Motor mener: Blue Motion er her-og-nu-teknik, der virker fremragende og giver pæn CO2-forbedring.
Længere på literen med små, billige kneb er ideen bag VWs Blue Motion-modeller, som er blevet kopieret af mange andre.
Nu er pioneren på området nået til anden generation af Passat Blue Motion, der kommer her i marts. Og mange kunder vil gerne have en sådan sparemodel, for i 2009 udgør Blue Motion 25 procent af de bestilte Passater.
Omregnet til CO2 og brændstoføkonomi er forbedringen fra Blue Motion I til II behersket. Den gamle kørte 19,6 km pr. liter, den nye kravler op på 20,4. Det skal ses i forhold til, at en tilsvarende diesel-Passat uden ”blå” kører 18,2.

Den indbyggede gearskiftevejledning går med til, at man triller af sted med ned til 1.000 omdrejninger i minuttet. Derudover er den gamle 1.9 pumpedyse-diesel med 105 hk skiftet ud med en 2.0 commonrail med 110 hk. Generelt for Blue Motion-modeller er aerodynamik og rullemodstand (dæk) forbedret, og den femtrins gearkasse har fået højere udveksling.
VW Passat Blue Motion kommer som både sedan og stationcar - begge med 110 hk-motorer. Priserne bliver henholdvis 364.000 kr. og 384.000 kr.