
Det unge bilmærke DS kan ikke præstere nogen nye modeller i Europa mindst to år endnu, så den kommende opdatering af den fire år gamle DS 4 er vigtig.
Flere fine ting er sket ved fornyelsen. Først og fremmest gælder det ankomsten af en forhøjet udgave kaldet Crossback som en slags substitut for, at DS først er klar til crossoverbølgen om tre år.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Mini Clubman

Den almindelige version har fået samme opdatering som Crossback. Unikt her er desuden, at bilen – for 13.000 kr. - kan bestilles med tag (og sidespejle) i en kontrastfarve.
Få, men fine motorer
Nyt ved Faceliftet er foruden den markant fornyede grill bl.a. muligheden for LED-xenon-forlygter (19.000 kr.) Nærlyset har xenon-lygter, mens kørelys og tågelys benytter LED, hvilket også giver en markant designmæssig effekt. Hvordan bilen ser ud med almindelige lygter, vides ikke.

Begge varianter har en affjedring til den faste side, som ikke rigtig harmonerer med bilens luksus-ambitioner. Crossback er faktisk strammet en ekstra tand, hvilket er lidt ærgerligt, for det mærkes tydeligt, når man rammer et hul i vejen eller kører ud af en ujævn grusvej.
LÆS OGSÅ: Motors test af Audi A1
Motorprogrammet blev fornyet for et år siden og består på europæisk plan af seks modeller, men i Danmark kun fire - til Crossback tilmed kun to i den lave ende. Blandt dem er dog PSAs meget vellykkede trecylindrede benzinmotor.
Et nyt og udmærket sekstrins automatgear debuterer også.
Skuffende sikkerhedsudstyr

Der er bl.a. ingen nødbremse, hverken til lav eller høj fart. Heller ikke komfortorienterede adaptiv fartpilot fås.
– Det kan ikke lade sig gøre på grund af den platform, vi benytter til DS 4, lyder den ærlige forklaring fra DS-folkene.
LÆS OGSÅ: Nyhed om frtemtidens modeller fra DS
DS 4 er baseret på PSA-koncernens gamle Platform 2, som stadig også anvendes til Citroën C4 og DS 5. Biler som Citroën C4 Picasso og Peugeot 308 er skiftet til ny teknologi, EMP2.
Kabineluksus koster knaster
Nu som før er DS’ helt stærke side de flotte kabiner, som kan tilkøbes på forskellige niveauer, og det er meget usædvanligt for kompaktklassen. Den dyreste læderkabine koster knap 100.000 kr., men så er det også flot sydede læderhuder, og selv instrumentbordet er dækket af flot læder.
Det er også usædvanligt, at sæder med massage kan tilvælges.
Mærkets luksus-ambition virker dog ikke helt troværdig, når såvel automatisk klimaanlæg som en farveskærm i midterkonsollen stadig er ekstraudstyr. Tilkøber man ikke en syvtommers skærm, sidder der blot en almindelig radio.
Premium-stilen brydes også af støjniveauet, som bestemt ikke hører til blandt det laveste i den lille mellemklasse.
DS forventer, at den nye Crossback-version vil tegne sig for 15, måske 20 procent af DS 4-salget i Europa. Den fornyede DS 4 er i Danmark til januar.