Det her sikkerhedsudstyr bør din bil have

Du må ikke gå på kompromis med sikkerheden, når du vælger bil. Se her, hvordan det forskellige sikkerhedsudstyr forbedrer din sikkerhed, og hvad du bør gå efter.

Hvilket sikkerhedsudstyr bør du vælge til din bil?
Viden

Sikkerheden bør være afgørende for dit valg af bil. Både hvis du køber ny eller brugt bil. Det er nemlig et spørgsmål om… sikkerhed. Både din og andres.

Det kan dog være svært umiddelbart at se, hvor sikker en bil er.

Som udgangspunkt kan sikkerheden i biler inddeles i to hovedgrupper:

  • Passiv sikkerhed
  • Aktiv sikkerhed

Den passive sikkerhed er, hvor sikker bilen er i tilfælde af en kollision, og hvor godt fører og passagerer beskyttet.

Den aktive sikkerhed er al det udstyr, som kan hjælpe med at forhindre, at et uheld overhovedet sker.

Få hjælp til bilkøbet

Typer af sikkerhedsudstyr

De senere år er der kommet flere nye sikkerhedssystemer som eksempelvis:

  • Automatisk nødbremse (AEB)
  • Linjevogter/vognbaneassistent
  • Fartbegrænser
  • Blindvinkelalarm

Skal du købe ny bil, bør du derfor vælge så mange af de nye sikkerhedssystemer som muligt. Du vil også kunne vælge noget af sikkerhedsudstyret på nyere brugte biler.

Skal du købe ny bil, bør du derfor vælge så mange af de nye sikkerhedssystemer som muligt.

Sådan virker sikkerhedssystemerne

 

Automatisk nødbremse

Du vil også kunne støde på forkortelsen AEB (Autonomous Emergency Breaking system). Nødbremse systemerne griber ind og bremser bilen, hvis du som fører ikke gør det. På den måde forhindrer systemet, at du påkører en forankørende eller reducerer den hastighed, du rammer med.

Der er to forskellige nødbremsesystemer:

  • AEB City der virker ved lavere hastigheder i byerne typisk op til 40 km/t. De fleste nye udgaver af systemerne kan ikke bare ’genkende’ andre biler, men også bløde trafikanter som cyklister og fodgængere.
  • AEB Inter urban virker ved højere hastigheder på lande- og motorvej typisk op til 80-90 km/t.

Læs mere: Nødbremse på bilen

Linjevogter/Vognbaneassistent

Sikkerhedssystemet aflæser automatisk, hvor bilen befinder sig i forhold til vejstriberne og sørger for at bilen holder sig i sin vognbane. Er bilen på vej ud af sin bane, lyder der en alarm inde i bilen. Nogle af systemerne retter selv bilen op, hvis du ikke reagerer på advarslen.

Læs mere: Bilen holder øje med vejbanens kantlinjer

Fartbegrænser 

Med en fartpilot kan du sørge for, at bilen ikke kører hurtigere, end du ønsker, og du ikke overstiger den tilladte hastighed. Nogle fartbegrænsere indstilles manuelt, mens andre automatisk aflæser hastighedsskiltene på vejene via et kamera i bilens forrude og tilpasser hastigheden.

Læs mere: Bilen holdes selv farten

Blindvinkelalarm

Hjælper dig med at holde øje med de blinde vinkler i bilen. Den overvåger om der ligger en bil i din blinde vinkel, hvis du eksempelvis vil trække ud og overhale. Er det tilfældet, lyder der en alarm, så du kan nå at reagere. I nogle biler retter systemet selv bilen op, så du ikke kan trække ud.

Hvad enten du køber en ny eller brugt bil, anbefaler FDM, at du køber en bil, der har fået fem eller fire Euro NCAP-stjerner.

Gå efter Euro NCAP-stjerner

En måde at se, hvor sikker en bil er, at undersøge om den er testet af Euro NCAP (New Car Assessment Programme). Euro NCAP er et uafhængig europæisk testsamarbejde med blandt andet FDM, der siden 1997 har testet sikkerheden i nye biler.

Læs mere: Om Euro NCAP

Euro NCAP uddeler stjerner alt efter, hvor sikre bilerne er i test. Det maksimale en bil kan få, er fem Euro NCAP-stjerner.

Tidligere crashtestede Euro NCAP kun bilerne. I takt med at nye sikkerhedssystemer er kommet til, er testen løbende blevet udvidet, så der i dag er tale om en sikkerhedstest, der omfatter både den passive og aktive sikkerhed og både førerens, og passagerernes også medtrafikanters sikkerhed.

Hvad enten du køber en ny eller brugt bil, anbefaler FDM, at du køber en bil, der har fået fem eller fire Euro NCAP-stjerner. Biler der kun har fået to eller en Euro NCAP-stjerner, fraråder FDM.

Sikkerheden i brugte biler

Selvom du køber en brugt bil uden de nyeste sikkerhedssystemer, kan den godt være sikker. Der er dog stadig en række sikkerhedssystemer, du bør gå efter:

  • ABS bremser
  • ESC – antiudskridningssystem
  • Isofix beslag til autostole
  • Antal airbags

ABS

Blokeringsfri bremser. Sørger for at regulere bremsetrykket, så hjulene ikke blokeres, men henholdsvis ruller og bremserne, så bilen ikke skrider ud. ABS har stort set været standard på biler sidst i 1980’erne, og er i dag et lovkrav til alle nye biler i EU.

ESC

Generel betegnelse for antiudskridningssystem der sikrer, at bilen ikke kommer i slinger og skrider ud på eksempelvis glat underlag. Virker ved at bremse på hvert enkelt hjul og dermed korrigere bilen, så den selv retter sig op. Anses for at være en af de vigtigske forbedringer indenfor trafiksikkerheden de seneste mange år. De fleste biler har fra omkring 2005 haft ESC, men det er en god idé at undersøge den konkrete model. I dag der krav om, at alle nye biler i EU har ESC.

Isofix

Skal du have plads til autostol i bilen, kan det være relevant for dig, om bilen har Isofix. Med Isofix forankres autostolen til Isofix-beslag i bilen, så stolen ikke skal selemonteres. Det gør ikke bare montereingen af stolen lettere, FDMs autostoletests har gennem årene også vist, at Isofix-monterede autostole generelt klarer sig bedst.

Airbags

Airbags har siden 1980’erne været fast inventar i først dyrere biler og siden alle andre. Antallet af airbags er også blevet udvidet gennem årene til i dag at omfatte bl.a. sideairbags, gardinairbags, knæairbag (førersiden) m.m. Airbags minimerer risikoen for voldsomme slag ved en kollision. FDM anbefaler, at du går efter så mange airbags som muligt, så også passagerer på bagsædet er beskyttet.

Mest sikkerhedsudstyr i nyere biler

Noget sikkerhedsudstyr er mere synligt end andet. Er du i tvivl om, hvilket sikkerhedsudstyr en bil har, så spørg sælger eller kontakt FDMs rådgivning. Det er ikke altid, at en helt ny bil er mere sikker end en lidt ældre bil.

Sandsynligheden for at en bil har et eller flere af sikkerhedssystemerne eller -udstyr er dog større, jo nyere bilen er.

Derudover viser Euro NCAPs test også, at kollisionssikkerheden er blevet bedre i biler gennem årene. Derfor kan det være en god ide at vælge så ny en bil som økonomien tillader.

Læs også: Guide til trygt bilkøb