Partikelfilter til dieselbil

Danske dieselbiler uden partikelfilter bliver ekstra beskattet med 1000 kr. årligt i forhold til biler med partikelfilter. En eftermontering af partikelfilter kan koste op mod 10.000 kr.

Det er blevet dyrere at være bilejer til en dieselbiler uden partikelfilter.
Fotograf:
Viden

Har din dieselbil ikke partikelfilter, bliver den beskatning med ekstra 1000 kr. årligt.

Afgiften omfatter alle personbiler og varebiler uanset alder. Står du over for, at skulle købe dieselbil, skal du derfor være særligt opmærksom på, om den har monteret partikelfilter. Fabriksnye biler skal have monteret dieselfilter, men du kan finde brugte biler, der ikke har partikelfilter monteret. 

Køber du brugt bil, bør du kræve, at bilen har partikelfilter ved levering. Med mindre du er indstillet på at betale den årlige ekstra afgift.

Kontakt FDM rådgivning

Køber du brugt bil, bør du kræve, at bilen har partikelfilter ved levering.

Eftermontering af partikelfilter

Et eftermonteret partikelfilter på dieseldrevne person- og varebiler skal være godkendt og mærket efter regler i den tyske Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) (bilag XXVI til § 47 Abs. 3a - for personbiler) (bilag XXVII til § 48 Abs. 2 og bilag XIV nr. 3.4 for varebiler) eller tilsvarende ordninger. Læs mere hos Færdselstyrelsen. Et eftermonteret partikelfilter skal godkendes ved syn. 

Mangler partikelfiltre

Det er ikke alle bilmærker, der har partikelfilter som reservedel. Især bilmodeller, der sælges i mindre målestok i Danmark, skal det ikke forventes at få udviklet et partikelfilter til.. Hvis du ønsker at vide, om der findes eller kan skaffes partikelfilter til din bilmodel, kan du spørge en reservedelsgrossist.

Kan det overhovedet betale sig?

Det koster mellem 5.000 og 10.000 kr. alt efter model at eftermontere et filter. Med en beskatning på 1000 kr. årligt, er det op til den enkelte bilejer at vurdere, om de synes, det kan svare sig rent økonomisk at eftermontere et partikelfilter.  

Partikelfilter på fabriksnye biler

Pr. 1. januar 2011 trådte den såkaldte Euro 5 norm i kraft i Danmark. Det betyder, at fra denne dato var det ikke længere muligt at få indregistreret en fabriksny bil med dieselmotor uden partikelfilter.

FDM anbefaler også:

Hvornår skal jeg vælge dieselbil