Bilmotor med taktkæde kan få problemer: Se listen

Mange biler har i dag taktkæde i stedet for tandrem. Som udgangspunkt er det ikke et problem, at motorer har kæde, men går det galt, kan det blive dyrt for den enkelte bilejer.

Kunde taler med mekaniker på et værksted.
Viden

I mange moderne motorer sidder en såkaldt taktkæde (eller knastakselkæde). Taktkæderne er dog ikke en ny opfindelse, da taktkæder har været brugt på biler tilbage i 1920'erne.

En taktkædes funktion er den samme som en tandrems. Kæden skal få knaster og krumtap i motoren til at dreje rundt i takt. Lidt simplificeret sikrer kæden, at den øverste og nederste del af motoren kører i takt. Både diesel- og benzinbiler, kan have en motor med kæde.

Illustration af underoverskrift Hvad er fordelen ved en taktkæde?

En taktkæde forventes at kunne holde hele bilens levetid og er som udgangspunkt vedligeholdelsesfri. Derfor er der typisk heller ikke kontrol- eller udskiftningsinterval i bilens service forskrifter, som man kender det for en tandrem. Det er dog kendt, at en taktkæde kan blive slidt og i så fald må udskiftes.

Bilproducenterne er glade for kæden, fordi den giver mindre friktion i motoren, hvilket betyder, at motoren kan opnå et mindre brændstofforbrug.  

Illustration af underoverskrift Hvad er ulemperne ved en taktkæde?

Som udgangspunkt er der ikke problemer med at bruge en eller flere kæder i stedet for tandrem i en motor. Hvis der opstår problemer, kan det eksempelvis skyldes, at produktionen af kæden er for dårlig. Det kan være designet af kæden eller materialevalget.

Hvis kæden går i stykker, sker det typiske ved, at kæden enten knækker eller bliver for lang. Bliver kæden for lang og strækker sig, kan den springe en tand over, hvilket i yderste konsekvens kan resultere i motorhavari. Hvis din bils motor har problemer med taktkæden, kan fejlen i nogle tilfælde opdages, før skaden er sket.

Du kan opleve, at bilen har ujævn motorgang, eller måske kan du opleve støj fra motoren. På nyere biler vil en motorlampe lyse. Hvis en motorlampe tænder, skal du straks slukke for bilen og få den bugseret til et værksted, som kan vurdere omfanget af skaden. Hvis bilen fortsat er omfattet af fabriksgarantien, bør du søge et mærkeværksted. Det samme gælder, hvis du ønsker at afdække muligheden for kulance.

Læs mere: Hvad er kulance?

Illustration af underoverskrift Hvor mange biler rammes af problemet?

På verdensplan findes der flere millioner biler, der i dag har taktkæde. Procentuelt er det ikke mange motorer, der får problemer med taktkæden. Men når det sker, kan det blive meget dyrt for dem, det går ud over.

Opdages problemet i tide, kan du eventuelt nøjes med at skifte taktkæden. Men i de værre tilfælde kan det ende med motorhavari, hvilket betyder en reparation til mellem 30.000 og 70.000 kr. alt efter omfanget af skaden.

Illustration af underoverskrift Hvad kan du gøre?

Hvis du mistænker, at der kan være problemer med din kæde, og bilen fortsat er omfattet af fabriksgarantien, bør du straks få bilen efterset hos dit mærkeværksted. Finder værkstedet ikke noget galt, bør du bede om at få en skriftlig dokumentation på eftersynet, hvis der senere skulle opstå problemer.

Er der problemer med kæden, og er der fabriksgaranti på din bil, skal værkstedet sikre, at problemet løses uden beregning. Er der derimod ikke længere fabriksgaranti, kan du appellere til mærkeværkstedet om kulancemæssigt at hjælpe.

Illustration af underoverskrift Hvilke bilmodeller er ramt?

Flere end 1.400 danske ejere af biler fra VW-koncernen har haft problemer med taktkæden i to populære benzinmotorer. De findes i over 20 modeller fra Audi, Seat, Skoda og VW produceret fra 2006 til 2012.

Her er tre tegn på problemer med taktkæden: 

  • En gul lampe i instrumenthuset vil lyse, når sensorer i motoren opdager, at kæden er blevet for lang
  • Ujævn motorgang kan være et tegn på, at problemet er på vej
  • Vedblivende støj fra taktkæden, efter at motoren har været startet i mere end fem sekunder

Her er listen over de berørte modeller:

Mærke  Model Årgang
Audi A1 1,2 TFSI 2010-2012
  A1 1,4 TFSI 2010-2012
  A3 1,2 TFSI 2010-2012
  A3 1,4 TFSI 2007-2012
 Seat Alhambra 1.4 TSI 2011-2012
  Altea/Altea XL 1.2 TSI  2011-2012
  Altea/Altea XL 1.4 TSI 2009-2012
  Ibiza 1.2 TSI 2011-2012
  Ibiza 1.4 TSI Cupra 2009-2012 
  Leon 1.2 TSI  2011-2012
  Leon 1.4 TSI 2009-2012
 Skoda Fabia 1.2 TSI 2010-2012
  Octavia 1.2 TSI  2010-2012
  Octavia 1.4 TSI  2008-2012
  Roomster 1.2 TSI 2010-2012
  Superb 1.4 TSI 2008-2012
  Yeti 1.2 TSI  2009-2012
 Volkswagen Caddy 1,2 TSI  2010?2011
  Golf 1,2 TSI  2009-2012
  Golf 1,4 TSI  2006-2012
 

Golf Plus 1,2 TSI

2009-2012
  Golf Plus 1,4 TSI  2006-2012
  Golf Variant 1,2 TSI  2009-2012
  Golf Variant 1,4 TSI  2007-2012
 

Golf Cabriolet 1,2 TSI 

2011-2012
  Golf Cabriolet 1,4 TSI 2011-2012
  Passat 1,4 TSI  2007-2012
  Polo 1,2 TSI   2009-2012
  Polo 1,4 TSI   2010-2012
  Sharan 1,4 TSI  (ved introduktion af ny model) 2010-2012
  The Beetle 1,2 TSI  2011-2012
  The Beetle 1,4 TSI  2011-2012
  Tiguan 1,4 TSI  (ved introduktion af model)  2007-2012
  Touran 1,2 TSI  2010-2012
  Touran 1,4 TSI 2006-2012

Har du brug for rådgivning? 

Som medlem af FDM kan du få rådgivning af FDMs juridiske eksperter bl.a. om garanti, om reklamation og dine øvrige rettigheder som forbruger. 

Bliv medlem