VW Touareg - kæmpe med komfort

VW Touareg forener det praktiske med det luksuriøse. Den kan trække en hestetrailer og forcere et militært øvelsesterræn - men den kan også sætte stilletter og minkpelse af ved en gallafest.

VW Touareg
Forpremiere

Motor mener: Vel er VW Touareg for stor og tung til denne verden, men har man behov for en slæber med terrænegenskaber, er Touareg et godt valg.

Opstigning og ikke indstigning til pladsen bag rattet røber øjeblikkeligt, at alt er stort i en VW Touareg. Længden er 480 cm, bredden er 194 cm og højden 171 cm. Afstanden imellem akslerne hele 290 cm. I en Touareg er der ingen smalle steder. 

Interiøret er enkelt og stramt, men der mangler ikke noget hverken i funktion eller komfort.
Interiøret er enkelt og stramt, men der mangler ikke noget hverken i funktion eller komfort.
Derfor er det overraskende så let Touareg’en er at køre, når man har vænnet sig til størrelsen, og hvor meget den fylder på vejen. Affjedringen tygger ujævnheder som var det sukkermadder, og lydniveauet i kabinen er blødt og behageligt.

3.0 liter V6 TDI turbodieselmotoren yder 240 hk og flår VW Touareg fra 0 til 100 km/t på bare 7,8 sek. Dens vægt er immervæk på den forkerte side af to ton, men en 8-trins automatisk gearkasse hjælper godt til ved at have så lave udvekslinger, at Touareg uden passagerer starter i 2. gear, med mindre speederen er trådt i bund.

Bagagerummet er stort og reelt i formen med et simpelt system til at spænde kufferter fast. Bagsædet er til at lægge ned med at tryk på en knap.
Bagagerummet er stort og reelt i formen med et simpelt system til at spænde kufferter fast. Bagsædet er til at lægge ned med at tryk på en knap.
Det kan man roligt gøre uden at frygte hjulspin, for VW Touareg trækker permanent på alle fire hjul. Gearskiftede er umærkelige, og kun den skiftende motorlyd røber gearskiftene. Med tilladelse og plads nok er topfarten 218 km/t.

Trækkraften er gigantisk med 550 Nm imellem 2000-2250 o/min. Med så smalt et vindue er det nødvendigt med mange udvekslinger og automatik.

Alligevel er det lidt imponerende, at det officielle gennemsnitlige forbrug ligger på 13,5 km/l. VW BlueMotion teknologi med stop-start-teknik medvirker til det beherskede forbrug.

Bagsædet lader sig forskyde 16 cm, og ryglænet har tre forskellige vinkler.
Bagsædet lader sig forskyde 16 cm, og ryglænet har tre forskellige vinkler.
I så stor en bil er der naturligvis masser af plads i kabinen. Sæderne er store, og der er afstand imellem hver passager. Betjeningen er enkel, selv om der er mange knapper. Skiftet imellem vej og mudder sker ved at dreje en stor knap, og frihøjden kan hæves ved at dreje på naboknappen.

Bagageplads er der også masser af, hele 520 liter og 1.642 med bagsædet lagt ned. Det sker ved at trykke på en knap. To skinner i gulvet og en trinløs flytbar tværbjælke holder fast på kufferter på den mest simple måde. Med den høje egenvægt følger også muligheden for at trække en trailer på 3.500 kg, og det gør VW Touareg til stutteriernes yndlingsbil.

Prisen er lige så gigantisk som bilen. VW Touareg 3.0 V6 TDI BlueMotion koster en „bagatel” af 1003.579 inkl. levering, der kan ske, så snart beløbet er sluppet.