VW Passat - lidt mere blå

Hvorfor vente på nye teknologier, når man som VWs Blue Motion kan gøre almindelige biler mere grønne? Passat kan nu køre 20,4 km/l.

VW Passat Blue Motion
Forpremiere

Motor mener: Blue Motion er her-og-nu-teknik, der virker fremragende og giver pæn CO2-forbedring.

Længere på literen med små, billige kneb er ideen bag VWs Blue Motion-modeller, som er blevet kopieret af mange andre.

Nu er pioneren på området nået til anden generation af Passat Blue Motion, der kommer her i marts. Og mange kunder vil gerne have en sådan sparemodel, for i 2009 udgør Blue Motion 25 procent af de bestilte Passater.

Omregnet til CO2 og brændstoføkonomi er forbedringen fra Blue Motion I til II behersket. Den gamle kørte 19,6 km pr. liter, den nye kravler op på 20,4. Det skal ses i forhold til, at en tilsvarende diesel-Passat uden ”blå” kører 18,2.

Blue Motion-modellen adskiller sig knap synligt fra de øvrige varianter. Kun små mærker for og bag viser, at det er en langt-på-literen-model.
Blue Motion-modellen adskiller sig knap synligt fra de øvrige varianter. Kun små mærker for og bag viser, at det er en langt-på-literen-model.
Det afgørende nye er, at bilen nu har stop-start-teknik. Motoren stopper automatisk, når man holder stille, sætter bilen i frigear og holder foden på bremsen. Genstarten sker lynhurtigt og vibrationsfrit. Stop-start-funktionen betyder, at der især ved bykørsel nok kan være mere at spare end forbedringen fra 19,6 til 20,4 km/l antyder.

Den indbyggede gearskiftevejledning går med til, at man triller af sted med ned til 1.000 omdrejninger i minuttet. Derudover er den gamle 1.9 pumpedyse-diesel med 105 hk skiftet ud med en 2.0 commonrail med 110 hk. Generelt for Blue Motion-modeller er aerodynamik og rullemodstand (dæk) forbedret, og den femtrins gearkasse har fået højere udveksling.

VW Passat Blue Motion kommer som både sedan og stationcar - begge med 110 hk-motorer. Priserne bliver henholdvis 364.000 kr. og 384.000 kr.