VW Passat i medvind

VW Passat i 2010-klæder er en flot opdateret bil til en noget lavere pris end forgængeren. Nyt sikkerhedsudstyr er standard.

Forpremiere

Motor mener: Selv om den nye VW Passat kun med god vilje kan kaldes helt ny, er der tale om en fremragende bil med meget avanceret teknik, mægtig komfort og høj brugsværdi.

Den nye Passat har fået en front med forlygter og en grill, der understreger slægtskabet til limousinen Phaeton. Den kommer i to udgaver med hver sin type baglygter. Topmodellen har LED-baglygter.
Den nye Passat har fået en front med forlygter og en grill, der understreger slægtskabet til limousinen Phaeton. Den kommer i to udgaver med hver sin type baglygter. Topmodellen har LED-baglygter.
Selv om man ingenlunde kan kalde den „folkets vogn”, er VW Passat blevet utrolig populær i både Danmark og resten af Europa. 

Nu er bilen imidlertid blevet moden for en større opdatering, og VW har taget så godt fat, at fabrikken selv betragter den nye udgave som en syvende generation. Andre fabrikker havde nok blot kaldt det et facelift.

Men lad nu det ligge, for sagen er, at VW Passat udvendigt er modificeret i en grad, så linjerne nu tydeligt holder stilen helt nede fra Polo og op til den luksuriøse og meget sjældne topmodel, Phaeton.

En forvandling der må siges at være yderst vellykket.

En smart detalje: Vælger man at tilkøbe nøglefri betjening kan bagklappen åbnes blot ved at bevæge foden ind under bagenden af bilen. Det kræver naturligvis, at man har nøglen på sig.
En smart detalje: Vælger man at tilkøbe nøglefri betjening kan bagklappen åbnes blot ved at bevæge foden ind under bagenden af bilen. Det kræver naturligvis, at man har nøglen på sig.
Indvendigt er der ikke sket det store, men der er kommet flere muligheder for valg af farver og materialer på sæder og instrumentbord. Det er under skallen de helt store nyheder findes.

I Danmark bliver den store nyhed, at alle udgaver får en indbygget co-pilot, der løbende observerer og analyserer førerens kørestil ud fra ratudslag og brug af pedalerne. Hvis den registrerer en atypisk opførsel, lyder der en alarm, og et display anbefaler, at man holder en kaffepause. VW anslår selv, at dette system kan mindske antallet af motorvejsuheld, idet fabrikken anfører, at op mod hvert fjerde uheld på motorvejene skyldes træthed hos føreren.

En anden nyskabelse – som vi næppe ser meget til i Danmark på grund af de høje bilafgifter – er en indbygget radar, der selv bremser bilen ned, hvis føreren ikke reagerer på en holdende bil foran. Dette system er koblet til en fartpilot, der også selv holder afstand til forankørende biler. Fartpiloten virkede mærkbart bedre end de versioner, vi tidligere har prøvet.

Alle udgaver af Passat er udstyret med en særlig startknap til venstre for gearstangen.
Alle udgaver af Passat er udstyret med en særlig startknap til venstre for gearstangen.
På motorsiden er det den lille 1.4-liters turbo-benziner på 122 hk, der åbner ballet. Den er en fremragende motor og matcher fint den ellers store bil. På dieselsiden er det den kendte commonrail motor på 1.6-liter, der udgør rygraden. Den yder 105 hk og kan i den særlige Bluemotion-Technology-version køre op til 23,8 km pr. liter. Alle udgaver har seks gear som standard, og stort set alle versioner kan leveres med dobbeltkoblings-gearkassen DSG som ekstraudstyr. Det kan anbefales.

Den grundlæggende konstruktion af bilen er der ikke ændret ved, og den nye Passat opleves lige så velkørende som forgængeren.
Den nye udgave kommer til Danmark først i det nye år og priserne ventes at begynde ved lige under 300.000 kr., hvilket er yderst konkurrencedygtigt og en anelse billigere end den udgående version.