
Seneste variant i syvende Golf-generation er, ja, en Variant. Det hedder Volkswagens stationcars, og den nye VW Golf Variant er en meget vellykket én af slagsen.
Køreegenskaberne adskiller sig ikke synderligt fra den almindelige Golf, og det vil sige, at VW Golf Variant er et uhyre velkørende bekendtskab.
Førerpladsen er hentet direkte over fra hatchbacken, og det er lig med en velindrettet og logisk opbygning – en anelse kedelig, måske, men det hele fungerer perfekt.
Designet er blevet mere elegant end forgængerens, hvor bagagerumsdelen virkede som en eftertanke. Linjerne er gennemførte, og den nye Golf Variant virker i det hele taget mere helstøbt end forgængeren, som i øvrigt blev fremstillet i Mexico, mens den nye generation er et tysk produkt.
Større end storebror

Det er dog kun med bagsæderyglænet slået op: lægger man sæderne ned, er kapaciteten noget mindre end i Passat, men med 1.620 liter (125 liter mere end forgængeren) må det stadig siges at være ganske rummeligt. I de to øverste udstyrsniveauer, ComfortLine og HighLine, kan man ydermere folde passagersædets ryglæn fremover, så det er muligt at køre med 2,67 m lange genstande i bilen.
Bagagerumsgulvet kan justeres i højden eller helt tages ud, og Golf Variant har nu også fået greb i begge sider af bagagerummet, der gør det muligt at nedfælde bagsædets ryglæn, uden at man skal ind i kabinen.
I ComfortLine- og HighLine-versionerne er bagagerumsdækkenet i øvrigt todelt med et dækken, der rulles hen over bagagerummet, og et net, der adskiller bagagerummet fra kabinen.â¨

VW Golf Variant (udvalgte versioner)
1.2 TSI BlueMotion
105 hk
117 g/km (CO2)
20,0 km/l
281.178 kr.
1.4 TSI BlueMotion
122 hk
124 g/km (CO2)
18,9 km/l
308.476 kr.
1.4 TSI BlueMotion
140 hk
121 g/km (CO2)
18,9 km/l
344.675 kr.
1.6 TDI BMT
105 hk
102 g/km (CO2)
25,6 km/l
308.574 kr.
2.0 TDI BMT
150 hk
108 g/km (CO2)
23,8 km/l
361.274 kr.