Motor mener: VW burde have haft råd til en rigtig ny MPV, men det store facelift er meget vellykket.
Med godt syv år på bagen burde det nu have været tid til en ny generation af VW Touran, der gennem sit liv konstant har ligget på top tre blandt såvel kompakte multibiler som små varevogne. Men VW har sparet på udviklingsomkostningerne og nøjes med en stor opdatering, der supplerer den lille ansigtsløftning fra 2006, og denne skal vel holde liv i familieflytteren tre-fire år endnu.

Sædearrangementet er fuldstændig som før med tre separate og udtagelige stole i anden række og to gode klap-ned stole i tredje række. Hovedstøtterne kan nu skubbes længere ned, når sædet ikke er i brug for at give bedre udsyn. De to bageste sæder har længe været standard i Danmark og bliver det formentlig også efter faceliftet.
En vigtig fornyelse er motorerne, hvorved det må være helt slut med de larmende pumpedyse-dieseler i VW-programmet. Samtidig er brændstoføkonomien forbedret over en bred kam.

Det samme kan siges om 1.6 diesel med 105 hestekræfter, som i en Blue Motion-light-udgave med stop-start når op på 16,9 km/l. Med 90 hk hedder det officielt 21,7 km pr. liter.
Styretøj og undervogn virker, som om begge dele har fået en finpudsning, og så kan man nu tilkøbe elektronisk styret undervogn. I det hele taget er der føjet en del elektronisk grej på tilbehørslisten: forbedret parkeringsassistent, bakkamera, elegant led-kørelys og automatisk op- og nedblænding.
Den danske VW-importør har ikke offentliggjort priser på den forbedrede Touran, men forventer stort set uændrede priser. Lanceringen sker i oktober.