Det her sikkerhedsudstyr bør din bil have

Du må ikke gå på kompromis med sikkerheden, når du vælger bil. Se her, hvordan det forskellige sikkerhedsudstyr forbedrer din sikkerhed, og hvad du bør gå efter.

Bil kører på våd vejbane.
Viden

Sikkerheden bør være afgørende for dit valg af bil, og det gælder, uanset om du køber ny eller brugt bil. Det er nemlig et spørgsmål om, ja, sikkerhed. Både din og andres.

Det kan dog være svært umiddelbart at se, hvor sikker en bil er.

Som udgangspunkt kan sikkerheden i biler inddeles i to hovedgrupper:

  • Passiv sikkerhed
  • Aktiv sikkerhed

Den passive sikkerhed er, hvor sikker bilen er i tilfælde af en kollision, og hvor godt fører og passagerer er beskyttet.

Den aktive sikkerhed er al det udstyr, som kan hjælpe med at forhindre, at et uheld overhovedet sker.

Hvad har bilen af sikkerhedsudstyr?

De senere år er mange nye biler udstyret med sikkerhedssystemer som eksempelvis:

  • Automatisk nødbremse (AEB)
  • Linjevogter/vognbaneassistent
  • Fartbegrænser
  • Blindvinkelalarm

Skal du købe ny bil, bør du derfor vælge så mange af de nye sikkerhedssystemer som muligt. Du vil også kunne vælge noget af sikkerhedsudstyret på nyere brugte biler

Hvad en automatisk nødbremse på en bil?

En automatisk nødbremse er et system, som griber ind og bremser bilen, hvis du som fører ikke gør det. På den måde forhindrer systemet, at du påkører en forankørende eller reducerer den hastighed, du rammer med. Hvis du overvejer at købe bil med nødbremse, vil du også kunne støde på forkortelsen AEB (Autonomous Emergency Breaking system).

Der er to forskellige nødbremsesystemer:

  • AEB City, der virker ved lavere hastigheder i byerne typisk op til 40 km/t. De fleste nye udgaver af systemerne kan ikke bare ’genkende’ andre biler, men også bløde trafikanter som cyklister og fodgængere.
  • AEB Inter urban virker ved højere hastigheder på lande- og motorvej typisk op til 80-90 km/t.

Læs mere: Nødbremse på bilen

Hvad er en linjevogter/vognbaneassistent?

Sikkerhedssystemet aflæser automatisk, hvor bilen befinder sig i forhold til vejstriberne og sørger for, at bilen holder sig i sin vognbane. Er bilen på vej ud af sin bane, lyder der en alarm inde i bilen. Nogle af systemerne retter selv bilen op, hvis du ikke reagerer på advarslen.

Læs mere: Bilen holder øje med vejbanens kantlinjer

Hvad er en fartbegrænser? 

Med en fartpilot kan du sørge for, at bilen ikke kører hurtigere, end du ønsker, og du ikke overstiger den tilladte hastighed. Nogle fartbegrænsere indstilles manuelt, mens andre automatisk aflæser hastighedsskiltene på vejene via et kamera i bilens forrude og tilpasser hastigheden.

Læs mere: Bilen holdes selv farten

Hvad er en blindvinkelalarm?

Hjælper dig med at holde øje med de blinde vinkler i bilen. Den overvåger om der ligger en bil i din blinde vinkel, hvis du eksempelvis vil trække ud og overhale. Er det tilfældet, lyder der en alarm, så du kan nå at reagere. I nogle biler retter systemet selv bilen op, så du ikke kan trække ud.

Hvordan vælger du en sikker bil?

Du kan undersøge, hvor sikker en bil er, ved at kigge på test foretaget af Euro NCAP (New Car Assessment Programme). Euro NCAP er et uafhængig europæisk testsamarbejde med blandt andre FDM, der siden 1997 har testet sikkerheden i nye biler.

Euro NCAP foretager test go uddeler stjerner i forhold til bilernes sikkerhed. En bil kan maksimalt få fem Euro NCAP-stjerner.

Tidligere crashtestede Euro NCAP kun bilerne, men i takt med at nye sikkerhedssystemer er kommet til, er testen løbende blevet udvidet. Derfor er der i dag tale om en sikkerhedstest, der omfatter både den passive og aktive sikkerhed og både førerens, passagerernes og medtrafikanters sikkerhed.

Hvad enten du køber en ny eller brugt bil, anbefaler FDM, at du køber en bil, der har fået fem eller fire Euro NCAP-stjerner. Biler, der kun har fået to eller en Euro NCAP-stjerner, fraråder FDM.

Hvordan vælger du en sikker brugt bil?

Selvom du køber en brugt bil uden de nyeste sikkerhedssystemer, kan den godt være sikker. Der er dog stadig en række sikkerhedssystemer, du bør gå efter:

  • ABS bremser
  • ESC – antiudskridningssystem
  • Isofix beslag til autostole
  • Antal airbags

Hvad er ABS i biler?

Blokeringsfri bremser. Sørger for at regulere bremsetrykket, så hjulene ikke blokeres, men henholdsvis ruller og bremserne, så bilen ikke skrider ud. ABS har stort set været standard på biler sidst i 1980’erne, og er i dag et lovkrav til alle nye biler i EU.

Hvad er ESC i biler?

Generel betegnelse for antiudskridningssystem der sikrer, at bilen ikke kommer i slinger og skrider ud på eksempelvis glat underlag. Virker ved at bremse på hvert enkelt hjul og dermed korrigere bilen, så den selv retter sig op. Anses for at være en af de vigtigske forbedringer indenfor trafiksikkerheden de seneste mange år. De fleste biler har fra omkring 2005 haft ESC, men det er en god idé at undersøge den konkrete model. I dag der krav om, at alle nye biler i EU har ESC.

Hvad er Isofix?

Skal du have plads til autostol i bilen, kan det være relevant for dig, om bilen har Isofix. Med Isofix forankres autostolen til Isofix-beslag i bilen, så stolen ikke skal selemonteres. Det gør ikke bare montereingen af stolen lettere, FDMs autostoletests har gennem årene også vist, at Isofix-monterede autostole generelt klarer sig bedst.

Hvad er airbags?

Airbags har siden 1980’erne været fast inventar i først dyrere biler og siden alle andre. Antallet af airbags er også blevet udvidet gennem årene til i dag at omfatte bl.a. sideairbags, gardinairbags, knæairbag (førersiden) m.m. Airbags minimerer risikoen for voldsomme slag ved en kollision. FDM anbefaler, at du går efter så mange airbags som muligt, så også passagerer på bagsædet er beskyttet.

Mest sikkerhedsudstyr i nyere biler

Noget sikkerhedsudstyr er mere synligt end andet. Er du i tvivl om, hvilket sikkerhedsudstyr en bil har, så spørg sælger eller kontakt FDMs rådgivning. Det er ikke altid, at en helt ny bil er mere sikker end en lidt ældre bil.

Sandsynligheden for at en bil har et eller flere af sikkerhedssystemerne eller -udstyr er dog større, jo nyere bilen er.

Derudover viser Euro NCAPs test også, at kollisionssikkerheden er blevet bedre i biler gennem årene. Derfor kan det være en god ide at vælge så ny en bil som økonomien tillader.