Garanti og reklamationsret: Forstå dine rettigheder som forbruger

Garanti og reklamationsret er ikke det samme. Du er sikret reklamationsret via købeloven. Garanti er derimod noget, forhandler eller importør selv vælger at give - typisk for at skabe tryghed om produktet.

Kvinde taler med mekaniker.
Viden

Hvor købeloven sikrer dig to års reklamationsret ved bilkøb hos en forhandler, er garanti et løfte fra garantigiver (forhandler eller importør) om at påtage sig en risiko for fejl og mangler. Her kan du læse mere om, hvad du skal være opmærksom på ift. hhv. reklamationsret og garanti.

 

Illustration af underoverskrift Hvad kan en garanti dække?

Det afhænger helt af garantiens formulering, hvad garantigiver har påtaget sig risikoen for.

Er der eksempelvis givet garanti på bilens motor, omfatter det ikke gearkassen. Men er der givet en "blank", uspecificeret garanti, omfatter den hele bilen.

Visse garantier dækker også fejl og mangler, som opstår efter leveringstidspunktet, men det er langt fra alle. De fleste nybilsgarantier dækker kun materialefejl og fabrikationsfejl. Det er grundlæggende det samme dækningsområde som reklamationsretten i købeloven, men i nogle tilfælde rækker nybilsgarantierne længere end købelovens to års reklamationsret.

Alle bilmærker har i dag gennemtæringsgarantier af varierende længde. Normalt dækker disse egentlige gennemtæringer (med hul gennem pladen), hvor rusten kommer indefra, altså på grund af en kvalitetsafvigelse i selve pladen.

 

Illustration af underoverskrift Skal du få garantien på skrift?

Som forbruger har du altid krav på at få garantivilkår udleveret på skrift, og du bør læse vilkårene grundigt igennem, inden du underskriver købsaftalen.

Opstår der en fejl, hvor du vil gøre brug af garantien, er det dig som køber, der skal bevise, at der er tale om en defekt. Men det er garantigiver, der har bevisbyrden, hvis han påstår, at defekten ikke er omfattet af garantien (eksempelvis pga. misbrug fra købers side).

 

Illustration af underoverskrift Hvor lang tid skal garantien gælde?

Når du køber ny bil, anbefaler FDM, at du tager garantilængden i betragtning, da garanti kan spare dig penge i det lange løb. Mange forventer, at en ny bil ikke får fejl inden for de første tre til fire år, men virkeligheden er desværre ofte en anden.

Derfor mener FDM, at garantien på en ny bil som minimum bør være tre år eller 100.000 km. Sat på spidsen kan garantilængden anses som et fingerpeg om, hvor meget bilproducenten eller -importøren tror på sit eget produkt. Dog skal du ikke kun fokusere på længden af garantien.

Du skal selvsagt også kigge på, hvad garantien dækker - altså indholdet - da en lang garanti uden egentligt indhold ikke har nogen værdi for dig.

 

Illustration af underoverskrift Er der forskelle på bilmærkernes garantier?

Der er stor forskel på længde og indhold af de forskellige bilmærkers garantier, og der kan endda være forskelle på forskellige bilmodeller inden for samme bilmærke. En tommelfingerregel er, at europæiske biler normalt kun er dækket i to år. De asiatiske (japanske og koreanske) bilmærkers garantier er normalt tre år eller endda længere.

En defekt turbolader på en 2½ år gammel bil med fuld service kan derfor risikere at blive en temmelig dyr fornøjelse for ejeren af en europæisk bil, mens ejeren af den asiatiske bil får reparationen dækket af garantien, selvom den asiatiske bil måske har været billigere end den europæiske. Der er nemlig ingen sammenhæng mellem garanti og handelspris.

Læs mere: Se garantierne for forskellige bilmærker

 

Illustration af underoverskrift Er nybilsgaranti og brugtbilsgaranti det samme?

Nej, det er ikke det samme. Der er forskel på garanti på en ny bil og garanti på en brugt bil. Normalt dækker nybilsgarantien mod materialefejl og konstruktionsfejl (og nogle gange lidt mere), mens brugtbilsgarantier oftest er en holdbarhedsgaranti - altså en garanti, der lover dig en vis holdbarhed.

Der kan dog være meget store forskelle på brugtbilsgarantierne i både længde og indhold. De bedste, FDM har set, er rigtig gode, mens de dårligste er så dårlige, at de i realiteten kan komme til at fungere som en ansvarsfraskrivelse for de pligter, sælgeren altid har efter købeloven. Ansvarsfraskrivelser, der er camoufleret som garantier, er ulovlige.

 

Hvad er dine pligter og rettigheder ved nybilsgaranti?

For at bevare garantien stiller en række bilmærker krav om, at bilen serviceres i henhold til dens serviceplan. Siden 2003 har garantigiverne dog ikke måttet stille som betingelse for garantien, at bilen er serviceret på mærkets egne værksteder. Bilejeren skal dog ofte kunne bevise, at bilen vedligeholdes korrekt og ifølge bilens servicebog.

 

Er reklamationsret og garanti det samme?

Nej, det er ikke det samme. Uanset om du har garanti på dit køb eller ej, så har du som følge af købeloven altid to års reklamationsret, når du som forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende. Køber du af en privatperson, kan bilen være solgt "som beset" og altså uden reklamationsret.

Bemærk!

Pr. 1. januar 2022 er en ny købelov trådt i kraft i Danmark. Denne lov gælder for køb foretaget i år 2022 og fremefter. 

Vær opmærksom på, at for køb foretaget før år 2022 gælder den tidligere købelov. 

Illustration

I modsætning til garantien dækker reklamationsretten kun mangler, hvis årsag var til stede på leveringstidspunktet, og som er udover det forventelige. Reklamationsretten fungerer således, at mangler, der konstateres inden for de første 12 måneder efter levering, formodes at have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre sælger kan sandsynliggøre noget andet. Det kaldes formodningsreglen/formodningsperioden.

For varer købt før 2022 gælder den tidligere købelov, hvor formodningsperioden kun er 6 måneder, og ikke de 12 måneder, som fremgår af den nye købelov.

Den resterende tid af den to år lange reklamationsfrist (efter formodningsperioden) er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel, og at årsagen til manglen var til stede, da bilen blev leveret.

Læs mere: Hvordan stiller købeloven dig ved bilkøb?

 

Skal du overveje en service- og reparationsaftale?

Hvis din bils garanti udløber allerede efter to år, og du skal beholde bilen længere, kan du overveje en service- og reparationsaftale.

Her betaler du i en periode et beløb, typisk hver måned, og dermed er du sikret service efter serviceplanen samt en evt. yderligere dækning, der afhænger af den konkrete service- og reparationsaftale.

Læs mere: Om service- og reparationsaftaler

Har du brug for rådgivning? 

Som medlem af FDM kan du få rådgivning af FDMs juridiske eksperter bl.a. om garanti, om reklamation og dine øvrige rettigheder som forbruger. 

Bliv medlem