VW Tiguan - offroader til fint brug

Bilfabrikkerne har fokus på SUV'erne, og det mærkes i den nye VW Tiguan, der imponerer med sin køreglæde, komfort og sikkerhed.

VW Tiguan.
Forpremiere

VW Tiguan er nu klar i en helt ny generation bygget på en helt ny platform. Længere, bredere, lavere og lettere er nøgleordene. Fotos: VW
VW Tiguan er nu klar i en helt ny generation bygget på en helt ny platform. Længere, bredere, lavere og lettere er nøgleordene. Fotos: VW
Motor mener: VW Tiguan kombinerer på flot vis personbilens komfort og køreglæde med offroaderens terrænegenskaber og praktiske indretning.

Første generation af VW Tiguan var så stor en succes, at den formentlig snildt kunne have holdt sig pænt i salgsstatistikkerne i mange år endnu, men bilen kunne ikke længere opgraderes med al den teknologi, der efterspørges i nye biler, og derfor måtte man starte helt forfra.

 

Den nye Tiguan er således bygget på MQB-platformen, og dermed er det muligt at indbygge alle Volkswagens avancerede sikkerheds- og komfortsystemer. Alle udgaver af Tiguan får således automatisk nødbremse og kan udbygges med aktiv fartpilot, der virker helt ned til 0 km/t., avancerede LED-forlygter, køassistent, der selv styrer bilen op til 65 km/t., head up-display og meget mere.

LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota RAV4 Hybrid

Instrumentbordet er præget af lyse farver forneden, en stor skærm i midten og overskuelige instrumenter.
Instrumentbordet er præget af lyse farver forneden, en stor skærm i midten og overskuelige instrumenter.
Derudover har Tiguan fået motorer med SCR-katalysatorteknik, hvor der anvendes AdBlue for at bringe forureningen ned på et meget lavt niveau. Automatgearkassen er det nye syvtrins DSG-gear, og firehjulstrækket er af typen, der kan tilpasses underlaget.

Større og lettere

Tiguan er blevet både længere og bredere og har fået større akselafstand. Også frihøjden er øget, men alligevel er det lykkedes at gøre bilen en smule lavere. De øgede mål har kastet en glimrende bagsædeplads af sig, ligesom bagagerummet er vokset, så det kan rumme op til 615 liter.

LÆS OGSÅ: Motors test af Mitsubishi Outlander

Bagagerummet er på 520 liter i grundindstillingen, men køres bagsædet frem øges det til 615 liter.
Bagagerummet er på 520 liter i grundindstillingen, men køres bagsædet frem øges det til 615 liter.

Trods de større mål har det været muligt at bringe vægten ned med mellem 50 og 100 kg alt efter variant, og det er en af forklaringerne på det forbedrede brændstofforbrug. Bagsæderne kan længdeforskydes, og ryglænet kan justeres, og Tiguan vil derfor gøre sig godt som rejsevogn for hele familien.

Fin i terræn

Men også i terrænet er Tiguan på hjemmebane. Firehjulstræk fås til de fleste versioner, og det er et system, der selv fordeler kræfterne mellem for- og baghjul. Man kan fra en drejeknap mellem forsæderne indstille, hvilket underlag man kører på, så man hele tiden har bedst muligt greb på alle fire hjul.

Et digitalt instrumenthus fås som ekstraudstyr.
Et digitalt instrumenthus fås som ekstraudstyr.
Med nu 20 cm mellem vognbund og underlag er bilen overraskende kapabel i selv ret ufremkommeligt terræn, og det giver ejeren muligheder for at køre stort set overalt.

LÆS OGSÅ: Motors test af Hyundai Tucson

Priserne på den nye Tiguan begynder ved lige under 400.000 kr., hvis man kan nøjes med en forhjulstrukket benzinudgave, mens dieseludgaven med automatgear og firehjulstræk nærmer sig en halv million. Men så får man også en yderst vellykket bil med masser af køreglæde og praktisk og lækkert design.

Tiguan kommer til maj og må trække op til 2.500 kg.