Test af sikkerhedsudstyr

Tidligere skulle bilens sikkerhedsudstyr hovedsageligt sørge for at begrænse skaderne. De nyeste teknologier forsøger helt at undgå kollisionen. Derfor har Euro NCAP øget fokus på f.eks. nødbremser, linjevogtere og fartbegrænsere.

Sikkerhedsudstyr
Fotograf:
Viden

Vurderingen af bilens sikkerhedsudstyr afgøres af test af de vigtigste systemer, der hjælper føreren til helt at undgå eller begrænse ulykker og skaderne efter dem. I disse tests vurderer Euro NCAP systemernes funktion ved normal kørsel og i typiske ulykkessituationer.

Læs om testene her:

ESC test
Bilisterne har fået en stor hjælp, når bilen mister vejgreb. ESC sørger for, at man ikke skrider ud.

Antiudskridningssystem (ESC)

ESC er et uhyre effektivt system, der hjælper føreren til at bevare kontrollen over bilen, så man undgår kollisioner eller begrænser skaderne. Antiudskridningssystemet øger bilens stabilitet på vejen ved at opdage og reducere tab af vejgreb.

Euro NCAP har side 2009 belønnet biler, der er udstyret med ESC. Mellem 2011 og 2013 blev der udført funktionstests af alle biler med ESC. I 2014 blev ESC-systemerne et lovkrav for alle nye biler, og derfor er Euro NCAP holdt op med at teste dem.

Indført i 2009. Tæller ikke længere fra 2016

Få hjælp til bilkøbet

Sikkerhedsselen er det sikkerhedstiltag i biler, der har reddet flest liv. Alligevel glemmer nogle bilister den. Selehuskere advarer, hvis nogen i bilen ikke er spændt fast.
Alle i bilen skal være spændt fast med sikkerhedsseler. Selehuskeren fortæller føreren, hvis nogen har glemt det.

Selehuskere

Sikkerhedsselen er fortsat det sikkerhedsudstyr i bilen, der er mest effektivt. Alligevel vælger mange fortsat at køre uden, og de er voldsomt overrepræsenteret, når det gælder alvorlige og fatale skader. Undersøgelser viser, at passagerer i bilen oftere benytter sikkerhedssele i biler med selehusker end i biler uden.

Under Euro NCAP’s test fastgøres og udløses selerne, og selealarmens lydstyrke og varighed måles. Der ses også på, hvor godt og tydeligt der informeres om bilens seler. Målet er at belønne bilproducenterne for at udstyre bilerne med selehuskere på alle pladser i bilen.

Indført i 2002

Læs også: Sådan sidder børn sikkert i bilen

Fartbegrænser
Avancerede fartbegrænsere kan både aflæse skilte og modtage input fra navigationssystemet. Hermed kan det advare, hvis man kører for hurtigt.

Fartbegrænser

For høj hastighed er en væsentlig årsag til mange trafikulykker. Euro NCAP opfordrer derfor bilproducenterne til frivilligt at udstyre bilerne med fartbegrænser, der hjælper føreren af bilen til at overholde fartgrænserne. Euro NCAP vurderer forskellige af fartpilotens funktioner:

  • Tydelig information om den aktuelle fartgrænse – f.eks. skiltegenkendelse.
  • Advarsel til føreren om, at fartgrænsen overskrides.
  • Evnen til aktivt at modvirke, at man kører for hurtigt.

De mest avancerede systemer kombinerer alle disse funktioner, så man kan indstille bilen til at køre det, man må, ud fra data fra skiltegenkendelse eller bilens navigationsanlæg. Fartbegrænseren skal kunne benyttes uden at distrahere føreren unødigt. Desuden vurderes det, om advarslen ved for høj fart er tydelig nok.

Fartbegrænsere, der aktivt styrer maks.-hastigheden, testes for at sikre, at de begrænser farten til det, som føreren har valgt.

Indført i 2009. Opdateret i 2013

Læs også: 13 ting bilister gør forkert hver dag

AEB Interurban
Hvis bilen foran pludselig bremser op på lande- eller motorvej, kan AEB Interurban hjælpe til at bremse bilen. Mindre hastighed ved kollisionen gør en stor forskel. 

Nødbremse (Interurban)

AEB Interurban er en nødbremse, der virker ved højere hastigheder end i byen (10-50 km/t.). Den hjælper føreren til at undgå at påkøre en forankørende – eller at begrænse skaderne – ved at bremse bilen automatisk.

Bagendekollisioner nogle af de hyppigst forekommende på vejene. Almindeligvis sker det ved moderat til høj hastighed, hvor en uopmærksom fører overser, at bilen foran er standset eller har sagnet farten. For at undgå den slags ulykker kan nødbremsesystemerne advare, hjælpe med at bremse eller bremse helt selv. AEB Interurban kan klare den opgave ved moderat til høj hastighed.

Euro NCAP vurderer AEB Interurban-systemernes nødbremse- og advarselsfunktioner ud fra tre scenarier:

  • Kørsel hen mod en stillestående bil (30-80 km/t.).
  • Indhentning af langsommere kørende bil (30-80 km/t.).
  • Kørsel bag en bil, der pludselig bremser op (50 km/t., mild opbremsning og hård opbremsning).

Systemer, der kan undgå en kollision i samtlige tests, eller som kan mindske sammenstødet markant, får højest vurdering. Det skal dog understreges, at føreren ikke bør overlade ansvaret for kørslen til nødbremsesystemet. Selvom systemet kan hjælpe, kan det ikke helt erstatte en årvågen og fornuftig bilist bag rattet.  

Indført i 2014

Læs også: Sådan optimerer du din bils sikkerhed

Linjevogter
En linjevogter advarer, hvis bilen begynder at trække over i en anden vognbane eller ud i rabatten. Nogle systemer kan aktivt styre, så bilen holdes i banen.

Linjevogter

Linjevogteren hjælper føreren, hvis vedkommende kommer til at trække over i en anden vognbane eller glemmer at blinke før vognbaneskift. Sker det, kan det resultere i en alvorlig frontal kollision, eller at man køre ud foran en overhalende bil.

Euro NCAP giver point til bilproducenter, som udstyrer bilen med linjevogtere, der advarer ved vognbaneskift, og systemer, der aktivt holder bilen i sporet. Begge typer systemer bedømmes ud fra, hvor tæt de lader bilen køre på midterlinjen, før advarslen lyder, eller systemet griber ind. Der gives tillægspoint, hvis bilen desuden er udstyret med blindvinkelalarm.

Indført i 2014. Opdateret i 2016

Tjek: Hvor sikker er din bil? (engelsk)