Jaguar XE - slip din indre kat løs

Jaguar fortsætter sin fornyelseskur og introducerer nu en nyhed i den luksuriøse del af firmabilsklassen. Karrosseri i aluminium, baghjulstræk, nye motorer og lækkert udstyr skal tiltrække de kunder, der ønsker noget særligt.

Jaguar XE.
Forpremiere

Den store Jaguar pryder bagklappen. Alle udgaver har LED-baglygter, og indtil videre fås den kun som firedørs sedan. Fotos: Jaguar
Den store Jaguar pryder bagklappen. Alle udgaver har LED-baglygter, og indtil videre fås den kun som firedørs sedan. Fotos: Jaguar
Motor mener: Jaguar XE er et frisk pust til dem, der ønsker en luksuriøs firmabil. Køreglæden er på et højt niveau og fornøjelsen ved at se på bilen både udefra og bag rattet er enorm. Desværre kravler prisen hurtigt i vejret.

Det går rigtig stærkt for Jaguar- og Land Rover-fabrikkerne i England. Siden indiske Tata købte hele foretagendet af amerikanske Ford midt under finanskrisen, har udviklingsafdelingerne kørt på højtryk. Bruddet med Ford efterlod nemlig mærkerne uden færdige projekter, og så skulle der handles hurtigt.

Nu dukker resultaterne op på stribe, og senest er denne Jaguar XE blevet et synligt bevis på fabrikkens evne til at stå på egne ben. Det er en bil, der skal konkurrere med de luksuriøse modeller som f.eks. den nye Audi A4 og BMWs 3-serie.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Ford Mustang

Akselafstanden er over 2,8 meter, og det giver meget fine pladsforhold ved bagsædet. Vindueskanten er til gengæld ret høj, og det generer udsynet.
Akselafstanden er over 2,8 meter, og det giver meget fine pladsforhold ved bagsædet. Vindueskanten er til gengæld ret høj, og det generer udsynet.
Midlet er et usædvanligt flot udvendigt design, fantastiske køreegenskaber og en sjælden mulighed for at sammensætte bilen med materialer, udstyr og farver, så Jaguar XE kan gøres til noget helt særligt.

Lav beskatningspris

Den nye „kat” lægger ud med en økonomisk dieselversion, der på papiret kan køre over 26 km literen. Det giver et solidt fradrag i afgiften, og derfor kan den slippes løs for bare 550.000 kr. Det er vel at mærke i en grundversion med manuelt gear og uden alt det sjove udstyr.

Det kan man så enten købe enkeltvis eller som en del af et højere udstyrsniveau, men så følger prisen med. Mere interessant er det nok at tale firmabilsleasing, da det er i dette segment, Jaguar XE møder sine naturlige kunder. Beskatningsværdien begynder ved 430.000 kr., og det er på niveau med konkurrenterne.

Førermiljøet er lækkert, og materialekvaliteten er i top. Der er danske menuer i alle skærme, og det indbyggede navigationsanlæg taler dansk.
Førermiljøet er lækkert, og materialekvaliteten er i top. Der er danske menuer i alle skærme, og det indbyggede navigationsanlæg taler dansk.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af BMW 3-serie

Selve leasingydelsen holdes nede af en treårig garanti og ordning, så alle serviceeftersyn er inkluderet i bilens pris i de første tre år. Der er i øvrigt 34.000 km eller to år mellem de planlagte værkstedsbesøg.

Helt nye motorer

Jaguar har i lang tid benyttet motorer med rødder i Ford-verdenen, men med XE begynder en ny æra, hvor egne motorer tager over. Første version fra den kant er dieselmotoren på to liter, som fås med enten 163 eller 180 hk.

Den gav et meget flot indtryk under vores prøvekørsel af bilen. Bedst fungerer den helt klart med det nye ottetrins ZF-automatgear, så det vil vi pege på som et must, hvis man vil have fuld valuta for pengene. Særligt skiftemønstret og muligheden for selv at bestemme gearskiftet fra grebene bag rattet er i en klasse for sig.

Der er rigtig god plads til knæ og fødder, mens taglinjen falder og stjæler lidt af loftshøjden. Yderpladserne er fine, mens midterpladsen generes kraftigt af kardantunnelen. Der er friskluftdyser til bagsædet.
Der er rigtig god plads til knæ og fødder, mens taglinjen falder og stjæler lidt af loftshøjden. Yderpladserne er fine, mens midterpladsen generes kraftigt af kardantunnelen. Der er friskluftdyser til bagsædet.
LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Audi A4 og Peugeot 407

På benzinsiden er det fortsat Ford-motoren, der lægger ud, men også her kommer der egne motorer inden for det første år. Toppen er Jaguars egen V6-benziner med kompressor og hele 340 hk.

En sådan er faktisk en sjældenhed i disse grønne tider, så for dem, der ikke er plaget af strenge miljøkrav til bilindkøbet, er der her en unik mulighed for at fastholde de gode gamle dages sound og power i en grad, der med garanti vil bringe smilet helt frem. På den måde spænder Jaguar XE fra at være flot grøn til at være kulsort.

Kører forbilledligt

Alle versioner af Jaguar XE kan fås med et yderst velfungerende ottetrins automatgear. Det betjenes fra denne drejeknap samt fra skiftegreb bag rattet. Automatgearet øger køreglæden enormt.
Alle versioner af Jaguar XE kan fås med et yderst velfungerende ottetrins automatgear. Det betjenes fra denne drejeknap samt fra skiftegreb bag rattet. Automatgearet øger køreglæden enormt.
Som det sig hør og bør hos Jaguar er XE baghjulstrukken. Motoren er placeret på langs under den meget lange kølerhjelm, så den let kan sende kræfterne bagud. Det giver meget imponerende køreegenskaber, som bestemt kan måle sig med BMWs.

Et velfungerende antiudskridningssystem sørger for at holde igen, hvis der er udsigt til en løs bagvogn, men ellers giver bilen mulighed for at holde balancen via speederen. Sådan skal det være! Servostyringen er blevet fuldstændig elektrisk, og det var vi spændt på at prøve i praksis. Men den er flot afstemt og videregiver en god føling med forhjulenes greb på vejen til hænderne på rattet.

LÆS OGSÅ: Motors artikel om Jaguar XF

Når man kører Jaguar XE, kommer man derfor hurtigt i en særlig sindstilstand, hvor man bare kører, nyder vejgrebet, motorens præstationer og ikke mindst den søde sound, der på ukunstig vis er en del af udstødningssystemet.

I versioner med automatgear er der to lækre skiftegreb bag rattet. Herfra styres gearskiftet elegant, hvis man ikke vil overlade det hele til automatikken. Skifterytmen er yderst elegant.
I versioner med automatgear er der to lækre skiftegreb bag rattet. Herfra styres gearskiftet elegant, hvis man ikke vil overlade det hele til automatikken. Skifterytmen er yderst elegant.
Bilens hurtighed og evne til på fin vis at følge svingenes kurver uden at brokke sig, er til en vis grad en følge af den lave vægt. Ved at bruge aluminium til omkring 75 procent af karrosseriet er vægten holdt nede på godt 1.500 kg på trods af de ret avancerede hjulophæng for og bag.

Lang akselafstand

Inde i kabinen finder man god plads ved forsæderne. De kommer dog i flere former, og vi har endnu kun prøvet topversionens velformede sæder, og de var gode! Hvordan en dansk udgave vil føles, må vi vente med at se.

Pladsen ved bagsædet er derimod ens i alle udgaver, og den er grundlæggende god. Den lange akselafstand på 283,5 cm giver god knæplads, men den hurtigt faldende taglinje stjæler lige lovlig rigeligt at loftshøjden. Og ved midterpladsen på bagsædet er det gået helt galt med pladsen, der er solgt til fordel for kardantunnelen og en stor midterkonsol. Bagagerummet på 450 liter er derimod pænt i størrelsen.

I denne S-version er det den kendte V6-motor med kompressor og 340 hk, der pryder motorrummet. Dieseludgaverne har Jaguars egen nyudviklede tolitersmotor, og senere følger en helt nyudviklet Jaguar-benzinmotor til erstatning for den nuværende motor med Ford-rødder.
I denne S-version er det den kendte V6-motor med kompressor og 340 hk, der pryder motorrummet. Dieseludgaverne har Jaguars egen nyudviklede tolitersmotor, og senere følger en helt nyudviklet Jaguar-benzinmotor til erstatning for den nuværende motor med Ford-rødder.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mercedes-Benz C-klasse

Overalt i kabinen er der anvendt lækre materialer, der er med til at understøtte oplevelsen af Jaguar XE som noget særligt. Den oplevelse er til stede både inde i bilen, på vej hen mod bilen og ikke mindst for den, der er så heldig at have rattet i hånden.