Motor mener: VW Transporter fastholder sin position som en af de bedst kørende biler af sin art.
Man skal være skarp for at se, om det er den nye VW Transporter eller forgængeren, der lige kørte forbi. For de synlige ændringer er små og veltilpassede og kun lige akkurat nok til, at denne let fornyede udgave af VWs kendte kassevogn kan følge den designlinje, vi kender fra de nye generationer af Golf og Polo.
Men hvad man kan savne udadtil, findes heldigvis indadtil – ikke mindst på tekniksiden. Nyt er motorpaletten, der består af den grundlæggende samme toliters commonrail-dieselmotor, der fås i fire effekttrin: 84 hk, 102 hk, 140 hk og topversionen med biturbo og hele 180 hk.
De to kraftigste udgaver fås med VWs eget syvtrins DSG-gear, der er en selvskiftende dobbeltkoblings-gearkasse med god virkningsgrad til gavn for et lavt forbrug. Og som noget nyt kan man i den kraftigste version kombinere firehjulstræk med DSG.

Ud over de nævnte ændringer er VW Transporter blevet opgraderet med megen af den teknik, vi kender fra koncernens nyeste personbiler. Det er f.eks. ESC-systemet med indbygget hill-holder, som fastholder bremsetrykket et kort øjeblik ved igangsætning, semiautomatisk klimaanlæg, tågeforlygter med integreret kurvelys og endelig havariblink, der selv sætter i gang, når der bremses hårdt.
I lighed med tidligere fås Transporter i et utal af opbygninger fra den lukkede kassevogn til den velindrettede camper-udgave, California. De fysiske mål er fastholdt, så brugsværdien er på samme høje niveau, som i den hidtidige udgave.
De nye modeller er i Danmark sidst på året til priser, der ifølge importøren kun hæves marginalt.
Tekniske data
VW Transporter
2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
84 hk 102 hk 140 hk 180 hk
13,3 km/l 13,3 km/l 13,0 km/l 12,8 km/l