DS 4 - lommeluksus med mere udstråling

DS’ mellemmodel får et mellemstort facelift. Mest markant: en ny Crossback-version med øget frihøjde og moderigtigt crossover-look.

DS 4. Foto: Torben Arent, FDM
Forpremiere

DS 4 har fået et mere råt look i Crossback-versionen. Foto: Torben Arent, FDM
DS 4 har fået et mere råt look i Crossback-versionen. Foto: Torben Arent, FDM
Motor mener: Den nye Crossback er en stilfuld fornyelse af DS 4-programmet, men 4-modellen halter bagud med sikkerhedsudstyr, og på flere punkter lever den ikke op til sine egne luksus-ambitioner.

Det unge bilmærke DS kan ikke præstere nogen nye modeller i Europa mindst to år endnu, så den kommende opdatering af den fire år gamle DS 4 er vigtig.

Flere fine ting er sket ved fornyelsen. Først og fremmest gælder det ankomsten af en forhøjet udgave kaldet Crossback som en slags substitut for, at DS først er klar til crossoverbølgen om tre år.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Mini Clubman

Kabinen i DS 4 kan blive overordentlig eksklusiv - men det koster.
Kabinen i DS 4 kan blive overordentlig eksklusiv - men det koster.
Crossback tilfører DS 4 mere kant og virker visuelt vellykket. En lille konkret fordel er, at frihøjden i terræn er øget 30 mm, og det giver mærkbar nemmere ind- og udstigning. Merprisen på 20.000 kr. inkluderer foruden frihøjden også sorte hjulskærme, lakerede sidespejle og tagræling.

Den almindelige version har fået samme opdatering som Crossback. Unikt her er desuden, at bilen – for 13.000 kr. - kan bestilles med tag (og sidespejle) i en kontrastfarve.

Få, men fine motorer

Nyt ved Faceliftet er foruden den markant fornyede grill bl.a. muligheden for LED-xenon-forlygter (19.000 kr.) Nærlyset har xenon-lygter, mens kørelys og tågelys benytter LED, hvilket også giver en markant designmæssig effekt. Hvordan bilen ser ud med almindelige lygter, vides ikke.

En nydelig startknap i aluminium følger med nøglefri betjening - der koster 17.000 kr. ekstra.
En nydelig startknap i aluminium følger med nøglefri betjening - der koster 17.000 kr. ekstra.
En anden ny mulighed er nøglefri betjening (17.000 kr.), som bl.a. inkluderer en nydelige alu-startknap i midterkonsollen.

Begge varianter har en affjedring til den faste side, som ikke rigtig harmonerer med bilens luksus-ambitioner. Crossback er faktisk strammet en ekstra tand, hvilket er lidt ærgerligt, for det mærkes tydeligt, når man rammer et hul i vejen eller kører ud af en ujævn grusvej.

LÆS OGSÅ: Motors test af Audi A1

Motorprogrammet blev fornyet for et år siden og består på europæisk plan af seks modeller, men i Danmark kun fire - til Crossback tilmed kun to i den lave ende. Blandt dem er dog PSAs meget vellykkede trecylindrede benzinmotor.

Et nyt og udmærket sekstrins automatgear debuterer også.

Skuffende sikkerhedsudstyr

For 13.000 kr. kan DS 4 bestilles med tag og sidespejle i en kontrastfarve.
For 13.000 kr. kan DS 4 bestilles med tag og sidespejle i en kontrastfarve.
Trods faceliftet er DS 4 stadig blottet for avanceret sikkerhedsudstyr. Kun advarsel mod biler i de blinde vinkler og mod at forlade vognbanen kan købes – det sidste kun i kombination med fuldt læderindtræk!

Der er bl.a. ingen nødbremse, hverken til lav eller høj fart. Heller ikke komfortorienterede adaptiv fartpilot fås.

– Det kan ikke lade sig gøre på grund af den platform, vi benytter til DS 4, lyder den ærlige forklaring fra DS-folkene.

LÆS OGSÅ: Nyhed om frtemtidens modeller fra DS

DS 4 er baseret på PSA-koncernens gamle Platform 2, som stadig også anvendes til Citroën C4 og DS 5. Biler som Citroën C4 Picasso og Peugeot 308 er skiftet til ny teknologi, EMP2.

Kabineluksus koster knaster

Nu som før er DS’ helt stærke side de flotte kabiner, som kan tilkøbes på forskellige niveauer, og det er meget usædvanligt for kompaktklassen. Den dyreste læderkabine koster knap 100.000 kr., men så er det også flot sydede læderhuder, og selv instrumentbordet er dækket af flot læder.

Det er også usædvanligt, at sæder med massage kan tilvælges.

Mærkets luksus-ambition virker dog ikke helt troværdig, når såvel automatisk klimaanlæg som en farveskærm i midterkonsollen stadig er ekstraudstyr. Tilkøber man ikke en syvtommers skærm, sidder der blot en almindelig radio.

LÆS OGSÅ: Motors test af DS 3

Premium-stilen brydes også af støjniveauet, som bestemt ikke hører til blandt det laveste i den lille mellemklasse.

DS forventer, at den nye Crossback-version vil tegne sig for 15, måske 20 procent af DS 4-salget i Europa. Den fornyede DS 4 er i Danmark til januar.