Citroën DS 3 - opdateret personlighed

DS-serien fra Citroën får mere personlighed, i takt med at mærket bliver selvstændigt i større dele af verden. DS 3-modellen bliver første model med nye lygter, nye motorer og mere sikkerhed.

Citroën DS 3.
Forpremiere

DS 3 er nu at finde i en opdateret version med nye lygter for og bag samt mulighed for nye benzin- og dieselmotorer. Foto: PR
DS 3 er nu at finde i en opdateret version med nye lygter for og bag samt mulighed for nye benzin- og dieselmotorer. Foto: PR
Motor mener: Med de nyeste opdateringer og nye motorer er DS 3 blevet en lækkerbisken. Priserne er holdt i ro, men automatisk nødbremse burde være standard.

Citroën lancerede for år tilbage DS-serien som en spydspids for det franske mærkes formåen indenfor design. Her skulle mærkets ambitioner udstilles, og DS skulle være et lokomotiv for hele Citroën-mærkets udvikling.

Den strategi er mere end lykkedes, og faktisk er succesen for DS blevet så stor, at DS nu i stedet er på vej som et selvstændigt bilmærke. Endnu står der stadig Citroën på bilerne, men i fremtiden vil det alene være DS, der præger bilerne.

LÆS OGSÅ: Motors test af Opel Adam

Mindste bil i DS-serien er denne DS 3, der i øvrigt både fås med fast tag og med et elektrisk betjent stoftag. DS 3 har solgt i svimlende antal og er fundamentet i DS-succesen. Nu kommer den i en opdateret udgave med nye forlygter, der kombinerer LED- og xenon-teknikken.

De nye forlygter er sammensat af både xenon- og LED-pærer, der til sammen sikrer et godt lys foran bilen. De er standard på Sport-udgaven og koster ellers 20.000 kr. ekstra.
De nye forlygter er sammensat af både xenon- og LED-pærer, der til sammen sikrer et godt lys foran bilen. De er standard på Sport-udgaven og koster ellers 20.000 kr. ekstra.
Desuden får bilen også de fra Citroën C4 kendte LED-baglygter med 3D-design. Begge dele er standard på Sport-udgaven, men skal ellers tilkøbes som ekstraudstyr.

Nye Euro 6-motorer

Sammen med de nye designelementer er der også nye motorer på hylderne, og herhjemme er det særligt den avancerede 1.6-liters benzinturbo med 165 hk og en opdateret 1.6-liters dieselmaskine, der samler interessen.

LÆS OGSÅ: Motors test af Fiat 500

Benzineren er udviklet af BMW og leveres altid med en sekstrins manuel gearkasse, mens dieselmotoren er en videreudvikling af den kendte 1.6-litersmaskine, der findes i adskillige modeller fra både Citroën, Peugeot, Ford og andre bilmærker.

Nu er den motor opdateret, så den lever op til de skærpede Euro 6-krav, og det giver samtidigt meget lave forbrugstal, så bilen på papiret nu kører 33,3 km pr. liter.

Automatisk nødbremse

Sammen med de synlige og mærkbare opdateringer lancerer Citroën nu for første gang en automatisk nødbremse, der med en lasermåler i forruden kan holde øje med trafikken foran bilen.

LÆS OGSÅ: Motors test af Alfa Romeo MiTo

I intervallet mellem 0 og 30 km/t. kan systemet automatisk nedbremse bilen, hvis man ikke har set, at bilen foran holder stille. Det er en type udstyr, der efterhånden ses hos mange bilmodeller, og som Euro NCAP nu regner med i resultatet, når der laves sikkerhedstest af nye biler.

Desværre er den automatiske nødbremse ikke standard, men ekstraudstyr til 10.000 kr. til de to højeste udstyrsniveauer. Det er en uheldig prioritering, for selv om staten kræver sig godt betalt i ekstra afgift på sikkerhedsudstyret, burde det være standard på alle udgaver – men mon ikke det snart kommer som følge af konkurrencen? I hvert fald findes systemet på flere og flere nye bilmodeller.

Sportslig kørsel

Vi har kort prøvet den nye DS 3 med den nye 1.6-liters benzinmotor. Den trækker godt og er med til at give bilen en sportslig fremtræden. Motoren går ret tyst, og sammen med sekstrinsgearkassen kan man holde omdrejningerne i ave ved motorvejskørsel.

LÆS OGSÅ: Motors omtale af Nissan Juke

DS 3 fås kun i udstyrsniveauet Sport med denne nye motor, og det indbefatter 17-tommer letmetalfælge og lavprofildæk. Den kombination giver en noget sportslig undervogn, og det er derfor ikke en bil, vi umiddelbart vil anbefale for dem, der søger komfort. Men gennem små sving og kurver underholder den til gengæld på et overbevisende niveau, og det er sjovt.

I forbindelse med lanceringen af den nye DS 3 er billigste version nu grundudgaven med en 1.2-liters benzinmotor med 82 hk til 190.000 kroner. For 17.000 kr. ekstra får man det attraktive Style-udstyrsniveau med aircondition, større radio og 16-tommer letmetalfælge. Samme motor med turbo og 110 hk findes, men kommer desværre ikke til Danmark.