Alfa Romeo Stelvio forfra
Fotograf:
Biltest

Alfa Romeo Stelvio – det italienske monster

Puritanere korsede sig, da Alfa Romeo sendte en SUV-model på markedet. Og nu lancerer italienerne en monster-udgave af Stelvio med 510 hk og en ildspyende racerlyd. Men nogle gange er mere ikke bedre.
Alfa Romeo Stelvio bagfra

Motors vurdering

Alfa Romeo Stelvio

11,2 km/l
Benzin
1.648.000 kr.
  • Motorlyd
  • Materialer i kabinen
  • Den røde startknap
  • Køreegenskaber
  • Ikke trykskærm
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.9 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    210 g/km
  • Effekt
    510 hk
  • Moment
    600 Nm
  • Topfart
    283 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.830 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.300 kg
  • Bagagerum
    525 liter
  • Akselafstand
    282 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 8
  • Mål
    L:470 cm B:196 cm H:168 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 10 km/l
  • Beregnet økonomi 15,15 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Højbenet SUV kombineret med Alfa Romeo, et legendarisk racerbilsmærke, det klinger lidt skørt. Men Stelvio-modellen, der er opkaldt efter et højt bjergpas, er på mange punkter et spændende SUV-valg.

Der er god plads i kabinen, og designet har et skær af sportsvogn. Det kunne være et „match made in heaven”, men trods Stelvio-passets højde på 2.757 meter er Stelvio-SUV’en ikke guddommelig. Især ikke i topmodellen, Quadrofoglio.

Alfa Stelvio kabine
Indretningen er ganske anvendelig og er stort set identisk med Giulia. Et par små øv’er falder på betjeningen af vinduesviskerne, samt at skærmen ikke er trykfølsom. Det er lidt for oldschool.

Store fælge og uharmonisk undervogn

20” alufælgene stjæler opmærksomheden sammen med de fire store udstødningsrør og luftindtaget/udluftning i selve motorhjelmen. Det sidste er sjældent set, og kun på meget sportslige modeller. Det hele understreger, at Q-udgaven af Stelvio er racerbil på gadeplan.

Men køreegenskaberne er meget nervøse, især i topmodellen Quadrofoglio, hvor den eksempelvis stepper lidt til siden, når den kører over et brønddæksel.

Læs også Motors test af Jaguar E-Pace - føreren i fokus

Styretøjet reagerer meget hurtigt, når du drejer på det. Det kan måske være en fordel i en racerbil, men på gaden har man ikke brug for at ændre retning så hurtigt.

Dertil kommer, at affjedringen er relativ komfortabel. Men ved hurtige retningsskift, mister bilen overblikket, og man nærmest kastes rundt i kabinen. Dette gælder i øvrigt også for de almindelige udgaver af Stelvio.

Alfa Stelvio sæder
Quadrofoglio er topmodellen og har sportslige sæder i læder og alcantara. De støtter godt, har justerbar lårstøtte og høj klasse med logo i hovedstøtten samt syninger i tre farver.

Føles ikke som 510 hk

Treliters motoren har officielt 510 hk, men de føles mere som 400 hk, og det er lidt skuffende prisen taget i betragtning. Det betyder, at bilen føles virkelig hurtig, men den føles ikke så ekstrem som en bil med over 500 hk burde være, når den kun vejer 1.830 kg.

Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q8 - rå luksus

Og selvom motoren lyder racerrå i ”Race”-indstillingen, er der ingen elektroniske hjælpere til stede, så den vil man ikke bruge til hverdag. Dermed savnes lidt af de rå raceroplevelser, som bilens ydre lokker med.

Alfa Stelvio bremser
20”-fælgene har smalle eger for at holde vægten nede. Det giver samtidig godt udsyn til de store røde bremsekalibre, der understreger Quadrofoglios sportslighed.

Til for de udvalgte

Stelvio Quadrofoglio er et krydsfelt af skuffende, fantastiske og forrykte oplevelser. Et fornuftigt valg bliver den ikke, men en lille udvalgt skare vil elske den.

Ny bil? Din biljagt starter på FDM biler.dk

For selvom bilen med rationelle briller på virker forrykt, så er der heldigvis nogle bilister, der hylder de skæve eksistenser og gerne tør prøve noget alternativt.