Elbiler giver fossilbiler baghjul i ny grøn test

Der er topkarakter til elbilerne i ny Green NCAP-test af bilers klima- og miljøaftryk, der viser stor forskel på, hvor grønne biler er. Testen er en god guide til grønt bilvalg, mener FDM.

Pressemeddelelse

Elbilerne er - igen - klassens duks i årets første test fra Green NCAP, der tæller hele 24 biler. Testen af bilers klima- og miljøaftryk blev lanceret sidste år, og er et samarbejde mellem de europæiske bilklubber, EU og en række europæiske myndigheder.

Målsætningen er at give forbrugerne et enkelt overblik over, hvor grønne bilerne er. Det sker med en stjernevurdering fra 1-5, helt som det kendes fra Euro NCAP’s sikkerhedstest. Dog tildeler Green NCAP også halve stjerner.

Af de 24 biler er det testens to elbiler, Hyundai Kona og Renault Zoe, der klarer sig bedst. Begge får fem grønne stjerner, mens testens ti dieselbiler svinger mellem halvanden og tre stjerner. Heller ikke nogen af de otte benzinbiler klarer sig til mere end tre Green NCAP-stjerner.

”Det overrasker ikke, at elbiler, som ikke har nogen udledning under kørsel, klarer sig bedst. Ser man på testens øvrige biler, forholder det sig anderledes. Flere af de nyeste dieselbiler fremhæves ganske vist for en minimal udledning af skadelige stoffer som NOx’er og partikler. Til gengæld har de en dårlig energieffektivitet og høj udledning af drivhusgasser. Ligesom benzinbilerne betyder det, at de har et pænt stykke op til elbiler, som er det grønneste valg,” siger FDMs repræsentant i Green NCAP samarbejdet, Lone Otto.

Green NCAP tester både bilerne i laboratorier og i virkelig trafik samt ved forskellige temperaturer, da det også har betydning for bilernes udledning. Samlet giver det et meget præcist billede af bilernes miljøegenskaber.

”Meningen er dog, at Green NCAP løbende skærper sin test. Det er allerede sket, da man i år blandt andet har indført en ny selvstændig kategori, ’Greenhouse Gas Index’, der vægter bilernes udledning af forskellige drivhusgasser højere end sidste år. Derudover har man ændret måden, udledningen af skadelige stoffer som NOx og kulbrinter, det såkaldte ’Clean Air Index’, måles på,” siger Lone Otto, og tilføjer:

”Med Green NCAP’s skrappere krav er der nu en nultolerance i forhold til bilers udledning. Det betyder, at fossilbiler aldrig vil klare sig lige så godt som nulemissionsbiler som elbiler. Også selvom flere nye diesel- og benzinbiler faktisk har minimeret deres udledning af skadelige stoffer markant.”

Ændringerne i årets test betyder, at man ikke kan sammenligne Green NCAP-stjerner på tværs af årgangene.

Det er tanken at forfine Green NCAP-testen, så den også tager brændstof- og elproduktionen med i testen og på længere sigt hele bilens livscyklus fra produktion over brug til skrot. Det vil give et mere nuanceret billede. 

Sådan klarede bilerne sig:

Bil

Brændstof

Stjerner

Hyundai Kona

El

5,0

Renault Zoe R110 Z.E. (41 kWh)

El

5,0

Toyota C-HR 1.8 Hybrid

Benzin/Hybrid

3,5

Mercedes-Benz C 220d 9G-Tronic

Diesel

3,0

Peugeot 2008 1.2 PureTech 110

Benzin

3,0

Peugeot 208 1.2 PureTech 100

Benzin

3,0

Renault Captur TCe 130

Benzin

3,0

Renault Clio TCe 100

Benzin

3,0

Seat Ibiza 1.0 TGI

Naturgas (CNG)

3,0

VW Polo 1.0 TSI

Benzin

3,0

BMW 320d

Diesel

2,5

Dacia Duster Blue dCi 115 2WD

Diesel

2,5

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid

Benzin/Hybrid

2,5

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T

Benzin

2,5

Peugeot 3008 1.5 BlueHDI 130

Diesel

2,5

Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet

Benzin

2,5

VW Passat 2.0 TDI DSG

Diesel

2,5

Audi A4 40 g-tron S tronic

Naturgas (CNG)

2,0

Jeep Renegade 1.6 Multijet

Diesel

2,0

Mazda CX-5 SKYACTIV-G 165

Benzin

2,0

Kia Sportage 1.6 CRDi 136 AWD

Diesel

1,5

Mercedes-Benz V 250d 9g-tronic

Diesel

1,5

Opel Zafira Life S 2.0 Diesel

Diesel

1,5

VW Transporter 2.0 TDI

Diesel

1,5

Hent billede 1

Hent billede 2