VW Phaeton - folkets luksusvogn

Den nye udgave af VW Phaeton stræber efter stjernerne, men har alligevel svært ved at slippe jorden.

VW Phaeton fås både i en kort og en lang udgave.
Forpremiere

Motor mener: Phaeton opleves bedst fra bagsædet, men prisen matcher ikke konkurrenterne.

Det er her Phaeton vinder. Masser af plads, lækre selvvalgte materialer og super lyd. Så fås det ikke meget bedre. Den store klods mellem sæderne styrer klimaanlægget, men pynter ikke.
Det er her Phaeton vinder. Masser af plads, lækre selvvalgte materialer og super lyd. Så fås det ikke meget bedre. Den store klods mellem sæderne styrer klimaanlægget, men pynter ikke.
Er man glad for VW, og synes man, at en Passat er lige lille nok, er der faktisk mulighed for at opgradere. Bilen større end Passat hedder Phaeton, der er en limousine med masser af plads, flot indretning og lækker teknik. Sidstnævnte kommer bl.a. fra Audi, som med sin store A8 også er en af de nære konkurrenter.

Karrosseriet bygges på samme fabrik som Passat, men fragtes siden færdigmalet til Dresden, hvor bilen bygges færdig på en designerfabrik midt i byen. Klædt i hvide dragter går medarbejderne rundt på bonede trægulve og monterer læderstue, Dynaudio-højttalere og træpaneler efter kundens eget valg. Alt er håndbygget – kun hjul og forrude monteres af robotter – alt andet er „Handmade in Germany”.

Der er generelt anvendt meget lækre materialer. Men enkelte steder falder kvaliteten igennem på et niveau under det, man finder i en Passat  f.eks. friskluftdyserne og knapperne i siderne af instrumenthuset.
Der er generelt anvendt meget lækre materialer. Men enkelte steder falder kvaliteten igennem på et niveau under det, man finder i en Passat f.eks. friskluftdyserne og knapperne i siderne af instrumenthuset.

Fabrikationen, som VW ynder at omtale processen, er et stort PR-nummer for det tyske bilmærke, og man kan således indløse billet til en rundvisning på fabrikken, eller man kan møde op til store klassiske koncerter, der afholdes midt i fabrikshallen. Det kan varmt anbefales.

Med den indfaldsvinkel til bilen burde vejen være banet for succes. Men sandheden er, at der gennem de seneste ti år kun er produceret ca. 5.000 biler om året. Nu er produktionen takket være en stor efterspørgsel i Kina dog øget til 7.500 biler.

Motor har prøvet den nyligt faceliftede udgave af Phaeton. Køreoplevelsen er spændende, men samlet set kan Phaeton ikke hamle op med de nærmeste konkurrenter fra f.eks. Audi, BMW og Mercedes. Hertil er der for meget limousine og for lidt „Drivers car” over bilen.

VW Phaeton samles på en designerfabrik midt i Dresden. Der er trægulve overalt og klassisk musik i højttalerne dagen lang.
VW Phaeton samles på en designerfabrik midt i Dresden. Der er trægulve overalt og klassisk musik i højttalerne dagen lang.

Phaeton skal derfor primært opleves fra bagsædet, men så er resultatet til gengæld i top. Masser af plads, super komfort og fornemmelsen af at køre i noget særligt er i høj grad til stede – ikke mindst i udgaven med lang akselafstand.

Ved førerpladsen er der ikke gjort lige så meget ud af kvaliteten som ved bagsædet, og visse steder opleves niveauet under det man finder i en Passat. Mærkeligt!

Phaeton er et pletskud for dem, der udelukkende lader sig befordre på bagsædet. Sådanne er der mange af i Asien, og de holder liv i fabrikken. I Danmark er startprisen på 1,5 mio. kr. og fraværet af privatchauffør noget, der i den grad holder salgstallene i ro.