Bilen skal rustbeskyttes fra ny

Alle nye biler bør rustbeskyttes fra ny for at forlænge bilens levetid, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Sådan lyder anbefalinger fra Teknologisk Institut og FDM.

Alle nye biler bør rustbeskyttes fra ny for at forlænge bilens levetid
Bilist

Vil du sikre din bil en lang levetid, så bør du få den rustbeskyttet, når du køber den. Selvom det kan virke som sure penge oven i bilkøbet, så tjener det sig ofte ind på den lange bane. Især hvis du skal eje bilen i en længere periode.

Se hvordan FDM rustbeskyttelse foregår

 

”Den første rustbeskyttelse er den vigtigste, da man her sikrer, at man får beskyttet alle de dele, som ikke er beskyttet fra fabrikkens side, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Følger man det råd, kan man nøjes med at rustbeskytte bilen, når den trænger, og her er det en god idé at få en uvildig til at vurdere behovet”, siger Jørgen Jørgensen, seniortekniker i FDMs tekniske rådgivning.

Teknologisk Instituts og FDMs fælles råd om rustbeskyttelse:

• Sørg for at rustbeskytte din bil fra start - allerhelst i de første måneder af bilens levetid. Det er bedre at forebygge rust end at stoppe begyndende rust. Alle biler kan tåle at blive rustbeskyttet

• Kørselsmønster har betydning for, hvor ofte bilen skal rustbeskyttes

• Få en uvildig fagmand til at vurdere, hvornår det er tid til rustbeskyttelse

• Rustbeskyttelse kan foretages året rundt, hvis behandleren følger vejledningerne

• Få bilen rustbeskyttet et sted, der er tilsluttet en uafhængig kontrolordning

• Rustbeskyttelse er en god investering, hvis man påtænker at beholde bilen i længere tid og kan ud over et sundere karrosseri medføre længere levetid på mekaniske komponenter som f.eks. bremserør og bærearme

• Biler, der er galvaniserede, skal også rustbeskyttes for at undgå rustangreb.

• Hvis man planlægger at sælge bilen indenfor tre år, vil det ikke nødvendigvis økonomisk set kunne betale sig at rustbeskytte bilen, men en velholdt bil er ofte lettere at sælge - især privat

• Når du køber brugt bil så tjek om og hvornår, den har fået supplerende rustbeskyttelse. Det kan spare dig for mange penge senere hen. Ved en ældre bil, bør du lade en uvildig fagmand vurdere, om rustbeskyttelse kan betale sig

Kørselsmønster og bilmodel afgør behov

I sidste ende er det kørselsmønsteret og den enkelte bilmodel, der er afgørende for, hvor ofte bilen skal efterbehandles.

Derfor anbefaler FDM og Teknologisk Institut, at bilejerne får en uvildig fagmand til at vurdere, om bilen trænger til at blive rustbeskyttet, før bilen sendes til supplerende rustbeskyttelse.

Køber man brugt bil, skal man rustbeskytte bilen med det samme, hvis den ikke tidligere er blevet rustbeskyttet

”En god beskyttelse fra start betyder udover et sundere karrosseri en længere levetid på mekaniske komponenter som f.eks. bremserør og bærearme. Derfor vil en god rustbeskyttelse med tiden hente sig hjem i form af en mere velholdt bil,” siger Kristian Eldam, centerchef Teknologisk Institut.

Teknologisk Institut og FDM fremhæver, at anbefalingerne gælder alle biler - også biler med galvanisering.

Vælger du at investere i en af de billige 100.000 kr. biler, er det vigtigt, at du sørger for at få sendt bilen hurtigt til rustbeskyttelse, da bilerne er meget sparsomt rustbeskyttet fra fabrikkens side.

Køber du brugt bil, skal du rustbeskytte bilen med det samme, hvis den ikke tidligere er blevet rustbeskyttet.

Bestil FDM rustbeskyttelse

Salt bidrager til rust

Bilerne er ikke fremstillet til 17-18 år i det fugtige, danske klima med skiftende temperaturer og kondens. Jo billigere bilen er, desto større er tendensen til, at bilfabrikken har sparet på rustbeskyttelsen.

Selv på de fra producentens side bedst beskyttede biler, vil der være dele af bilen, der ikke er beskyttet. Biler ruster hele året, fordi der er fugt og kondens. Salt bidrager til cirka 25 % af rusten.

Er du i tvivl om, du bør rustbeskytte din bil, kan du som medlem af FDM altid få svar af vores eksperter.

Kontakt FDMs rådgivning

Rustbeskyttelse med dit FDM medlemskab

Som medlem af FDM har du flere muligheder for at finde rustbeskyttelse til bilen med særlige FDM fordele.

FDM rustbehandling

Du indleverer din bil på et af FDMs testcentre, hvor vi sørger for, at bilen sendes til rustbeskyttelse på udvalgte rustcentre. Når bilen kommer retur, tjekker vi den for dig, før du får den retur. Så er du sikker på, at bilen har fået den rette behandling.

Bestil her: FDM rustbeskyttelse

Rabat på fordelsværksted

FDM har aftale med rustcentre rundt om i landet, hvor du får op til 15 pct. rabat på rustbeskyttelse. Rustcentrene er desuden en del af en kontrolordning.

Hent her: FDM rabat hos SUVO

Vælg stikprøveordning

Der er i dag en lang række rustbeskyttelsescentre, der er tilknyttet stikprøvekontrol. Det betyder, at din bil kan tages ud til kontrol, hvor udførelsen af rustebeskyttelsen tjekkes. Hvis en af ovenstående medlemsordninger ikke passer dit behov, bør du vælge et rustcenter som er en del af stikprøvekontrolordningen og bruger godkendt sprøjteskema.