I mange moderne motorer sidder en såkaldt taktkæde (eller knastakselkæde). Taktkæderne er dog ikke en ny opfindelse, da taktkæder har været brugt på biler tilbage i 1920'erne.
En taktkædes funktion er den samme som en tandrems. Kæden skal få knaster og krumtap i motoren til at dreje rundt i takt. Lidt simplificeret sikrer kæden, at den øverste og nederste del af motoren kører i takt. Både diesel- og benzinbiler, kan have en motor med kæde.
Hvad er fordelen ved en taktkæde?
En taktkæde forventes at kunne holde hele bilens levetid og er som udgangspunkt vedligeholdelsesfri. Derfor er der typisk heller ikke kontrol- eller udskiftningsinterval i bilens service forskrifter, som man kender det for en tandrem. Det er dog kendt, at en taktkæde kan blive slidt og i så fald må udskiftes.
Bilproducenterne er glade for kæden, fordi den giver mindre friktion i motoren, hvilket betyder, at motoren kan opnå et mindre brændstofforbrug.
Hvad er ulemperne ved en taktkæde?
Som udgangspunkt er der ikke problemer med at bruge en eller flere kæder i stedet for tandrem i en motor. Hvis der opstår problemer, kan det eksempelvis skyldes, at produktionen af kæden er for dårlig. Det kan være designet af kæden eller materialevalget.
Hvis kæden går i stykker, sker det typiske ved, at kæden enten knækker eller bliver for lang. Bliver kæden for lang og strækker sig, kan den springe en tand over, hvilket i yderste konsekvens kan resultere i motorhavari. Hvis din bils motor har problemer med taktkæden, kan fejlen i nogle tilfælde opdages, før skaden er sket.
Du kan opleve, at bilen har ujævn motorgang, eller måske kan du opleve støj fra motoren. På nyere biler vil en motorlampe lyse. Hvis en motorlampe tænder, skal du straks slukke for bilen og få den bugseret til et værksted, som kan vurdere omfanget af skaden. Hvis bilen fortsat er omfattet af fabriksgarantien, bør du søge et mærkeværksted. Det samme gælder, hvis du ønsker at afdække muligheden for kulance.
Hvor mange biler rammes af problemet?
På verdensplan findes der flere millioner biler, der i dag har taktkæde. Procentuelt er det ikke mange motorer, der får problemer med taktkæden. Men når det sker, kan det blive meget dyrt for dem, det går ud over.
Opdages problemet i tide, kan du eventuelt nøjes med at skifte taktkæden. Men i de værre tilfælde kan det ende med motorhavari, hvilket betyder en reparation til mellem 30.000 og 70.000 kr. alt efter omfanget af skaden.
Hvad kan du gøre?
Hvis du mistænker, at der kan være problemer med din kæde, og bilen fortsat er omfattet af fabriksgarantien, bør du straks få bilen efterset hos dit mærkeværksted. Finder værkstedet ikke noget galt, bør du bede om at få en skriftlig dokumentation på eftersynet, hvis der senere skulle opstå problemer.
Er der problemer med kæden, og er der fabriksgaranti på din bil, skal værkstedet sikre, at problemet løses uden beregning. Er der derimod ikke længere fabriksgaranti, kan du appellere til mærkeværkstedet om kulancemæssigt at hjælpe.
Hvilke bilmodeller er ramt?
Flere end 1.400 danske ejere af biler fra VW-koncernen har haft problemer med taktkæden i to populære benzinmotorer. De findes i over 20 modeller fra Audi, Seat, Skoda og VW produceret fra 2006 til 2012.
Her er tre tegn på problemer med taktkæden:
- En gul lampe i instrumenthuset vil lyse, når sensorer i motoren opdager, at kæden er blevet for lang
- Ujævn motorgang kan være et tegn på, at problemet er på vej
- Vedblivende støj fra taktkæden, efter at motoren har været startet i mere end fem sekunder
Her er listen over de berørte modeller:
Mærke | Model | Årgang |
---|---|---|
Audi | A1 1,2 TFSI | 2010-2012 |
A1 1,4 TFSI | 2010-2012 | |
A3 1,2 TFSI | 2010-2012 | |
A3 1,4 TFSI | 2007-2012 | |
Seat | Alhambra 1.4 TSI | 2011-2012 |
Altea/Altea XL 1.2 TSI | 2011-2012 | |
Altea/Altea XL 1.4 TSI | 2009-2012 | |
Ibiza 1.2 TSI | 2011-2012 | |
Ibiza 1.4 TSI Cupra | 2009-2012 | |
Leon 1.2 TSI | 2011-2012 | |
Leon 1.4 TSI | 2009-2012 | |
Skoda | Fabia 1.2 TSI | 2010-2012 |
Octavia 1.2 TSI | 2010-2012 | |
Octavia 1.4 TSI | 2008-2012 | |
Roomster 1.2 TSI | 2010-2012 | |
Superb 1.4 TSI | 2008-2012 | |
Yeti 1.2 TSI | 2009-2012 | |
Volkswagen | Caddy 1,2 TSI | 2010?2011 |
Golf 1,2 TSI | 2009-2012 | |
Golf 1,4 TSI | 2006-2012 | |
Golf Plus 1,2 TSI |
2009-2012 | |
Golf Plus 1,4 TSI | 2006-2012 | |
Golf Variant 1,2 TSI | 2009-2012 | |
Golf Variant 1,4 TSI | 2007-2012 | |
Golf Cabriolet 1,2 TSI |
2011-2012 | |
Golf Cabriolet 1,4 TSI | 2011-2012 | |
Passat 1,4 TSI | 2007-2012 | |
Polo 1,2 TSI | 2009-2012 | |
Polo 1,4 TSI | 2010-2012 | |
Sharan 1,4 TSI (ved introduktion af ny model) | 2010-2012 | |
The Beetle 1,2 TSI | 2011-2012 | |
The Beetle 1,4 TSI | 2011-2012 | |
Tiguan 1,4 TSI (ved introduktion af model) | 2007-2012 | |
Touran 1,2 TSI | 2010-2012 | |
Touran 1,4 TSI | 2006-2012 |
Har du brug for rådgivning?
Som medlem af FDM kan du få rådgivning af FDMs juridiske eksperter bl.a. om garanti, om reklamation og dine øvrige rettigheder som forbruger.