremmest byde på sjove og sportslige køreegenskaber. Og lad os slå det fast med det samme: Her skuffer VW Golf GTI på ingen måde sine legekammerater.

Den turboladede toliters benzinmotor yder 220 hk og leverer sit enorme drejningsmoment på 350 Nm allerede ved 1.500 omdrejninger. Det giver en helt usædvanlig lækker fornemmelse bag rattet og gør samtidig bilen utrolig smidig. Giver man gas, bruger Golf GTI kun 6,5 sekunder på at nå de første 100 km/t.

Læs Motors test af 6. generation af VW Golf GTI

En særlig Performance-udgave med 10 ekstra hestekræfter og et indbygget mekanisk differentialespær ved forhjulene kapper yderligere 0,1 sekund af denne disciplin. Den version kommer desuden med en sænket undervogn og ventilerede bremser ved baghjulene, men kan ellers kun kendes på knaldrøde bremsecalibre ved hvert hjul. Den koster 20.000 kroner ekstra, og det er værd at ofre.

VW Golf GTI fås med enten en manuel sekstrins gearkasse eller den fine DSG-gearkasse med seks trin og oliekølet dobbeltkobling.

Variabelt styretøj i VW Golf GTI

Xenonforlygter er et must til en bil i denne klasse. I Plus-versionen (+30.000 kr.) får man også LED-kørelys i siden af frontspoileren, ligesom den røde streg i kølergitteret fortsætter gennem forlygterne på VW Golf GTI.
Xenonforlygter er et must til en bil i denne klasse. I Plus-versionen (+30.000 kr.) får man også LED-kørelys i siden af frontspoileren, ligesom den røde streg i kølergitteret fortsætter gennem forlygterne på VW Golf GTI.
Vi tog VW Golf GTI med op i bjergene bag Nice i Sydfrankrig for at afprøve dens egenskaber på små snoede veje, og her var den i sit es. Særligt det uhyre præcise styretøj er med til at gøre køreoplevelsen fantastisk.

Hemmeligheden bag er en tandstang med varierende udveksling, så styretøjet er stramt og præcist ved midterstillingen, men hurtigt, når man drejer meget. Der er derfor kun 2,1 omdrejninger fra stop til stop, hvilket er tæt på en ratomdrejning mindre end i en normal bil.

Bremserne er skabt til hårdt arbejde og vedbliver med at bide fra sig selv efter gentagne kraftige nedbremsninger. Kombinationen af motor, styretøj, bremser og det effektive antiudskridningssystem gør, at alle lynhurtigt vil føle sig som kompetente kørere, selv om en stor del af æren ret beset må tilfalde bilens teknik.

VW Golf GTI kan bruges i hverdagen

VW Golf GTI kendes bagfra på de to udstødningsrør samt baglygter af LED-typen, foruden det store GTI-logo, forstås. Den sorte ramme rundt om bagruden er en hilsen til den første generation, der havde sort bagklap.
VW Golf GTI kendes bagfra på de to udstødningsrør samt baglygter af LED-typen, foruden det store GTI-logo, forstås. Den sorte ramme rundt om bagruden er en hilsen til den første generation, der havde sort bagklap.
Mens de sportslige egenskaber altså får topkarakter, så er det mindst lige så interessant at afprøve, om bilen også kan bestå opgaven med at lægge hjul til dagligdagens mere jordnære køreopgaver. Her drejer det sig om indretningen af bilen, affjedringen og ikke mindst den generelle komfort. Kun de færreste gider en bil, hvor man hver eneste dag bliver banket sønder og sammen af en hård affjedring og stramme sæder.

På det område gemmer Golf GTI heldigvis på noget af en overraskelse. I den version vi kørte, kunne man selv vælge profilen af affjedringen mellem sport, normal og komfort. I sidstnævnte position kunne vi køre over vejbump og hullede veje som i en yderst komfortabel bil, og det tæller på positivlisten.

Sammen med bilens øvrige dyder som et godt førersæde, god kabineplads, et stort bagagerum og et ret omfattende komfortudstyr er VW Golf GTI en velegnet bil til hverdagens mangeartede køreopgaver.

VW Golf GTI runder en halv mio. kr.

Den nye GTI er ikke steget i pris, selv om udstyrsmængden er øget. Billigste udgave koster 462.000 kr., og det gør bilen attraktiv – også når man ser på konkurrenterne.

Det skyldes ikke mindst, at en Golf GTI er en mærkevare, der som regel også holder en god pris, når den skal sælges igen. Dermed kan det godt i det lange løb blive billigere at køre i en Golf GTI end i de ellers lidt billigere konkurrenter.

Hvis vi skulle vælge, skulle en rigtigt udstyret Golf GTI bestilles med tre døre, Performance-pakke, justerbar undervogn, højttalere fra danske Dynaudio, xenon-plus forlygter, DSG-gear og navigation med bluetooth.

Så er prisen med metallak og levering oppe på 590.000 kroner, men så har man også en vogn, der på alle måder skiller sig ud fra mængden – uanset om det er i bytrafik eller på (golf)banen.