Mini er stor!

Den klassiske Mini folder sig ud som praktisk femdørs, som vokser mærkbart, så der er markant bedre plads ved bagsæde og i bagagerum.

Mini 5-dørs.
Forpremiere

Mini femdørs er 16 cm længere end den tredørs, men det har ikke ødelagt designet. Fotos: Torben Arent
Mini femdørs er 16 cm længere end den tredørs, men det har ikke ødelagt designet. Fotos: Torben Arent
Motor mener: Mini femdørs formår at tilføje tiltrængte praktiske egenskaber til bilen og samtidig beholde alt det sjove og særegne.

Opfindsomheden hos Mini plejer at være omvendt proportional med størrelsen på bilerne. Men kreativiteten hos BMWs britiske mærke har svigtet ved lanceringen af den model, der kan gå hen og blive en af de vigtigste nogensinde.

„Femdørs” er den blodfattige modelbetegnelse på variant nr. to i den nye, tredje generation. „Mini 5 door” kaldes den på engelsk, og det lyder måske en anelse bedre. Men alligevel. Mini Maxi ville have været fristende, men nok også for meget storhedsvandvid.

Nuvel. Mini femdørs er en spændende bil og den første traditionelle femdørs, som mærket har haft. Både Clubman og Countryman byder på bedre plads, men med „5 door” bliver det for første gang muligt at kombinere en klassisk, charmerende Mini med god anvendelighed.

Bagpartiet med de runde glashjørner er nyt og virker vellykket.
Bagpartiet med de runde glashjørner er nyt og virker vellykket.
LÆS OGSÅ: Motors test af VW Polo

Den femdørs har ikke blot fået to døre ekstra med alle de praktiske fordele, det indebærer, men er også vokset 16 cm i længde og mærkbare syv cm i akselafstand. Alle syv er kommet bagsædepassagererne til gode i form af benplads, foruden at loftshøjden er øget lidt og bredden i albuehøjde forbedret. I forvejen er Mini vokset fire cm i udvendig bredde i forhold til forrige generation.

Nu går det fint med at sidde på bagsædet for to voksne, og bilen svarer til konkurrenter som VW Polo og Alfa Romeo Mito. Der er tre sikkerhedsseler på bagsædet, men så stor er bilen nu heller ikke, og bl.a. tager ”kardantunnel” og en stor, ikke flytbar plastkonsol så meget plads i midten, at vi må nøjes med at kalde Mini femdørs en 4+1.

Det er her, på bagsædet, at forskellen fra den almindelige Mini virkelig mærkes. Både ben-, hoved og albueplads er forbedret.
Det er her, på bagsædet, at forskellen fra den almindelige Mini virkelig mærkes. Både ben-, hoved og albueplads er forbedret.
Bagagerummet er også vokset mærkbart med 67 liter til nu 278 liter.

Moderniseret kabine

Ved førersædet er alt ved det gamle, hvis man kan kalde Mini tredørs fra foråret 2014 gammel. Mini er stadig en legesyg bil med kabinedesign, oplevet kvalitet og individualisering på meget højt niveau.

Den karakteristiske gokart-køreoplevelse er intakt, og Mini opleves bare forrygende at køre. Det sker dog ikke helt uden kompromiser på komfortsiden, for så snart man kører på dårlig asfalt, mærkes og høres det i kabinen (testbilen havde 17-tommer fælge), og lidt vindstøj – formentlig skabt især af den stejle Mini-forrude – slipper man heller ikke for.

LÆS OGSÅ: Motors test af Alfa Romeo Mito

Med fem døre og ekstra plads på bagsædet er Mini blevet mere familievenlig.
Med fem døre og ekstra plads på bagsædet er Mini blevet mere familievenlig.
Speedometret har holdt flyttedag til den traditionelle plads foran rattet og ingen tårer over dette svigt mod Mini-traditionen herfra. I stedet bruges det store runde instrument i midten nu som en velfungerende multimedia-skærm med nem betjening via en stor dreje-tryk-knap og med mulighed for festfyrværkeri og lyseffekter. Også flere andre steder i kabinen kan tilvælges denne „ambiente”-belysning.

Ny dieselmotor

Listen over komfort- og sikkerhedsudstyr fortsætter i det uendelige som på en BMW og omfatter bl.a. adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, justerbar undervogn, autoparkering, LED-forlygter, skyde-panoramatag, internetadgang via apps, stort navigationsanlæg og ditto musiksystem.

LÆS OGSÅ: Motors omtale af 3. generation Mini

I Mini 5 door debuterer en ny dieselmotor kaldet SE. Den har fire cylindre, er på to liter og yder med to turboladere 170 hk og ikke mindst 360 Nm fra 1.500 omdrejninger. Det gør bilen helt forrygende, men danskere, der ønsker diesel, kommer af prisgrunde især til at nøjes med de to 1.5-diesel med enten 116 eller 95 hk, som bestemt også er fine maskiner. Med sidstnævnte kan man glæde sig over 28,6 km pr. liter.

På benzinsiden tilbydes også tre varianter fra Ones 1.2 102 hk, over Coopers 1.5 136 hk til Cooper S’ 2.0 192 hk. Sidstnævnte er firecylindret, de to øvrige trecylindrede.

Alle modeller undtagen One fås med det sekstrins automatgear Steptronic .

Mini femdørs nøjes med en merpris på 20.000 kr. i forhold til Mini, og da Mini tredørs ikke findes som One, dvs. med mindste motor, koster billigste tredørs og billigste femdørs begge 254.000 kr.