Garanti og reklamationsret

Garanti og reklamationsret er ikke det samme. Du er sikret reklamationsret via købeloven. Garanti er derimod noget, forhandler eller importør selv vælger at give - typisk for at skabe tryghed om produktet.

Garanti er ikke det samme som reklamationsret
Fotograf:

Foto

FDM
Viden

Hvor købeloven sikrer dig to års reklamationsret ved bilkøb hos en forhandler, er garanti er et løfte fra garantigiver (forhandler eller importør) om at påtage sig en risiko for fejl og mangler.

Hvad kan en garanti dække?

Hvad garantigiver har påtaget sig risikoen for, afhænger helt af garantiens formulering. Er der eksempelvis givet garanti på bilens motor, omfatter det ikke gearkassen. Men er der givet en "blank", uspecificeret garanti, omfatter den hele bilen.

Læs mere: Find din nye bil

Visse garantier dækker også fejl og mangler, som opstår efter leveringstidspunktet, men det er langt fra alle. De fleste nybilsgarantier dækker kun materialefejl og fabrikationsfejl. Det er grundlæggende det samme dækningsområde som reklamationsretten i købeloven, men i nogle tilfælde rækker nybilsgarantierne længere end købelovens to års reklamationsret.

Som forbruger har du altid krav på at få garantivilkår udleveret på skrift

Alle bilmærker har i dag gennemtæringsgarantier af varierende længde. Normalt dækker disse egentlige gennemtæringer (med hul gennem pladen) hvor rusten kommer indefra, altså på grund af en kvalitetsafvigelse i selve pladen.

Få garantien på skrift

Som forbruger har du altid krav på at få garantivilkår udleveret på skrift, og du bør læse vilkårene grundigt igennem, inden du underskriver købsaftalen. Opstår der en fejl, hvor du vil gøre brug af garantien, er det dig som køber, der skal bevise, at der er tale om en defekt. Men det er garantigiver, der har bevisbyrden, hvis han påstår, at defekten ikke er omfattet af garantien (eksempelvis pga. misbrug fra købers side).

Tag testen: Hvilken bil passer til dine behov?

Garanti skal sikre dig tryghed

Når du køber ny bil anbefaler FDM, at du tager garantilængden i betragtning, da garanti kan spare dig penge i det lange løb. Mange forventer, at en ny bil ikke får fejl inden for de første tre til fire år, men virkeligheden er desværre ofte en anden.

Derfor mener FDM, at garantien på en ny bil som minimum bør være tre år eller 100.000 km. Sat på spidsen kan garantilængden anses som et fingerpeg om, hvor meget bilproducenten eller -importøren tror på sit eget produkt. Dog skal du ikke kun fokusere på længden af garantien. Du skal også kigge på, hvad garantien dækker - altså indholdet - da en lang garanti uden egentligt indhold ikke har nogen værdi for dig.

Hold øje med længden på garantien

Der er stor forskel på længde og indhold af de forskellige bilmærkers garantier, og der kan endda være forskelle på forskellige bilmodeller inden for samme bilmærke. En tommelfingerregel er, at europæiske biler normalt kun er dækket i to år. De asiatiske (japanske og koreanske) bilmærkers garantier er normalt tre år eller endda længere.

En defekt turbolader på en 2½ år gammel bil med fuld service kan derfor risikere at blive en temmelig dyr fornøjelse for ejeren af en europæisk bil, mens ejeren af den asiatiske bil får reparationen dækket af garantien, selvom den asiatiske bil måske har været billigere end den europæiske. Der er nemlig ingen sammenhæng mellem garanti og handelspris.

Læs også: FDM dumper 13 ud af 22 garantier 

Nybilsgaranti og brugtbilsgaranti er ikke det samme

Der er forskel på garanti på en ny bil og garanti på en brugt bil. Normalt dækker nybilsgarantien mod materialefejl og konstruktionsfejl (og nogle gange lidt mere), mens brugtbilsgarantier oftest er en holdbarhedsgaranti - altså en garanti, der lover dig en vis holdbarhed.

Der kan dog være meget store forskelle på brugtbilsgarantierne i både længde og indhold. De bedste FDM har set er rigtig gode, mens de dårligste er så dårlige, at de i realiteten kan komme til at fungere som en ansvarsfraskrivelse for de pligter, sælgeren altid har efter købeloven. Ansvarsfraskrivelser, der er camoufleret som garantier er ulovlige.

Pligter og rettigheder ved nybilsgarantier

For at bevare garantien stiller en række bilmærker krav om, at bilen serviceres i henhold til dens serviceplan. Siden 2003 har garantigiverne dog ikke måttet stille som betingelse for garantien, at bilen er serviceret på mærkets egne værksteder. Bilejeren skal dog ofte kunne bevise, at bilen vedligeholdes korrekt og ifølge bilens servicebog.

Læs også: Mindstekrav til nybilsgarantier

Garanti og reklamation

Reklamationsret er ikke garanti

Uanset om du har garanti på dit køb eller ej, så har du som følge af købeloven altid to års reklamationsret, når du som forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende. Køber du af en privatperson, kan bilen være solgt "som beset".

I modsætning til garantien dækker reklamationsretten kun mangler, hvis årsag var til stede på leveringstidspunktet og som er udover det forventelige.

I modsætning til garantien dækker reklamationsretten kun mangler, hvis årsag var til stede på leveringstidspunktet og som er udover det forventelige. Reklamationsretten fungerer således, at mangler, der konstateres inden for de første seks måneder efter levering, formodes at have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre sælger kan sandsynliggøre noget andet.

De resterende 18 måneder af reklamationsfristen er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel, og at årsagen til manglen var til stede, da bilen blev leveret.

Se også: Købeloven

Overvej serviceaftale- og reparationsaftale

Hvis din bils garanti udløber allerede efter to år, og du skal beholde bilen længere, kan du overveje en service- og reparationsaftale.

Her betaler du i en periode et beløb, typisk hver måned, og dermed er sikret service efter serviceplanen samt en evt. yderligere dækning, der afhænger af den konkrete service- og reparationsafta

Læs  mere: Service- og reparationsaftaler

Har du fået et problem med din garanti?

Lad FDMs jurister vurdere din sag og hjælpe dig til at komme videre.

Kontakt FDM Rådgivning

Mere om garantier:

Sådan er du stillet, hvis bilproducenten går konkurs

Mobilitetsgaranti er ikke autohjælp