Det koster det at køre din bil

Vi har regnet på, hvad en række sammenlignelige biler koster at køre alt efter om de skal tankes eller lades. Det er reelt dit kørselsbehov og dine miljøkrav, der afgør, hvilken bil der er bedst for dig. Find her omkostninger og sammenligninger af biler, der kører på henholdsvis benzin, diesel, el eller som hybrid.

Vi har regnet på, hvad en række sammenlignelige biler koster at køre på tværs af drivmiddel
Fotograf:
Viden

Overvejer du, om det er billigst at køre på el eller diesel, kan du blive en smule klogere her. Vi har sammenlignet en håndfuld mellemklasse biler i samme prisklasse og med samme udstyrsniveau som blandt andet nødbremse og automatgear. Bilerne bruger hver sin teknologi.

Det koster det at køre bilerne

Prisforskellen på bilerne er lille, og det er reelt dit kørselsbehov og dine miljøkrav, der afgør, hvilken bil der er bedst for dig. I nedenstående skema finder du oversigt og beregningen (november 2018).

 

VW Golf 1,5 TSI

(benzin)

Peugeot 308 BlueHDI

(diesel)

Toyota Auris Hybrid

(hybrid)

Hyundai Ioniq Plugin Hybrid

(plugin-hybrid)

Hyundai Kona Electric

(el)

Pris i kr. 273.196 264.990  257.990  263.975  269.995 
Km-afhængige udgifter (A) 20.747  16.811 19.098 17.000 13.879
Faste udgifter (B) 9.403 11.168 9.480 9.030 8.904
Kapitalomkostninger (C) 33.921 34.912 33.394 35.023 37.570
Samlet beløb (A+B+C) 64.071 62.891 61.971 61.053 60.353
Samlet beløb kr. pr. km 3.20 3.14 3.10 3.05 3.02

*Forudsætninger: 20.000 km pr. år over fem år. Værditab beregnet af bilpriser.dk.  Forsikring: FDM Forsikring (elitebilist) med selvrisiko på 3.338 kr. Alder 40 år bosiddende i Hillerød. Rentebyrde 3 %. Øvrige poster som Motors bilbudget 2018. El- og plugin-hybrid-beregningerne indeholder ikke udgifter til etablering af ladestander. Månedligt abonnement til elbilen på 579 kr.

Se hele undersøgelse fra Motor nr. 8/2018 (pdf)

Elbil - den grønne hverdagsbil

Elbilen koster 3,02 kr. pr. km

Som elbilejer vil man have et abonnement på strøm, så marginalomkostningen for ekstra kilometer påvirkes kun af værditab og ekstra serviceomkostninger. Men både vedligeholdelsen og strømabonnementet er billigere end på de øvrige drivlinjer, og det er her, det bliver billigt at køre i elbil. I forhold til de andre biltyper er værditabet marginalt højere. Det skyldes, at bilpriser.dk forventer, at den taber procentvis mere i værdi.

Elpris og registreringsafgift

Selvom elbilen i FDMs regnestykke samlet er den billigste at køre i, kan det dog ændre sig de kommende år. En såkaldt godtgørelse af elafgift udløber med udgangen af 2019 og der indfases registreringsafgift af elbiler frem mod 2022, hvilket vil gøre elbilen dyrere.

Miljøvenlig bil

Elbilernes rækkevidde varierer fra model til model. Ikke alle bilister vil kunne nøjes med den rækkevidde, der er til rådighed om vinteren. Få biler har anhængertræk, og ofte betyder batteripakkerne, at bilernes praktiske egenskaber ikke er så gode som i en benzin- eller dieselvariant. Det rækker op, at elbilen kører meget behageligt – og er miljøvenlig.

Fakta om elbilen

Kører 100 procent på strøm og kræver opladning. Elbiler har i dag forskellige rækkevidde, og er derfor gode til mellemlang distancer. Anbefales, hvis du har adgang til en ladeboks derhjemme, eller til ladestationer i det offentlige rum.

Se FDM ladeboks her

Plugin-hybrid - den praktiske elbil 

Plugin-hybriden koster 3,05 kr. pr. km

Plugin-hybriden kan både køre på strøm og benzin, så det er kørslen på strøm, der afgør udgifterne til brændstof. I denne beregning forudsætter vi, at halvdelen af kørslen foregår på strøm. Med en fast månedspris på strømmen giver det et relativt lavt udgiftsniveau. I forhold til elbilen vil vedligeholdelsesudgifterne være lidt større og på niveau med de traditionelle brændstoffer. Har samme lave ejerafgift som elbilen.

Det grønne valg på el

Plugin-hybriden kan bruges som elbil de første 30-50 km og som benzinbil på længere ture. Dermed er du ikke afhængig af lange ladetider. Men to drivlinjer giver ekstra vægt og tager lidt plads i bilen. Plugin-hybriden kan trække en trailer eller campingvogn. Den giver mest mening, hvis du lader den hver dag, og de fleste ture køres på strøm. Kun ved primær kørsel på el kører du grønt.

Fakta om Plugin-hybrid

Har både motor og et mindre batteri, som du selv kan oplade. Benytter først batteriet, som typisk har en elektrisk rækkevidde på op til 50 kilometer, og er derfor rigtig god til korte ture. En plug-in hybrid giver mest mening, hvis du har adgang til ladeboks derhjemme.

Hybridbilen - den økonomiske bybil

Hybridbilen koster 3,10 kr. pr. km

Hybridbilen kører dels på forbrændingsmotor, dels på elmotor. Brændstofudgifterne er lavere end for en benzinbil, men ikke på niveau med en plugin-hybrid og elbilerne. Men ligesom for benzinbilen vil færre kilometer end de beregnede 20.000 km om året gøre hybridbilen relativt billigere. Værditabet er blandt de laveste i undersøgelsen. Men alle udgifter lægger sig generelt mellem benzin- og elbilen.

Godt valg til kørsel i by

Hybridbilen giver mest mening ved bykørsel, hvor batteriet lades ved opbremsning, og bilen starter op med elmotoren. Den kan køre på ren el over meget korte distancer (1-2 km). Toyota dominerer inden for hybridbiler, men de lyder anstrengt under acceleration, og Yaris- og Auris-modellerne må næsten ikke trække noget. Hyundais og Kias hybrider kan trække tunge trailere.

Fakta om hybridbilen

Har en motor og et lille batteri, som du ikke selv kan oplade. Det oplades automatisk, når du giver gas eller bremser. Anbefales primært til meget bykørsel.

Se også: FDM har samlet alt om hybrid og elbiler her

Dieselbilen - den pendlervenlige

Dieselbilen koster 3,14 kr. pr. km

Dieselbilen har markant lavere brændstofudgifter end benzinbilen. Du sparer faktisk hele 4.000 kr. om året. Hvis du kører længere end de 20.000 km pr. år, Motors bilbudget er baseret på, bliver dieselbilen reelt endnu billigere i forhold til de andre drivlinjer. Men ejerafgiften er dyrere pga. udligningsafgiften, ellers er dieselbilen stort set på samme niveau som benzinbilen. Det gælder dog ikke for værditabet, der i procent er højere.

Til de lange strækninger

Dieselbilen kan være den rette løsning til folk, som pendler over lange distancer. Dieselbilen har både en meget lang rækkevidde og er samtidig den billigste model at køre langt i. Kan fås i stort set alle karrosserityper og bilstørrelser og i udgaver, der kan trække selv meget tunge trailere/campingvogne. Fabriksnye biler er der ingen miljøbegrænsninger på.

Fakta om dieselbilen

Har kun motor og kører 100 procent på diesel. Dieselbilen er oplagt, hvis du kører mange, lange ture - for eksempel på motorvejen.

Benzinbilen - den fleksible løsning

Benzinbilen koster 3,20 kr. pr. km.

Benzinbilen har det dyreste brændstof og kører kortest på literen; dermed er udgifterne til brændstof højest. Så hvis du kører kortere end bilbudgettets 20.000 km om året, bliver den mere attraktiv. Til gengæld er ejerafgiften lav, og værditabet er blandt de laveste. Trods fuld afgift er bilen billigere i indkøb, men ekstraudstyr er dyrere end i en elbil eller en plugin-hybrid, og niveauet for standardudstyr er lavere. Marginalt den dyreste af drivlinjerne.

Dyrt brændstof

Brændstofudgifterne er de højeste blandt de fem drivlinjer, der reelt er på markedet nu. Ellers er der ikke mange begrænsninger på benzinbilerne. Du kan ikke få oplevelsen af at køre på ren el i en benzinbil, men til gengæld findes alle biltyper med benzinmotor, og der er stor valgmulighed inden for udstyr, bilstørrelse, og hvor meget du vil trække på krogen.

Fakta om benzinbilen

Har kun motor og kører på benzin - og er ligesom dieselbilen oplagt, til hvis du kører længere og ikke har mulighed for opladning, f.eks. adgang til ladebokse derhjemme eller ladestationer i det offentlige rum.