Motor mener: VW Sharan er gedigen og rummelig - mere perfekt familiebil er svær at finde.
Passagererne er i højsædet i denne nye familiebil fra VW. Bevares, VW Sharan kører strålende og har en førerplads i sædvanlig VW-stil og -kvalitet, men her drejer det sig altså om anden og tredje sæderække.

Den nye VW Sharan - som med hiv og sving overlevede de interne købmandsudregninger hos VW - tilhører nu en sjælden race: de store multibiler. Eneste konkurrenter i denne MPV-klasse er Ford Galaxy samt den lidt mindre Ford S-Max, der begge netop har fået et facelift - foruden Sharan-klonen Seat Alhambra. Desuden er der stamfaderen til den moderne MPV, Renault Espace, som formentlig kommer i en ny generation næste år.

VW Sharan er splinterny, og det var også tiltrængt. Den gamle, første generation var hele 15 år gammel, og den portugisisk byggede bil har i årevis været en af de mest fejlbehæftede. Om modellens usædvanlig høje alder forklarer projektlederen til Motor: Den gamle solgte godt, og så var vi ærlig talt i tvivl om, hvorvidt der var en fremtid for de store MPVer.
Den nye model er „sin egen”, dog med elementer fra VW-hylderne: Forvognen er lånt hos Tiguan, bagvognen stammer fra den nuværende Passat, og motorerne er de kendte.

På særligt tre punkter får man valuta for de 100.000 kr., det koster at opgradere fra f.eks. en VW Touran: Sæderne i anden række er mærkbart bredere, tredje række kan reelt bruges af voksne, herunder forvoksede teenagere, hvis anden række er skubbet lidt frem, og med syv sæder i brug er der stadig bagageplads omtrent som i en Golf, 300 liter. Som femsæders bliver det rigtig voluminøst: 885 liter.

Trods vokseværket er den nye Sharan blevet nogle kg lettere end før, og med 2.0 diesel på 140 hk - nok det mest oplagte motorvalg ind til videre - er brændstoføkonomien så fin som 18,2 km pr. liter.
Motor har også prøvet den nye lilleputmotor, 1.4 TSI. Det kan lyde naturstridigt til 1.700 kg bil, men med 150 hk og 240 Nm går det udmærket, uden at Sharan bliver nogen overhalings-mester. Men først og fremmest: uanset motor er støjniveauet særdeles lavt og komforten generelt meget høj.

Med syv sæder koster billigste benziner 455.000 kr. En stor børneflok er ikke helt billig i drift, men roen på bagsædet er sikret.