VW Sharan - tysk familiehygge

VW Sharan er genfødt efter 15 år og sikke en forvandling. Multibilen byder på masser af plads, muligheder og komfort, alt sammen i Golf-kvalitet.

Sharan
Forpremiere

Motor mener: VW Sharan er gedigen og rummelig - mere perfekt familiebil er svær at finde.

Passagererne er i højsædet i denne nye familiebil fra VW. Bevares, VW Sharan kører strålende og har en førerplads i sædvanlig VW-stil og -kvalitet, men her drejer det sig altså om anden og tredje sæderække.

Førerpladsen er eksemplarisk med gode, men ikke overdådige fralægningsmuligheder.
Førerpladsen er eksemplarisk med gode, men ikke overdådige fralægningsmuligheder.
Her er alt, hvad der kan gøre ferieturen eller den daglige børnetransport perfekt: Tre eller fem gode bagsæder med fine justeringsmuligheder, nem adgang gennem de store skydedøre, gardinairbags helt hen til tredje række, og i de højere udstyrsudgaver er der luftdyser til ikke blot anden, men også til tredje række. Det kan være guld værd på en varm ferietur, og det kan muligheden for den store bagsædebiograf nok også være.

Den nye VW Sharan - som med hiv og sving overlevede de interne købmandsudregninger hos VW - tilhører nu en sjælden race: de store multibiler. Eneste konkurrenter i denne MPV-klasse er Ford Galaxy samt den lidt mindre Ford S-Max, der begge netop har fået et facelift - foruden Sharan-klonen Seat Alhambra. Desuden er der stamfaderen til den moderne MPV, Renault Espace, som formentlig kommer i en ny generation næste år.

Plads og komfort er der ombord i Sharan. Sæderne justeres nemt på mange måder, men tredje række er ikke standard i billigste udgaver.
Plads og komfort er der ombord i Sharan. Sæderne justeres nemt på mange måder, men tredje række er ikke standard i billigste udgaver.
Derimod er Chrysler Voyager dødsdømt, og Peugeot 807, Citroën C8, Fiat Ulysse, Mitsubishi Grandis, Hyundai Trajet, Kia Carnival, Toyota Avensis Verso, Mazda MPV, Opel Sintra og Honda Shuttle alle kørt på bilkirkegården uden at have fået en direkte afløser.

VW Sharan er splinterny, og det var også tiltrængt. Den gamle, første generation var hele 15 år gammel, og den portugisisk byggede bil har i årevis været en af de mest fejlbehæftede. Om modellens usædvanlig høje alder forklarer projektlederen til Motor: Den gamle solgte godt, og så var vi ærlig talt i tvivl om, hvorvidt der var en fremtid for de store MPVer.

Den nye model er „sin egen”, dog med elementer fra VW-hylderne: Forvognen er lånt hos Tiguan, bagvognen stammer fra den nuværende Passat, og motorerne er de kendte.

Letgående skydedøre er en vigtig nyskabelse på den nye Sharan. De fås endda med elbetjening.
Letgående skydedøre er en vigtig nyskabelse på den nye Sharan. De fås endda med elbetjening.
Sharan er vokset i både længde, bredde og akselafstand - længden er øget 22 cm og akselafstanden otte. Vokseværket og de nye skydedøre har øget brugsværdien betragteligt, og dørene er en afgørende forskel til Ford-konkurrenterne. Brugsværdien har også fået et stort løft af den nye sædekonstruktion, hvor det er slut med at slæbe tunge sæder ud og ind. Som på moderne multibiler klappes alle fem bagsæder nemt ned i gulvet. Træk, skub, væk!

På særligt tre punkter får man valuta for de 100.000 kr., det koster at opgradere fra f.eks. en VW Touran: Sæderne i anden række er mærkbart bredere, tredje række kan reelt bruges af voksne, herunder forvoksede teenagere, hvis anden række er skubbet lidt frem, og med syv sæder i brug er der stadig bagageplads omtrent som i en Golf, 300 liter. Som femsæders bliver det rigtig voluminøst: 885 liter.

Bagagepladsen er enorm - helt uden tredje sæderække kan der være 885 liter. I den syvsæders med nedklappet tredje række er tallet 711 liter.
Bagagepladsen er enorm - helt uden tredje sæderække kan der være 885 liter. I den syvsæders med nedklappet tredje række er tallet 711 liter.
Lækkert ekstraudstyr er der masser af og kan forhøje grundprisen betragteligt. F.eks. stort glastag, automatisk parkeringssystem, DSG-gear, elbetjening af skydedøre og bagklap samt Dynaudio-lydanlæg.

Trods vokseværket er den nye Sharan blevet nogle kg lettere end før, og med 2.0 diesel på 140 hk - nok det mest oplagte motorvalg ind til videre - er brændstoføkonomien så fin som 18,2 km pr. liter.

Motor har også prøvet den nye lilleputmotor, 1.4 TSI. Det kan lyde naturstridigt til 1.700 kg bil, men med 150 hk og 240 Nm går det udmærket, uden at Sharan bliver nogen overhalings-mester. Men først og fremmest: uanset motor er støjniveauet særdeles lavt og komforten generelt meget høj.

Den 4,85 meter lange storfamiliebil har et nydeligt, afdæmpet og konservativt design. Sådan skal det være hos VW.
Den 4,85 meter lange storfamiliebil har et nydeligt, afdæmpet og konservativt design. Sådan skal det være hos VW.
Når Sharan kommer til Danmark til oktober, har den danske importør sørget for en god grundpris, hvis man vel at mærke kan undvære tredje sæderække og tagskinner. 1.4 TSI „Startline” koster 413.000 kr., mens en 115 hestes diesel, der kommer til foråret, forventes at koste 423.000 kr.
Med syv sæder koster billigste benziner 455.000 kr. En stor børneflok er ikke helt billig i drift, men roen på bagsædet er sikret.