
Ud fra forhåndsinteressen står VW Up til at blive årets storsællert i Danmark. Den danske VW-importør har aldrig tidligere mødt så massiv interesse og så mange forudbestillinger, som tilfældet er lige nu, og det er endda inden, bilen for alvor er nået til landet.
Interessen skyldes dels den overraskende lave startpris på 93.000 kroner, dels danskernes store interesse for de billigste biler.
Motor har tidligere beskrevet tredørsudgaven af VW Up i detaljer (læs her), men nu er der mere godt til de mange interesserede danskere.

Motor har allerede prøvet dem alle, og det er altså meget interessante biler, der er tale om.
Femdørsudgaven bliver første skud på stammen, og den ventes at få en merpris på 10.000 kroner, hvilket dækker de to ekstra sidedøre og det faktum, at aircondition bliver standard i alle udgaver med fem døre.
Der er stadig kun fire siddepladser i bilen, men adgangen er blevet en del lettere. Selve bilens dimensioner er fastholdt, men der er overraskende nok glimrende plads til fire voksne i bilen.
Ruderne i bagdørene kan ikke rulles ned, men kun åbnes på klem. Til gengæld er det blevet muligt at gøre dem store, og det gør udsynet bedre. Det ventes, at femdørsudgaven vil stå for ca. 60 procent af salget herhjemme.

Den har samme trecylindrede benzinmotor som i den almindelige Up, men motoren har fået turbolader, og så er effekten steget til 110 hk. Samtidig har den fået sin egen sekstrins gearkasse, og det gør bilen sjov at køre.
Vi har prøvet den både gennem bytrafikken i Wolfsburg og på Autobahn, og det er altså en af de helt store oplevelser. Den accelererer formidabelt, trækker overbevisende fra meget lave omdrejninger, og så lyder den rigtig godt.
VW Up GT vil uden tvivl blive en af de mest interessante i den lille GT-klasse, hvor man ellers kan møde biler som Suzuki Swift Sport og Ford Fiesta Sport Edition.

Rækkevidden er som altid afhængig af mange faktorer, men fabrikken angiver, at den er op mod 150 km. Vi har prøvet e-Up, som den skal hedde, og den er som mange andre elbiler utrolig letkørt. Den accelererer kvikt, og støjen er ganske lav.
I den model, vi kørte, manglede servostyringen endnu at blive trimmet, ligesom motorbremsens niveau kunne indstilles i fem trin fra ingenting til overdrevet nedbremsning. I den færdige udgave vil der kun være to-tre trin at vælge blandt.
Vi kender endnu ikke prisen, men vi gætter på et sted mellem 150 og 200.000 kroner. VW e-Up får mulighed for at benytte hurtigladere.

I forbindelse med præsentationen fik vi også lejlighed til at køre i en udgave med det selvskiftende gear, som bliver tilkøbsmulighed til de kraftigste udgaver for en merpris på bare 10.000 kroner. Det fungerer glimrende og kan klart anbefales til dem, der ofte kører i kø, eller som blot er træt af altid at skulle betjene koblingen.
En åben udgave af Up er også på tapetet. Den kommer tidligst i 2014 og vil være en topersoners udgave. Vi gætter på en sammenklappelig ståltags-konstruktion, men den beslutning er næppe taget definitivt endnu.
Under alle omstændigheder må vi konstatere, at Up-familien allerede i år bliver den mest interessante bilmodel set med danske afgiftsplagede øjne.