Alfa Romeo Stelvio – det italienske monster
Motors vurdering
Alfa Romeo Stelvio
- Motorlyd
- Materialer i kabinen
- Den røde startknap
- Køreegenskaber
- Ikke trykskærm
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.9 liter – 6 cyl.
-
CO2 udledning210 g/km
-
Effekt510 hk
-
Moment600 Nm
-
Topfart283 km/t.
-
Acc. (0-100)3,8 sek.
-
Køreklar vægt1.830 kg
-
Maks. påhængsvægt2.300 kg
-
Bagagerum525 liter
-
Akselafstand282 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 8
-
MålL:470 cm B:196 cm H:168 cm
Motors tal
- Målt forbrug 10 km/l
- Beregnet økonomi 15,15 kr./km
Højbenet SUV kombineret med Alfa Romeo, et legendarisk racerbilsmærke, det klinger lidt skørt. Men Stelvio-modellen, der er opkaldt efter et højt bjergpas, er på mange punkter et spændende SUV-valg.
Der er god plads i kabinen, og designet har et skær af sportsvogn. Det kunne være et „match made in heaven”, men trods Stelvio-passets højde på 2.757 meter er Stelvio-SUV’en ikke guddommelig. Især ikke i topmodellen, Quadrofoglio.
Store fælge og uharmonisk undervogn
20” alufælgene stjæler opmærksomheden sammen med de fire store udstødningsrør og luftindtaget/udluftning i selve motorhjelmen. Det sidste er sjældent set, og kun på meget sportslige modeller. Det hele understreger, at Q-udgaven af Stelvio er racerbil på gadeplan.
Men køreegenskaberne er meget nervøse, især i topmodellen Quadrofoglio, hvor den eksempelvis stepper lidt til siden, når den kører over et brønddæksel.
Læs også Motors test af Jaguar E-Pace - føreren i fokus
Styretøjet reagerer meget hurtigt, når du drejer på det. Det kan måske være en fordel i en racerbil, men på gaden har man ikke brug for at ændre retning så hurtigt.
Dertil kommer, at affjedringen er relativ komfortabel. Men ved hurtige retningsskift, mister bilen overblikket, og man nærmest kastes rundt i kabinen. Dette gælder i øvrigt også for de almindelige udgaver af Stelvio.
Føles ikke som 510 hk
Treliters motoren har officielt 510 hk, men de føles mere som 400 hk, og det er lidt skuffende prisen taget i betragtning. Det betyder, at bilen føles virkelig hurtig, men den føles ikke så ekstrem som en bil med over 500 hk burde være, når den kun vejer 1.830 kg.
Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q8 - rå luksus
Og selvom motoren lyder racerrå i ”Race”-indstillingen, er der ingen elektroniske hjælpere til stede, så den vil man ikke bruge til hverdag. Dermed savnes lidt af de rå raceroplevelser, som bilens ydre lokker med.
Til for de udvalgte
Stelvio Quadrofoglio er et krydsfelt af skuffende, fantastiske og forrykte oplevelser. Et fornuftigt valg bliver den ikke, men en lille udvalgt skare vil elske den.
Ny bil? Din biljagt starter på FDM biler.dk
For selvom bilen med rationelle briller på virker forrykt, så er der heldigvis nogle bilister, der hylder de skæve eksistenser og gerne tør prøve noget alternativt.