VW Golf med mere af det gode

VW Golf har fået forøget komfort, bedre sikkerhed og frem for alt rigtig gode køreegenskaber.

VW Golf
Forpremiere

Motor mener: Den nye VW Golf lever op til forventningerne og distancerer sig positivt fra konkurrenterne.

Efter kun fem år er den femte Golf-generation klar til en afløser. Det sker, når den nye og sjette af slagsen når danske forhandlere sidst på året.

Det er egentlig overraskende, at det sker allerede nu, for den ”gamle” udgave var på ingen måde slidt i sin fremtoning. Men VW-ledelsen har ønsket, at særligt områderne sikkerhed, komfort og teknologi skulle have en opgradering, og det er dermed gennemført i noget, der dybest set kan betegnes som et kæmpe facelift.

Heldigvis er bilens karakteristiske form bevaret, og det betyder, at man fortsat har let ved at se, at det er en Golf, man møder. Små designdetaljer har dog gjort bilen mere dynamisk og noget større at se på. 

Bagtil er lygterne blevet mere aflange i stil med Tiguan. Den karakteristiske brede c-stolpe er bevaret. Godt for identiteten  skidt for udsynet.
Bagtil er lygterne blevet mere aflange i stil med Tiguan. Den karakteristiske brede c-stolpe er bevaret. Godt for identiteten skidt for udsynet.
Motor har allerede nu haft lejlighed til at prøvekøre bilen, og vi kan konstatere, at det ikke er tom snak, når VW påstår, at den er blevet bedre. Faktisk er det lykkedes at skabe en bil, der giver de fleste af konkurrenterne et ”teknisk knockout”.

Særligt på motor- og transmissionssiden kører det for VW: 1.4-liters benzinmotoren med direkte indsprøjtning, turbolader og 122 hk er så overbevisende, at man faktisk godt kan glemme alt om andre motorer. Vil man absolut brænde lidt ekstra krudt af, så brug pengene på det nye syvtrins selvskiftende DSG-gear, der gør køreoplevelsen til en kontinuerlig fornøjelse.

I den konfiguration kører Golf 16,7 km pr. liter, og det er så tæt på dieselpræstationerne, at det bliver svært at argumentere for diesel. Er man alligevel mest til diesel, kan man glæde sig over, at alle motorer nu er af commonrail-typen med fremragende præstationer og et markant lavere støjniveau end i de gamle pumpe-dyse-versioner.

VW kan bare det der med at indrette en førerplads. Materialerne er lækre, og alt virker gennemtænkt ned til mindste detalje.
VW kan bare det der med at indrette en førerplads. Materialerne er lækre, og alt virker gennemtænkt ned til mindste detalje.
På sikkerhedssiden er særligt en ny knæairbag med til at øge chancerne for at komme godt ud af en kollision. Golf er endnu ikke testet, men vi tør godt at spå, at forgængerens maksimale fem stjerner fastholdes.

På komfortsiden er det særligt med hensyn til støj, at den nye Golf gør sig bemærket. Alle de versioner, vi kørte, var stort set uden motorstøj. Kun lidt vind- og dækstøj kunne registreres, og det var i småtingsafdelingen.

Komfort handler også om plads, og på det område står den nye Golf stærkt. Fortil var allerede den gamle version god, men nu er bagsædepladsen præget af en nærmest enorm loftshøjde. Det gør Golf brugbar som familiebil for dem, der også stiller krav til bagsædekomforten. Bagagerummet er fastholdt på sine 350 liter, og akselafstanden er ligeledes uændret.

Bagagerummet rummer fortsat 350 liter. Bagsædet kan foldes frem i to bidder, og der er skilem i midten.
Bagagerummet rummer fortsat 350 liter. Bagsædet kan foldes frem i to bidder, og der er skilem i midten.
På den tekniske side er der nu mulighed for at tilkøbe elektronisk styret undervogn og fartpilot, der selv holder afstanden til den forankørende. Det er helt nyt i denne klasse. Samtidig er musikanlægget opgraderet, ligesom man nu kan tilkøbe danske Dynaudio-højttalere til alle versioner. Automatisk klimaanlæg vil også være standard i alle versioner.

Priserne kender vi endnu ikke (ultimo september), men der bliver ikke tale om egentlige prisstigninger i forhold til de gamle udgaver. Højst ændringer som følge af ændrede udstyrsmængder.

Den nye Golf er bestemt værd at vente på for dem, der ønsker en bil, der giver sig ud for mindre end den er.