Mere sikre biler – år for år

Viden

Rejs med på tidslinjen fra Euro NCAP's stiftelse i 1996 til visionen for 2020. Se, hvordan crashtestene og skærpede krav hele tiden har forbedret sikkerheden for bilister og alle andre i trafikken.

Volvo XC90 blev i 2015 testet til det bedste resultat nogensinde i Euro NCAP's historie.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme/Bedømmelsesprogram for nye biler) har år for år strammet kravene til nye bilers sikkerhed.

Det har gjort det nemmere for bilkøberne at vurdere bilernes sikkerhed, og det har drevet bilindustrien til udvikle stadig sikrere biler.

Læs også: Alle Euro NCAPs test af biler

Ulempen er, at du ikke kan sammenligne test fra forskellige år, da de maksimale fem stjerner er blevet sværere og sværere at få, i takt med at kravene til bilernes sikkerhed er øget.

Til gengæld har testene en stor del af æren for, at stadig færre dør i trafikken i Europa, og at din næste bil er sikrere end din nuværende. Både for dig, for dine passagerer og for alle andre trafikanter.

Se video om arbejdet med biltestene

Læs også: Bag om Euro NCAPs test

Se udviklingen i sikkerheden

1996 - Euro NCAP stiftes

1996 - Euro NCAP stiftes
Euro NCAP stiftes med deltagelse af bl.a. den internationale bilorganisation FIA, som FDM er en del af. Det sker under skarp kritik fra bilindustrien. På billedet ses, hvordan det gik, da en Rover 100 i 1997 ramte barrieren - "belønningen" var én stjerne fra Euro NCAP.

1997 - de første crashtest

1997 - de første crashtest
I februar offentliggøres den første crashtest af syv minibiler. Førersikkerhed og fodgængerbeskyttelse testes. Bilindustrien kritiserer testen for at være så skrap, at ingen bil vil kunne opnå fire stjerner for førersikkerhed.
I juli offentliggøres anden testrunde, hvor en Volvo S40 bliver første bil, der opnår de maksimale fire stjerner for førersikkerhed.

2001 - 5 stjerner er det nye mål

2001 - 5 stjerner er det nye mål
Det maksimale antal stjerner øges til fem, og i juni bliver Renault Laguna første bil, der opnår fem stjerner for førersikkerhed. Dette bliver nu det erklærede mål for de fleste bilproducenter. Fodgængersikkerheden følger ikke samme gode udvikling.

2003 - test af barnebeskyttelse 

2003 - test af barnebeskyttelse
Da undersøgelser viser, at 60 procent af autostole ikke benyttes korrekt, indføres vurdering af bilens barnebeskyttelse. Målet er at få bil- og autostoleproducenter samt forældre til at tage ansvar for børns sikkerhed.

2007 - ESC under lup

2007 - ESC under lup
En undersøgelse af antiudskridningssystemet ESC viser, at selvom stadig flere biler fås med det vigtige sikkerhedsudstyr, er det mest i firmabilsklassen, mens få mindre biler udstyres med det.

2008 - pick-ups og piskesmæld

2008 - pick-ups og piskesmæld
I erkendelse af, at pick-up’er ikke kun benyttes til gods, men også sælges som familiebiler, begynder Euro NCAP at teste disse. 
Euro NCAP tester førersæders evne til at modvirke piskesmældsskader. Sæder fra 25 biler testes det første år.

2009 - det nye Euro NCAP

2009 - det nye Euro NCAP
En helt ny vurderingsmetode indføres. Fem stjerner er fortsat bedste score, men de afspejler nu en helhedsvurdering, der sammenfatter førersikkerhed (frontal- og sidekollision samt pæletest), barnebeskyttelse, fodgængerbeskyttelse og som noget nyt sikkerhedsudstyr som f.eks. ESC, selehuskere og en indbygget fartbegrænser. Baggrunden er bl.a., at Euro NCAP vil sikre, at der ikke kun fokuseres på bilistens egen sikkerhed. For mens stadig flere biler opnår fem stjerner for førersikkerhed, får 67 procent af bilerne kun to stjerner for fodgængersikkerhed.

2010 - priser for særlige teknologier

2010 - priser for særlige teknologier
Der indføres en Euro NCAP Advanced belønning til nye sikkerhedsteknologier, som falder uden for de faste kategorier. F.eks. gives der priser for bremsesystemer til Mercedes-Benz, Honda og Volvo, for nødopkald til BMW, Citroën, og Peugeot samt til Opel og Volkswagen for linjevogtere.

2011 - elbiler møder muren

2011 - elbiler møder muren
Der indføres test af ESC-systemet på biler, der er udstyret med dette. Består systemet, gives point i den samlede vurdering af bilen. ESC bliver obligatorisk i alle nye biler i 2012.
Første test af el- og hybridbiler viser med fire stjerner til Mitsubishi i-Miev, at sikkerheden ikke behøver at blive forringet i denne type biler.

2012 - varebiler på hårdt arbejde

2012 - varebiler på hårdt arbejde
Euro NCAP begynder at teste varebiler og minibusser.

2014 - sikkerhedsudstyr giver stjerner

2014 - sikkerhedsudstyr giver stjerner
utomatisk nødbremse (AEB) og systemer, der advarer eller korrigerer retningen ved pludselige vognbaneskift, medtages i den samlede stjernevurdering, og nyt sikkerhedsudstyr som automatisk skiltegenkendelse og udvidet fartbegrænsning kommer med i testprotokollen.

2015 - lige på og hårdt-test

2015 - lige på og hårdt-test
Ny kollisionstest, hvor bilen kører med hele fronten ind i en fast barriere med 50 km/t., introduceres. Den supplerer førersikkerhedstesten, hvor bilen kører med 64 km/t. med 40 procent af fronten ind i en deformerbar barriere, som skal illudere en anden bil. Testdukken er her en mindre kvinde, hvor førertesten har en „mand” bag rattet. Testen skal måle sikkerhedsselernes belastning af kroppen, da moderne bilers mere stive konstruktion, der beskytter bedre mod hoved- og benskader, har gjort, at decelerationen er blevet voldsommere.

2016 - børnene vokser

2016 - børnene vokser
Crash-dukkerne i barnetesten udskiftes, så de repræsenterer børn på hhv. seks og 10 år i stedet for 18 mdr. og tre år. Kompatibilitet med de nye i-Size-autostole vurderes i stedet for isofix.
Test af AEB udvides, så den også indbefatter systemets evne til at se og stoppe for fodgængere. Kravene til fartbegrænsere og linjevogtere skærpes.

2018 - kravene bliver skrappere

2018 - kravene bliver skrappere
Flere stramninger og udvidelser. Blandt andet opdateres sidekollisionstesten, så den inddrager påvirkning ved kollision i passagersiden, testen af nødbremsen AEB udvides til også at omfatte bremsning for cyklister, og kravene til selehuskere skærpes. Hertil opdateres testen af AEB Interurban (automatisk nødbremse ved hastigheder over 30 km/t.), og nye test af linjevogtersystemer med vejside-detektion.

2020 - fokus på fører og fodgænger

2020 - fokus på fører og fodgænger
Frontal-crashtesten ændres med hensyn til udformning af den barriere, bilen køres ind i. Målet er en mere detaljeret vurdering af bilernes sikkerhedsstruktur. Ny test af automatisk nedbremsning for fodgængere.

 

Af