Kold tomgang skader bilen - og kan give en bøde

Det skader både motor og miljø at varme bilen op i tomgang. Knofedt mod tilisede bilruder er den bedste måde at få varmen på, mener FDM.

Det skader både motor og miljø at varme bilen op i tomgang. Knofedt mod tilisede bilruder er den bedste måde at få varmen på, mener FDM.
Bilist

Iskolde vintermorgener med iskolde biler og temperaturer tæt på eller langt under nul. Et velkendt scenarie der for mange er lig med tid til en ekstra kop kaffe, mens bil og kabine får varmen i tomgang på villavejen. At varme bilen op på den måde er imidlertid skidt for både miljø og motor.

Dårlig forbrænding

”Det er nemlig marginalt, hvor meget temperaturen i bilens kabine stiger ved tomgang. Især på nyere motorer, hvor modstanden efterhånden er blevet så lille, og på dieselbiler især, hvor drift temperaturen i forvejen er meget lav, så motoren dermed er længere om at blive varm. Det kan ganske vist gøre det nemmere at skrabe is af ruderne, til gengæld skader det den kolde motor, da der er en dårlig forbrænding. Desuden er der risiko for tilsodning af indsugningssystemet og partikelfilteret,” siger Jørgen Jørgensen, seniortekniker hos FDM.

Ønsker man at undgå det kolde gys, det kan være at sætte sig bag rattet i en vinterkold bil, bør man i stedet anskaffe sig en motor- og kabinevarmer. Det er den bedste måde at få motoren og kabinen varm på, inden man begynder kørslen.

Læs mere: Sådan fjerner du is og dug fra bilen

Det kan ganske vist gøre det nemmere at skrabe is af ruderne, til gengæld skader det den kolde motor, da der er en dårlig forbrænding

Tomgang forurener

Det er dog langt fra kun bilens motor, der tager skade af tomgangskørsel. Ganske vist er brændstofforbruget meget begrænset, men da katalysator og partikelfilter er afhængige af, at motoren er driftsvarm, forurener udstødningen fra en kold motor uforholdsmæssigt meget.

Læs mere: Gode råd til sikker kørsel om vinteren

Derfor har en række af landets kommuner også indført regler for, hvor længe man må holde i tomgang uden at være ude i trafikken. Oftest er tidsgrænsen sat til et minut, men i få tilfælde er den på op til tre minutter.

Forsikringen dækker ikke, hvis bilen stjæles

Overtræder man reglerne, risikerer man at få en bøde. Det er yderligere ulovligt at forlade bilen med nøglen i tændingen, og det kan også udløse en bøde. Skulle man være så uheldig at få stjålet sin bil med nøglerne i tændingen, dækker forsikringen heller ikke.

”At forsøge at varme bilen i tomgang, er bestemt ikke noget, FDM anbefaler. Ingen bliver varme uden at bestille noget, det gælder også motorer. Har man ikke en motorvarmer, der kan forvarme, er det bare om at hoppe ud i det som en vinterbader. Begynder man med selv at skrabe ruderne fri for is, får man også hurtigt varmen. Det er både godt for en selv, for bilen og for miljøet,” siger Jørgen Jørgensen. 

Bestil vejhjælp