VW Touran - forfinet familieflytter

Multibilen VW Touran har fået den helt store opdatering med nyt karrosseri og nye motorer.

Touran
Forpremiere

Motor mener: VW burde have haft råd til en rigtig ny MPV, men det store facelift er meget vellykket.

Med godt syv år på bagen burde det nu have været tid til en ny generation af VW Touran, der gennem sit liv konstant har ligget på top tre blandt såvel kompakte multibiler som små varevogne. Men VW har sparet på udviklingsomkostningerne og nøjes med en stor opdatering, der supplerer den lille ansigtsløftning fra 2006, og denne skal vel holde liv i familieflytteren tre-fire år endnu.

Kabinen er grundlæggende som før. Rattet er af den nye treegede type fra Golf.
Kabinen er grundlæggende som før. Rattet er af den nye treegede type fra Golf.
Når det nu skal være, er det et meget fint facelift. Først og fremmest er bilen (næsten) ikke til at kende igen og er blevet meget moden og elegant at se på. 95 procent af de synlige dele er ændret, siger VW. Døre og forrude er genbrug, mens front og bag inklusive bagruden er nye. Det samme gælder de bageste sideruder. Bag rattet er der ikke den helt store forandring - dog kendes det treegede rat fra den nyeste Golf, og instrumenthuset har fået hvid belysning.

Sædearrangementet er fuldstændig som før med tre separate og udtagelige stole i anden række og to gode klap-ned stole i tredje række. Hovedstøtterne kan nu skubbes længere ned, når sædet ikke er i brug for at give bedre udsyn. De to bageste sæder har længe været standard i Danmark og bliver det formentlig også efter faceliftet.

En vigtig fornyelse er motorerne, hvorved det må være helt slut med de larmende pumpedyse-dieseler i VW-programmet. Samtidig er brændstoføkonomien forbedret over en bred kam.

Bagklap, bagrude og bageste sideruder er nye, og baglygterne er nu anbragt på den brede led i stedet for på den høje.
Bagklap, bagrude og bageste sideruder er nye, og baglygterne er nu anbragt på den brede led i stedet for på den høje.
Ved præsentationen prøvede Motor to nye motorer i Touran-familien, 1.2 TSI (benzin) og 1.6 TDI (diesel). Den lille bitte benzinmotor kan lyde som alt for lidt til en halvtung syvpersoners, men motoren har turbo og yder 105 hestekræfter. Kombineret med et passende drejningsmoment fungerer det rigtig fint, og selv ikke ved høj motorvejsfart er der støj. Mere behøver en dansk familie ikke.

Det samme kan siges om 1.6 diesel med 105 hestekræfter, som i en Blue Motion-light-udgave med stop-start når op på 16,9 km/l. Med 90 hk hedder det officielt 21,7 km pr. liter.

Styretøj og undervogn virker, som om begge dele har fået en finpudsning, og så kan man nu tilkøbe elektronisk styret undervogn. I det hele taget er der føjet en del elektronisk grej på tilbehørslisten: forbedret parkeringsassistent, bakkamera, elegant led-kørelys og automatisk op- og nedblænding.

Den danske VW-importør har ikke offentliggjort priser på den forbedrede Touran, men forventer stort set uændrede priser. Lanceringen sker i oktober.