Køredynamik var i mange år et af Fiats særkender, men de senere år har det skortet lidt på både dynamik og komfort i de italienske biler. Det bliver der lavet godt og grundigt om på nu, hvor Fiat 500X og Fiat 500X Cross med fabrikkens egne ord skal genopfinde mærket og genfinde de gamle Fiat-dyder.
Fiat 500X er det seneste medlem af Fiat 500-familien, der er ved at udvikle sig til et selvstændigt brand i Fiat-koncernen. 500X er tydeligvis beslægtet med sin charmerende lillesøster 500, men er væsentlig større og placerer sig størrelsesmæssigt mellem biler som Nissan Juke og Nissan Qashqai.
LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Peugeot 2008 og Renault CapturFiat 500X er da også en bil af samme type som de to Nissan’er, nemlig en kompakt SUV. Det er det markedssegment, som vokser hurtigst i Europa i øjeblikket, og det er derfor ikke tilfældigt, at det netop er her, Fiat satser butikken.
Fiat 500 på steroider
Bilen er baseret på den samme nyudviklede platform som Jeep Renegade, og det viser, at 500X også er en seriøs firehjulstrækker, hvis det er det, man vil have.
De fleste vil nok vælge 500X med forhjulstræk, og man kan vælge mellem seks motorer, hvoraf den danske importør lægger ud med tre: 1.6 16V benzin med 110 hk, 1.4 16V MultiAir benzin med 140 hk, og 1.6 MulitJet 2 diesel med 120 hk.LÆS OGSÅ: Motors test af Opel Mokka
Der er to karrosseri-varianter: 500X og 500X Cross. Cross-versionen er mere terrængående i sit udseende, og det er da også kun Cross, der kan leveres med firehjulstræk. Karrosseriet er tegnet på Fiats eget designcenter og har masser af små detaljer, der understreger slægtskabet med Fiat 500.
De runde lygter og den forkromede „moustache” omkring Fiat-logoet på næsen er blandt 500-seriens særkender og trækker på designelementer helt tilbage fra den oprindelige Fiat 500 fra 1957.
Lidt provokerende kan man måske påstå, at 500X ligner en 500 på steroider, og det faktum har Fiats marketingsfolk taget konsekvensen af: i øjeblikket er en af de mest sete film på YouTube en reklame for 500X, der viser, hvad der sker, hvis man giver en 500 en lille blå pille.
Køredynamikken i førersædet
I kabinen er der sket et markant løft i den oplevede kvalitet. Instrumentbrættet er beklædt i bløde materialer, og den hårde plast begrænser sig stort set til panelerne, der er indfarvet i karrosseriets farve, som man kender det fra de øvrige 500-modeller.Sæderne er indstillelige i alle retninger og yder god støtte, og det er nemt at finde en god kørestilling. Pladsen ved bagsædet er udmærket, om end langbenede personer og dem over 180 cm nok vil føle sig udfordrede på længere ture.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Nissan Juke
Det er på vejen, at Fiat 500X for alvor viser, at Fiat mener det alvorligt, når de siger, at mærket er i gang med sat genopfinde sig selv. Alt for længe har en af Fiats væsentligste dyder, køredynamikken, været sat lidt i skyggen.Men i 500X leverer den italienske fabrik endelig igen en bil, der bringer smilet frem på den, der sidder bag rattet. Sin størrelse og højbenede fremtoning til trods ligger bilen godt på landevejen med minimal krængning i svingene, og det perfekt vægtede styretøj giver en fornem sporsikkerhed.
I modsætning til mange andre SUV’er sidder man relativt lavt i 500X, og det giver en personvogns-fornemmelse bag rattet, som understreges af en velafstemt undervogn. Affjedringen er en anelse til den faste side, men det giver en fin føling med underlaget, og selv om man aldrig er i tvivl om vejbelægningens beskaffenhed, bliver huller og ujævnheder opfanget ganske effektivt af undervognen.
Tre udstyrsversioner
Der er tre udstyrsniveauer: Pop, Popstar og Lounge. Det laveste udstyr omfatter blandt andet fartpilot med hastighedsbegrænser og elruder for og bag, men mangler ufatteligt nok aircondition. Det burde ellers være standard i denne klasse, men det skal man op i Popstar-niveauet for at få.LÆS OGSÅ: Motors test af Ford B-Max
I den pakke, som koster en merpris på 30.000 kroner, får man også en 5-tommer berøringsfølsom skærm, 17 tommer alufælge og læderrat med radiobetjening. Ofrer man yderligere 30.000 kroner og køber en Lounge, får man blandt andet klimaanlæg, parkeringssensor og xenon-lys med i købet.
Fiat 500X kommer til Danmark i april 2015. Priserne er endnu ikke færdigforhandlede, men forventes at starte ved 210.000 kr. for en 500X Pop, mens topmodellen 500X 1.4 MultiAir Lounge formentlig ender på 325.000 kroner.
Umiddelbart vil Motor anbefale den 1.6-liters MultiJet dieselversion med Popstar-udstyr. Vi gætter på, at den prismæssigt vil lande omkring 275.000 kroner. 500X Cross kommer til Danmark i Plus-versionen, der har alt i udstyr, og som prismæssigt forventes at starte ved 330.000 kr. for en forhjulstrukken version, mens de firehjulstrukne versioner må forventes at blive betragteligt dyrere.