Se listen: 10 dumme fejl (de andre) bilister begår

Vi har samlet en liste med 10 af de mest almindelige fejl, bilister begår. Du begår sikkert ikke nogen af dem, men tjek for en sikkerheds skyld listen, så du ved, hvad andre gør galt.

Opgivende mand bag rat
Viden

Der er ofte fokus på uopmærksomhed i trafikken. Men mange bilister er faktisk uopmærksomme, allerede før de sætter sig bag rattet. Det resulterer i både dyre og farlige fejl. Vi har samlet en liste med 10 stk. plus "det løse". Læs med, og se, hvor mange du kan genkende fra trafikken – eller fra dig selv.

Skillestreg

Nogle få bilejere kaster sig over manualen til deres nye bil, som var det en ny Jussi-krimi. Men langt de fleste langtidsparkerer den i handskerummet. Det ved bilfabrikkerne godt, så ofte laver de en kvikguide, man som minimum bør læse igennem. Du får dog langt mere glæde af din bil, hvis du ved, hvad den kan. Og ofte er der løsninger på de irritationsmomenter, du måske ellers kommer til at bøvle med hver dag. Læs manualen igennem en gang for alle, så er du klar til mange års godt makkerskab.

I moderne biler er du også nødt til at sætte dig ind i brugen af skærmen, der ofte rummer betjening af både bilen og infotainment. I mange biler skal du kunne navigere rundt på skærmen for at aktivere dagligdags funktioner som sædevarme, radio og klimaanlæg. Så det er bare om at blive venner med den fra start.

Mange bilforhandlere tilbyder at give en times vejledning i brug af din nye bil. Tag imod tilbuddet – men vent en måneds tid, så du kan have konkrete spørgsmål med. Opkobling til app og bilens basisbetjening bør du dog blive sat ind i, før du kører fra forhandleren.

Husk, at det også er i instruktionsbogen, der gives vigtige anvisninger om brug, som kan have stor betydning for både holdbarhed og garanti. F.eks. hvornår bilen skal til service, og hvordan man skal oplade elbilen. Med andre ord er brugsanvisningen ikke kun hjælp til betjening af udstyret, den er også ofte en forudsætning for, at bilen ikke bliver ødelagt af fejlbetjening.

Skillestreg

Bilens bagklap kan volde mange problemer. Hvis den går for højt op, hamrer den op i taget på carporten eller garagen. Er den for lav, sidder den lige i hovedhøjde. I biler med elbagklap kan man indstille, hvor højt bagklappen åbner. Det kan spare en for dyre buler i bagsmækken, men det kræver, at man husker den lavere indstilling, for ellers får man buler i hovedet.

Kører du med tagboks, så husk, at bilen med et er skudt i vejret. Så væn dig til at holde i det fri, eller hvor der er højt til loftet, når du har den på taget. Og tag den af, når du ikke bruger den.

Skillestreg

Vi vil ikke blande os i, om du ifører dig kørehandsker, men herfra skal der lyde en opfordring til, at du tænker lidt på din påklædning til køreturen. De fleste biler opnår hurtigt en behagelig kabinetemperatur både sommer og vinter. Så der er ikke brug for at sidde med tykt overtøj på, selvom der er frost udenfor. Og måske kan det være rart med lidt ekstra tøj på langturen i sommervarmen, hvis airconditionen er sat til 19 grader (21-22 grader er den bedste kabinetemperatur på hede dage). Har du en stor vinterjakke på, slutter sikkerhedsselen i øvrigt ikke godt til, og du sidder heller ikke så komfortabelt i sæderne.

Fodtøjet er en sag for sig. Stiletter kan på ingen måde anbefales, da de både kan give krampe i foden og bidrager til en ustabil og usikker betjening af pedalerne i bilen. Klipklapper er heller ikke de bedste på turen. Hav evt. et par skiftesko med flade såler liggende i bilen, så kan du let skifte.

Skillestreg

Både din sikkerhed og din komfort er påvirket af, at luften i kabinen er frisk og veltempereret. Så brug bilens aircondition eller klimaanlæg, selvom det koster en smule energi. Når du har fundet den rette indstilling for dig, så tjek, at alle dyserne er åbne og peger de rigtige steder hen. Så får du hurtigt et behageligt klima i kabinen.

Kører du et sted med grim lugt, eller kører du bag en bil eller lastbil, der udsender meget os, så husk at slå recirkulationen til. Når hørmen er drevet over, så husk at slå den fra igen, ellers bliver luften tung, og ruderne kan dugge.

Skillestreg

Fugleklatter skal straks fjernes fra lakken, da de kan ødelægge den. Men det betyder ikke, at du bare skal tage en papirserviet, du har i lommen, og tørre det af. Du bør heller aldrig bruge noget, der kan ridse i lakken, som f.eks. en skuresvamp. Brug vand og sæbe eller en pletfjerner og en stof-eller mikrofiberklud. Ellers risikerer du at fjerne pletten og efterlade permanente ridser, der vil irritere dig i lang tid fremover.

Skillestreg

Moderne biler er ikke designet som drivhuse eller akvarier. Der er "sparet på glasset", så udsynet er ikke altid lige godt. Mange bilister gør det imidlertid ikke selv bedre. Sidder der ikke passagerer på bagsædet til daglig, kan man ofte med fordel presse hovedstøtterne på bagsædet i bund. Har man et bagagenet eller et højt hundebur i bagagerummet, kan man tage det ud, når det ikke er i brug.

Dertil skal man sørge for, at ruderne er gennemsigtige – både inde- og udefra. Dug kan fjernes hurtigt med aircondition peget mod ruderne. Sne, is og snavs skal ryddes fra alle ruder, før man kører. Sidder det også på lygteglassene, kan man passende rense dem. Er der regndråber på sidespejlene, så tør dem af, og husk at aktivere evt. varme i spejlene, før du kører.

Skillestreg

Alle ved, at man skal holde afstand, holde til højre, holde lovlig fart, holde fokus på kørslen og meget andet. Alligevel er der nogle bilister, der ikke gør det. Deres dårlige og ulovlige kørsel får andre bilister til pludselig at finde på, at de skal være kørelærere nu og her. Det bliver farligt, når sure bilister skal blande sig i dårlige bilisters kørsel.

Hvis det er for at afværge fare – f.eks. hvis lygterne er slukkede i lygtetændingstiden, eller noget er ved at falde af bilen – må du gerne signalere med lygterne eller hornet. Men ellers er det bedst at lade den dårlige bilist komme foran og væk, så politiet kan klare resten.

Skillestreg

Mange sætter sig ind i bilen, starter den, sætter i gang og begynder så at indstille sæde, spejle, radio, GPS og kabinetemperatur. Måske spænder de også først selen, mens de ruller frem. Vend rutinen om. Start bilen, men brug de første 15-30 sekunder på at blive klar til at køre. Det er mere sikkert, da du så kan fokusere på at køre ud i trafikken, og din bil har bedre af lige at komme i gang, før du kører.

Og når du kører, så vent med kraftig acceleration, til motoren er varmet op. Du skal dog ikke blive holdende for længe, da tomgang hverken er godt for bilen eller miljøet.

Skillestreg

Det er sjældent en spændende oplevelse at tanke bilen, og de fleste har prøvet det et utal af gange. Så hvorfor ikke lade hjernen hvile og køre tankningen på autopilot? Svaret er enkelt: Du risikerer at begå en dum fejl, der kan blive mægtig dyr. Tanker du benzin på dieselbilen – og det er der hver dag bilister, der gør – må du endelig ikke starte motoren. Tilkald vejhjælp, og klap dig selv på skulderen. Vær især opmærksom, hvis du låner eller lejer en bil, der kører på andet brændstof end din egen.

I den mindre alvorlige ende kan det ske, at du glemmer, hvor tankstudsen sidder på bilen. Så må du manøvrere lidt rundt til andre bilisters morskab. Ofte kan du se, hvor den sidder, på tanksymbolet i bilens instrumentbord. Elbilers ladeluge kan sidde mange steder, så der skal du lige se dig for, før du kører.

Skillestreg

Ofte vil vi bare gerne hurtigt videre, når vi endelig har fundet en parkeringsplads. Men der er god grund til lige at tage den med ro. Sørg for at skjule og sikre eventuelle værdigenstande i handskerummet eller bagagerummet.

Pas især på, hvis din mobil ligger til opladning, mens du kører, for så er det let at glemme den, så den ligger synligt tilbage. Tjek, at du har fået lukket alle vinduer og døre, og at du får låst bilen, så svage sjæle ikke bliver fristet over evne.

Og husk, hvor du har stillet bilen. Hvis du ofte må gå på biljagt i p-kælderen, kan du evt. tage et foto af, hvor bilen står (så husker du også mobilen), eller du kan evt. se det i bilens app, hvis den har sådan en.

Skillestreg

… og nogle småfejl, andre begår, som du let undgår

  • De har ingen sikkerhedsveste – eller de lægger dem nederst i bagagerummet. De bør opbevares tilgængeligt i kabinen.
  • De kører videre med stenslag – læg et dertil egnet stenslagsplaster i handskerummet, og sæt det straks på stenslaget, så det holdes rent.
  • De glemmer at tjekke oliestand, dækmønster og dæktryk. Dette bør du gøre jævnligt for bilens og din egen sikkerheds skyld.
  • De kommer sommersprinklervæske på lige inden vinteren. Prøv at time det til den kommende sæson.
  • De stiller en kaffekop eller taske på taget og kører. Tjah – lad være med det.
  • De glemmer at stille p-skiven eller at tjekke, at den elektroniske p-skive har batteri på.
  • De bruger sæderne som bagagerum. Stil indkøb og bagage i bagagerummet – eller på gulvet bag forsæderne.
  • De bliver blændet året rundt. Både sommer og vinter kan et par solbriller være rare at have ved hånden. Køb et par til bilbrug.
  • De blænder andre, fordi de glemmer at indstille lygterne, når de kører med tung last – og at justere tilbage bagefter.
  • De gør ikke bilen klar til vaskehallen. Luk vinduer, tag antennen af, deaktivér automatisk åbning af elbagklappen, og klap sidespejlene ind.

Husker du at bruge dine fordele?

Som medlem af FDM har du adgang til en lang række fordele. Dyk ned i vores store fordelsprogram, og tilknyt dit betalingskort til FDM så får du mest muligt ud af dit medlemskab. 

Se dine fordele