Selvom elbilen efterhånden har været en del af danskernes bilvalg i en række år nu, opstår der stadig mange spørgsmål fra især førstegangskøbere og -ejere.
På denne side har vi samlet en række spørgsmål og svar om elbiler, som FDMs rådgivning ofte får fra FDMs medlemmer. Læs artiklen fra toppen eller "hop" til det emne, du ønsker ved at klikke på disse links:
Generelt om elbiler, Garanti og service, Rækkevidde, Opladning, Batteri, Teknik og Parkering.
Generelt om elbiler
- Er der noget særligt, du bør overveje, før du køber en elbil?
- Ligesom med enhver anden bil, skal du begynde med at se på dit kørselsbehov. Langt de fleste danskere kan klare deres kørselsbehov med en elbil, men har du meget langt på arbejde eller kører meget motorvejskørsel, skal du være særligt opmærksom på elbilens rækkevidde.
Derudover er det en god idé at undersøge, hvilke lademuligheder du har - især hvis du bor i lejlighed eller har et job, hvor der ikke er lademuligheder i nærheden. Vær derudover opmærksom på om elbilen har mulighed for hurtigladning.
Husk at køre en lang prøvetur i elbilen, så du får prøvet, om elbilen fungerer for dig som bilist. Kør bilen som du kører til hverdag: Parkerer du ofte, så prøv det. Kører du mest på motorvej, så prøv det. Elbiler er støjsvage og udstyret med automatgear og mange finder det komfortabelt at køre i elbilen, når de først kommer i gang. Elbilernes rækkevidde varierer, så hav fokus på at vælge en bil med rækkevidde nok til dit normale behov. - Hvor finder du nyeste test af elbiler?
- FDM tester hvert år de elbiler, der kommer på det danske marked. Vi har samlet en oversigt over alle de testede elbiler til dig her:
Læs mere: Se FDMs test af elbiler
Læs mere: Se FDMs andre biltest - Hvilke fordele og ulemper har elbilen?
-
Der er selvfølgelig både fordele og ulemper ved en elbil - og det er individuelt, hvor meget det betyder for den enkelte bilejer. Men her nogle fordele og ulemper, du kan tage med i dine overvejelser:
Fordele ved køb af elbil:
- Automatgear
- Støjsvag kørsel
- Nogle modeller har mulighed for fjernkontrol af opvarmning og køling via app eller boardcomputeren
- Færre mekaniske komponenter
- Udleder ingen lokal forurening
- Du kan "tanke" natten over
- Især god til bykørsel
Ulemper ved elbil:
- Du skal kunne oplade bilen nær dit hjem, arbejde eller når du er ude - lademulighederne kan være begrænsede i nogle områder
- Rækkevidden er noget kortere, når det er koldt i vejret
- Ladetid skal indregnes, hvis du kører på ferie eller pendler
- Få modeller med anhængertræk, kort rækkevidde med campingvogn eller tungt læs (vær endvidere opmærksom på vogntogets samlede vægt)
- Færre værksteder til reparationer
Garanti og service
- Er der længere garanti på elbiler?
- Længden af garantien vil fremgå af dit garantihæfte. FDMs gennemgang af de forskellige bilmærkers garantier har vist, at der som udgangspunkt ikke er længere garanti på bilmærkernes elbiler ift. deres konventionelle biler, men der er ofte udvidet garanti på batteripakken samt øvrige højvoltskomponenter.
Se garantibetingelser for det pågældende mærke. Er du medlem af FDM og har brug for et godt råd mht. garanti, så kan du kontakte FDMs juridiske rådgivning.
Læs mere: Få overblikket over garanti på forskellige bilmærker - Hvilken serviceplan er der på en elbil?
- De fleste elbiler har samme serviceinterval som andre biler. Selvom en elbil ikke har så mange mekaniske komponenter, er serviceintervallerne ikke nødvendigvis længere. Derudover bruges bremserne på elbiler mindre, og kan derfor oftere have behov for vedligeholdelse, med rensning og smøring, ikke mindst i vores klima.
- Hvor kan man få serviceret en elbil?
- For at få serviceret din elbil må du ofte søge mærkeværkstederne, som har særlige testere til formålet. Det er dog muligt at finde nogle frie værksteder, der også kan foretage service på bilen.
- Hvordan begrænses rust på bremserne?
-
Har du en el- eller hybridbil, bruger du ikke bremserne lige så meget som på en benzin/diesel bil. Det skyldes, at bilen genbruger bremsekraften, der frigives, når du slipper speederen, til at genoplade batterierne. Det er det, der kaldes rekuperation. Da du bruger bremserne mindre, kan der være tale om et større behov for rens og smøring af bremserne på din el- eller hybridbil.
Hvis bilen har justerbar rekuperation, anbefales det i vinterhalvåret - og ved meget fugtigt vejr - at du en gang om ugen skruer helt ned for denne funktion for at få brugt bremserne mere. Hvis du gør det, kan det være med til at forebygge rust på bremsefladerne.
Vær opmærksom på, at hvis du undlader at lade bilen helt op (men i stedet lader op til 80%) i det daglige, så vil bilen kunne bremse mere ved brug af rekuperation, hvis batteritemperaturen tillader det. Den modsatte effekt er dog, at mere rekuperation kan betyde mere rust på bremserne.
Nogle fabrikanter har et ”rense modus” i bremsesystemets software, som starter køreturen med bremsning med de hydrauliske bremser.
Rækkevidde
- Hvor langt kan en elbil køre på en opladning?
- Du vil opleve, at der er stor forskel på rækkevidden på elbiler. Det skyldes, at der er forskel på batteriernes kapacitet, bilernes vægt og teknologierne. Og så har din kørsel også betydning for, hvor langt du kan få strømmen til at række.
Som tommelfingerregel kan man køre ca. 5 km pr kWh eller 200 Wh pr km. Der er dog forskel på effektiviteten på bilerne, og det er derfor en god ide at nulstille forbrugsmåleren ved prøvekørsel. Ved større forbrug, høj hastighed og i koldt vejr falder rækkevidden.
En fuldt opladet elbil kører mellem 100 og knap 500 km, men det afhænger blandt andet af:
- Temperaturen - i koldt vejr kører elbilen kortere, og i strenge frostgrader kan du risikere at miste en del kapacitet
- Hvor meget strøm, der er på batteriet
- Dit kørselsmønster - høje hastigheder på motorvej kan få elbilens rækkevidde en del ned
- Hvor meget du bruger ventilationssystem, sædevarme og andet strømkrævende udstyr
Du kan som tommelfingerregel forvente, at bilen kører ca. 2/3 af den rækkevidde som bilfabrikanten har opgivet om sommeren, og noget mindre om vinteren og ved motorvejskørsel.
Du må forvente, at batteriet over tid mister kapacitet. Hvis der ikke længere er fuld batteri-kapacitet, vil det også have en betydning for bilens rækkevidde. Har batteriet f.eks. kun 80 pct. tilbage af sin kapacitet, vil bilen have en generelt kortere rækkevidde.
- Hvilken type kørsel er bedst egnet til elbiler?
-
Mange danskere kan klare deres kørselsbehov med en elbil. Elbilen er meget velegnet til by- og landevejskørsel.
Bykørsel
Elbiler er velegnet til kørsel i byen og forurener ikke lokalt. Mange er også glade for automatgearet, når der køres i byen.
Landevej og motorvej
Ved højere hastigheder vil elbilen bruge mere energi, og du kan derfor forvente at jo hurtigere du kører desto kortere rækkevidde.
En del elbiler kan efterhånden køre langt på en opladning, men undersøg om rækkevidden er tilstrækkelig for dit kørselsmønster og behov.
Kører du primært meget lange ture på motorvej, skal du være opmærksom på, at der kan være stor forskel på rækkevidde og ladehastighed. - Kan du forlænge rækkevidden på din elbil?
- Som med alle andre biler, så har din køreteknik betydning for, hvor langt du kan kører på en opladning i din elbil. Høj hastighed og din kørestil kan koster el, så undgå fx for meget motorvejskørsel. Temperaturen uden for kan du ikke gøre så meget ved, men du kan overveje, hvor meget af kabinens teknologi, du skal bruge. Varme i sæder, opvarmning af kabinen mv. koster el.
- Hvor meget rækkevidde mister elbilen om vinteren?
-
Du kan forvente, at elbilens rækkevidde formindskes mellem 20-50 pct. om vinteren i forhold til om sommeren. Det skyldes, at kulden påvirker batteriet. Når du samtidig bruger varmeblæser, rudevarmer og andet af bilens elektronik, vil det også føre til, at elbilens rækkevidde formindskes.
- Hvordan beregner elbilen rækkevidden?
-
Moderne elbilers batterimanagementsystem (BMS), det vil sige batteriets computer, beregner løbende bilens estimerede rækkevidde.
Baggrunden for vurderingen af rækkevidden er bl.a. førerens historiske køreadfærd, temperaturen på højvoltbatteriet (som har indflydelse på battericellernes elektrokemiske egenskaber), og det aktuelle forbrug, hvad enten forbruget bruges til at opvarme kabinen, eller til effekt som anvendes til kørsel.
Disse oplysninger holdes op mod spændingen på højvoltbatteriet, samt det antal opladede amperesekunder, der er ladet ind i batteripakken.
Summen af disse (samt andre data) vil danne baggrund for den beregning, som giver dig en forventet rækkevidde.
Små ændringer – som f.eks. at køre i et andet køremodus, køre med lavere fart, have lavere kabinetemperatur eller at vælge forvarmning af kabinen – kan forlænge rækkevidden.
Du kan bl.a. på grund af overstående ikke forvente, at bilen viser fabrikkens opgivne rækkevidde, hver gang batteriet er fuldt opladet.
Opladning
- Hvordan oplader man en elbil?
- I denne kan du se, hvordan du oplader en el-bil:
- Kan man oplade en elbil fra en almindelig stikkontakt?
- I princippet ja, men tag dine forbehold. Ifølge Sikkerhedsstyrelsen bør opladning af elbil eller plugin-hybrid med nødlader i en almindelig stikkontakt ikke ske med en effekt, som er højere end 6 ampere og i maksimalt 2 timer, da der ellers er risiko for overophedning af husets el-installation.
Boligernes el-net er nemlig ikke designet til at håndtere den store belastning, der opstår under flere timers opladning. Du bør derfor betragte nødladeren (mormorkablet) som en nødløsning.
Vælger du at oplade din elbil eller plugin-hybrid fra en stikkontakt med nødladeren, skal du være opmærksom på, at stikkontakten skal have jordforbindelse. Nødladerens stik er ofte udstyret med jord 'hanstik' (det 3. ben i stikket), men det er ikke alle stikkontakter, der er forbundet til jord, selvom stikkontakterne er udstyret med hul til jordbenet. Undersøg derfor om stikkontakten har jordforbindelse. Har stikket ikke det, anbefaler vi, at du undlade at bruge stikkontakten. - Hvordan finder du ladestandere?
- I moderne elbiler med navigationssystem kan du finde, og få vist, de nærmeste opladningsmuligheder her. Du har også mulighed for at finde oversigt over opladningsmuligheder ved at bruge apps eller på nettet, f.eks. ved at bruge hjemmesiden plugshare.com.
- Hvilke ladestik bruges ved tilslutning til ladestanderen?
- Til mange ladestandere skal du selv have et ladekabel med, men nogle ladestandere har fastmonteret kabler, der kan tilsluttes bilen direkte.
Har du en ældre elbil, som anvender et Type 1-stik, er det muligt at få en adapter til brug ved opladning fra ladeboks med fast ladekabel. Hvis adapteren ikke kan låses mellem Type 2-delen fra boksen og til Type 2-delen i adapteren, anbefales det at lave et skilt ved brug af adapteren, som advarer om, at sammenkoblingen ikke kan låses. Derudover skal man ikke afmontere adapteren før stikket er afmonteret fra bilens ladeport.
Ved opladning fra ladeboks uden fast kabel kan man få et Type 2-til-Type 1-stik.
Sådan ser et Type 2-stik ud:
- Hvad er hurtigladning (DC-ladning)?
- Når man er på farten eller når tiden er knap, så er der i en del elbiler mulighed for at hurtiglade. Til dette formål anvendes et andet stik end Type 2-stikket (bortset fra Tesla)
Denne opladning foregår udenom bilens lader. Grunden til, at man kan gå udenom laderen er at DC-ladeboksens udgang leverer jævnstrøm.
Typisk giver hurtigladning mulighed for at lade op til 80% kapacitet på under 1 time. - Hvilke stik bruges til hurtigladning?
- Til hurtigladning og lynladning (DC-ladning) anvendes to typer stik, CCS Combo-stik og CHAdeMO-stik. For Tesla gælder det, at man bruger Teslas Type2 ved Teslas superchargeranlæg.
- Hvor lang tid skal en elbil lade?
- Som tommelfingerregel kan man køre ca. 5 km pr kWh eller 200 Wh pr km.
Det betyder eksempelvis, at du med en 11 kW lader på 1 time kan oplade til 55 km kørsel.
Med en hurtiglader på fx 50 kW kan du tilsvarende på 1 time oplade til 250 km kørsel.
Ladetiden afhænger af en række forhold. Det afhænger fx af
-hvilken bil du har
-hvilken installation, du skal lade op fra
-batteriets temperatur
Du bør undersøge den konkrete ladetid for din elbil. Vær opmærksom på om ladetiden er oplyst ved normal eller hurtigladning.
Ladetiderne er beregnet ud fra optimale forhold. Men opladningen afhænger bl.a. også af udetemperaturen, batteriets kapacitet og slitage på bilens batteri. Ikke optimale opladningsforhold, som fx frostvejr, kan forlænge ladetiden med to til fire gange. - Hvordan betaler man med brik og mobiltelefon, når man lader "på farten"?
- Er der nogen fare forbundet med opladning?
- Nej. Alle højvoltkomponenter i bilen - herunder batteripakken - er særskilt isolerede fra resten af ledningsnettet, hvilket betyder, at risikoen for kortslutning er minimal. Yderligere kontrolleres alle højvoltkomponenterne løbende under kørsel.
Når ladekablet monteres mellem bilen og ladeboksen eller stikkontakten, kontrolleres både kabel, bil og ladeboks, inden opladningen begynder. - Kan man lade for hurtigt eller forkert?
- Nej, bilens batterimanagement system sørger for, at ladningen sker korrekt, uanset om du lader langsomt eller hurtigt. (AC eller DC). Det betyder eksempelvis, at du sagtens kan bruge en 100kW-hurtiglader, selvom din bil kun lader med 50kW.
- Hvad er AC-ladning?
- Den hyppigste ladning er en AC-ladning. Det er den type ladning, en hjemme-ladeboks leverer til bilen. Når du lader ved en offentlig stander, er det typisk også en AC-ladning, medmindre det er en hurtiglader. Vekselstrømmen fra AC-ladningen konverteres til jævnstrøm i bilens lader, inden strømmen lægges ned i højvoltsbatteriet.
- Kan du lade elbilen i udlandet?
- Du kan sagtens lade bilen op i udlandet. men det kræver, at du har købt forudbetalte ladekort. På nogle hoteller kan man lade uden beregning, undersøg dette før du tager afsted.
Brug evt. plugshare.com til at finde lokale lademuligheder.
Du skal især være opmærksom på ekstra ladetid, hvis du kører på fx skiferie, hvor det er koldt, eller hvis batteriet bliver for varmt. (eks. efter flere hurtigopladninger på samme dag)
Læs mere: Her finder du ladestandere - Hvordan oplades batteriet, når bilen bremser?
- Når man bremser, opstår der magnetfelter i elmotoren, som så fungerer som en generator og sender strøm tilbage til batteripakken. På den måde spildes den kinetiske energi (bevægelses energi) ikke som varme i bremserne, men oplagres i stedet som elektrisk energi i højvoltbatteriet. Det betyder, at det bliver muligt at opsamle noget af den forbrugte energi, når man slipper speederen, eller når bilen skal stoppes. Det gør, at du kan køre længere på el og giver dermed mulighed for at køre grønt. Typisk er der på bilens instrumentbræt information omkring den såkaldte rekuperation - altså anvendelse af bremse eller decelerationsenergien.
En del elbiler har en funktion i gearstangen, som gør magnetfeltet i elmotoren kraftigere, så bilen lader kraftigere på højvoltbatteripakken, hver gang speederen slippes. Det er ofte markeret med et "B". Bilens konventionelle bremser bliver typisk kun aktiveret under opbremsningens start, ved hårdere opbremsninger samt ved stilstand.
- Kan elbilen tage skade ved opladning i tordenvejr?
-
Hvis du hurtiglader – også kaldet DC-ladning – på en offentlig ladestander, skal du ikke være bekymret. Laderen er beskyttet mod overspænding, hvis lynet skulle slå ned, og det vil ikke skade bilen.
Hvis du lader med AC-ladning, som er almindelig ladning, der kan foretages hjemme og ude, skal du derimod være særligt opmærksom. Ved AC-ladning kan lynnedslag medføre risiko for overspænding, hvilket kan resultere i skader på elektriske dele af bilen.
Især bilens indbyggede lader – kaldet OBC – kan blive ramt. Det er den del af bilen, som sørger for, at strømmen fra dit hus ændres fra vekselstrøm til jævnstrøm, inden batteriet i bilen kan lades op.Da det relativt sjældent lyner og tordner i Danmark, er det ikke udbredt med beskyttelse mod overspænding i danske husstande.
Anbefalingen er derfor, at når det en sjælden gang tordner, så stop ladning af elbilen og afmontér ladekablet for en sikkerheds skyld. Alternativt bør du undersøge, om din forsikring dækker skader skabt via lynnedslag.
- Hvad omfatter en standardinstallation af ladeboks?
-
Når du skal have ladeboks på din hjemmeadresse, vil du hos forskellige udbydere kunne få oplyst prisen på en ”standardinstallation”. Standardinstallationen omfatter typisk montering af ladeboks, kabel, fejlstrømssikring samt ny gruppe i eltavlen på et ”standardhus”. Der er dog flere situationer, hvor en standardinstallation ikke er nok, og du er nødt til at betale ekstra for etableringen af ladeboks. Det gælder bl.a.:
• Hvis der er ekstra lang afstand mellem eltavle og ladeboks
• Hvis din eltavle er monteret over stuehøjde eller midt i dit hus
• Hvis et kabel skal graves ned uden for dit hus i forbindelse med etableringen
• Hvis der er behov for ekstra jordspyd
Det er først muligt at vurdere, om der er behov for ekstra jordspyd, når ladeboksen er monteret. Det skyldes, at bilproducenterne ikke opgiver bilernes individuelle krav til jordforbindelse. Hvis der ikke er tilstrækkelig jordforbindelse, vil bilernes sikkerhedsfunktion forhindre opladning af batteriet. Jordspyd sørger for, at sikkerheden er på plads, og bilen dermed kan oplades. Ved installation af ladeboks er det i cirka 20% af tilfældene nødvendigt at etablere ekstra jordspyd.Hvis du er i tvivl, om din bolig betragtes som standard, kan du kontakte den konkrete udbyder af ladeboksen.
- Må du lade op til 100% eller skader det batteriet?
-
Som udgangspunkt anbefaler FDM at følge producenternes anvisninger i forhold til opladning og længere tids stilstand.
Dit batteri tager ikke skade af at blive ladet op til 100% og derefter anvendt, men nogle elbilbilproducenter tilråder, at du blot lader din bil op til 50 procent, hvis bilen efter opladning skal stå stille i længere tid.
Du må altså gerne lade din bils batteri op til 100%, men det kan 'slide' lidt, hvis batteriet står fuldt opladet gennem længere tid. Så lad være med at have batteriet 100 procent opladet, når bilen ikke skal bruges i lang tid.
I det daglige er det en fordel kun at lade bilen til 80 procent, da bilen dermed kan opsamle bremseenergi allerede fra begyndelsen af køreturen. FDM påpeger dog, at det for nogle bilmodeller engang imellem kan være nødvendigt at oplade til 100 procent for at balancere cellerne.
Batteri
- Er der kun ét batteri i elbilen?
-
Nej – elbiler har to batterier. Bilen har et 12 volt-batteri til alle de traditionelle el-dele, som kendes fra alle andre biler. Dette 12 volt-batteri får sin strøm fra DC-DC-converteren.
Derudover er der et højvoltsbatteri, som oftest har en spænding på mellem 350-800 volt til bilens drivlinje og højvoltskomponenter.
12 volt-batteriet i hybridbilen bruges også til at tilkoble højvoltsbatteriet, og det er derfor vigtigt, at der er strøm på dette batteri.
Dette batteri har oftest en lille kapacitet, og hvis der har været et højt forbrug på batteriet, eller hvis bilen har længere perioder med stilstand, kan det være en god idé at vedligeholdelseslade batteriet.
Det frarådes at bruge 12 volt-batteriet til at jumpstarte fossile biler. Konsultér instruktionsbogen eller dit værksted for informationer vedrørende vedligeholdelsesladning af 12 volt-batteriet og jumpstart.
De to batterier kan godt være integreret i én enkelt enhed med mulighed for udskiftning og frakobling separat. - Skader det batteriet, hvis det ikke lades helt op hver gang?
- Nej – batteriet tager ikke skade. Elbiler tåler ”sjat-opladning” på samme måde som f.eks. din telefon.
- Hvem kan jeg få til at undersøge bilens batterier?
-
Det vil ofte fremgå af den garanti, der følger med en elbil, at producenten eller importøren indestår for, at batteriet som minimum har en given kapacitet i en bestemt periode.
Har du brug for at få undersøgt bilens højvoltbatteri, kan du søge mod mærkeværkstederne, der har særlige testere eller software til formålet.
Du har også mulighed for at få foretaget en uvildig test af batteriet, hvilket f.eks. kan udføres af FDM.
Dette kan være praktisk, hvis du vil kende batteriets tilstand, før du skal købe eller sælge en brugt elbil, eller hvis du oplever problemer med rækkevidden i din nuværende elbil eller plugin-hybrid.
- Skal hele batteripakken udskiftes, eller kan der udskiftes dele af batteriet?
- Det er blevet mere normalt, at man har mulighed for at skifte celler eller celleblokke (dele af batteriet) i stedet for at udskifte hele batteripakken. Et helt nyt batteri kan være temmelig dyrt, især når der er tale om litium-ion batterier med stor kapacitet, som elbiler oftest er udstyret med.
Der er forskel på opbygningen af de såkaldte højvoltbatteri-pakker i elbiler. Det betyder, at det på nogle elbiler ikke er muligt at udskifte de enkelte battericelleblokke, og man derfor bliver nødt til at udskifte hele højvoltbatteripakken. - Hvad koster et nyt batteri?
Priserne på batteripakker til elbiler falder i takt med, at interessen stiger, og produktionen af batterier dermed øges.Der er stor forskel på prisen, om en komplet batteripakke skal udskiftes, eller om det for nogle typer af batteripakker er muligt kun at udskifte de enkelte defekter celler. Både muligheder og priser varierer meget inden for både mærker og modeller.
Der er derfor ikke et entydigt svar på, hvad et nyt batteri koster.
FDM anbefaler, at du henvender dig til mærkeværkstedet og beder om en pris på præcis det batteri, du har behov for.
Teknik
- Hvilken gearkasse er der i en elbil?
- Alle elbiler har automatgear. Gearkassen består oftest af et enkelt gear og et slut-differentiale.
- Hvordan varmes kabinen op i en elbil?
- I nogle elbiler sker opvarmning af kabinen via en varmepumpe eller højvoltvarmer, der bruger el fra højvoltbatteriet til at opvarme kabinen. Du skal være opmærksom på at jo mere der er behov for varme desto korte bliver rækkevidden. Nogle elbiler har mulighed for at varmepumpen eller elvarmeren kan opvarme batteriet og kabinen mens batteriet oplades, og du dermed kan komme ud til en opvarmet og opladet bil. I nogle biler kan du endvidere opvarme kabinen, selvom bilen ikke står til opladning. Her skal du programmere opvarmning i bilens computer eller aktivere opvarmning via en app.
Det er ikke alle elbiler der har varmepumpe eller højvoltsvarmer, og i disse biler bruges en lavvolts PTC varmer. De er mindre energi effektive, det er derfor vigtigt at spørge ind til varmesystemet i en elbil, før du køber bilen. - Hvordan bestemmer du temperaturen i elbilen, når den er parkeret?
- Elbiler bruger oftest højvoltbatteriet, når kabinen skal opvarmes. I de fleste tilfælde giver det mulighed for, at du enten ved hjælp af en app eller via boardcomputeren kan indstille den ønskede temperatur, inden du sætter dig ud i bilen. Du kan dog risikere, at det kun kan lade sig gøre, mens bilen oplader.
- Hvordan fungerer elbilens aircondition?
- Elbilers aircondition fungerer ikke helt på samme måde som biler med benzin- eller dieselmotor.
Elbiler har en elektrisk kompressor, hvor strømmen leveres af bilens højvoltbatteri. Stort brug af aircondition systemets går derfor ud over den totale rækkevidde.
På nogle elbiler er det muligt at fjernbetjene eller programmere klimaanlægget enten ved hjælp af en app eller via board-computeren. Disse funktioner kan være begrænsede til kun at virke under opladning, eller når der er nok strøm på højvoltsbatteriet. - Kan der monteres anhængertræk på en elbil?
- Der er ofte ikke mulighed for træk på elbiler. De mindre elbiler, der er godkendte til anhængertræk, må oftest kun trække en begrænset vægt (lettere trailerkørsel til genbrugspladsen ol.). Er trækkrog på bilen vigtig for dig, kunne en plugin-hybrid være en mulighed i stedet.
- Kan/skal man rustbeskytte en elbil?
- FDM anbefaler supplerende rustebeskyttelse til alle biler herunder også elbiler.
De forskellige udbydere af supplerende rustbeskyttelse har udarbejdet sprøjteskemaer til elbilerne.
Kontakt rustbeskyttelsescentrene for yderligere information og sørg for at de har et sprøjteskema til din elbil. Prioriter også at rustbeskyttelsescenteret er en del af en kontrolordning. - Hvor sikker er en elbil?
- Højtvoltsbatteriet er isoleret fra resten af køretøjet, og samtidig overvåges batteriet konstant for at sikre, at det ikke er til fare for passagerer.
Euro NCAP tester elbiler og plugin-hybrider, og de klarer sig generelt godt sikkehedsmæssigt. Du kan få overblikket over testede biler på Euro NCAP’s hjemmeside. - Slider elbiler mere på dækkene?
- Flere elbiler har mange kræfter, der kan føre til hurtigere slid ved aggressive accelerationer, ligesom det ses med kraftfulde benzinbiler. Derfor kan elbiler slide mere på dækkene end traditionelle benzin- eller dieselbiler, men det er ikke kun bilens type, der afgør sliddet. Faktorer som kørselsmønster, dæktype og brug spiller også en væsentlig rolle.
Parkering
- Må man parkere en opladningshybridbil på en elbil parkeringsplads?
- Ja, en opladningshybridbil må gerne parkere på en elbilplads. Selv om parkeringspladsen angiver, at pladsen kun må benyttes af elbiler, er ordet elbil ikke nærmere defineret i hverken færdselsloven eller vejafmærkningsbekendtgørelsen. Østre Landsret fastslog ved en dom i januar 2016, at ejere af opladningshybridbiler, der har både en elmotor og en benzin- eller dieselmotor, gerne må lade bilens batteri op på en elbilparkeringsplads. Og altså dermed parkere på pladsen.
- Er det gratis at parkere en elbil?
- Nej, ikke som udgangspunkt. Der skal betales parkeringsafgift på lige fod med de konventionelle biler, dog kan der være lokale parkeringsregler, der tilgodeser elbilerne. Se efter skiltningen.
Læs mere: Sådan må du parkere med elbil og pluginhybrid
Hvordan vælger du den bedste ladeløsning?
At vælge den rette ladeløsning handler ikke kun om at finde en ladeboks. Det handler om at finde en løsning, som passer til dit daglige forbrug, kørselsmønster og muligheder for opladning. Bliv klogere på, hvilken ladeløsning der passer til dine behov.