Audi A3 E-tron er en smart lille plugin-hybrid
Biltest

Audi A3 E-tron - grøn køreglæde

Audi A3 E-tron kombinerer en benzinmotor med en elmotor, og så får man næsten det bedste fra to verdener. Men husk at lade den op!
Audi A3 er god som plugin-hybrid

Motors vurdering

Audi A3 Sportback

62,5 km/l + el
Benzin/el
454.430 kr.
  • Teknik
  • Komfort
  • Køreglæde
  • Rækkevidde
  • Ladebesvær
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,4 liter - 4 cyl. + elmotor
  • CO2 udledning
    37 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    222 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.615 kg
  • Bagagerum
    280 liter
  • Akselafstand
    263 cm
  • Officiel rækkevidde
    37 km
  • Mål
    L:431 cm B:179 cm H:142 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,40 kr./km
  • Målt rækkevidde 25 km

Sikkerhed

2014
Luk

Endnu er de fleste biler drevet af enten benzin eller diesel, men omstillingen væk fra de fossile brændstoffer mod enten el- eller brintbiler er i fuld gang. Derfor går der næs­ten ikke en måned, uden at en bilfabrik lancerer en eller anden form for hybridbil, elbil eller som i dette tilfælde en opladningshybrid.

Audi A3 E-tron drives af både en benzinmotor og en elmotor. De er koblet sammen til én enhed og trækker altid på forhjulene gennem et sekstrins dobbeltkoblingsgear, der fungerer helt som et traditionelt automatgear.

Afhængigt af den måde, man har indstillet bilen på, kan de to motorer køre hver for sig eller samtidig, og derved kan bilen enten køre på benzin alene, på el alene eller på begge dele.

Læs også: Alle Motors test af elbiler

Strømmen til elmotoren kommer fra et stort batteri, der kan lades op, når bilen holder parkeret. Men det lades også op under kørslen, når man bremser eller kører ned ad bakke, ligesom på en almindelig hybridbil.

Audi A3 e-tron kabine
Førerpladsen er identisk med den i en almindelig A3. Automatgear er standard på en hybridbil. Her er det en sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse.

Lægger ud som elbil

Med batteriet ladet helt op og benzintanken fyldt helt op er der ifølge bilens kørecomputer 37 km’s rækkevidde på batteriet og ca. 900 km på benzinen. Vi kørte først med bilen i sin grundindstilling, hvor den alene kører på el, men selvom vi kørte relativt pænt, nåede vi kun ca. 25 km, før benzinmotoren gik i gang.

Her var der dog stadig lidt strøm tilbage på batteriet, og vi oplevede derfor, at bilen fortsatte med at slukke benzinmotoren, når speederen blev sluppet, f.eks. hen mod et lyskryds. Også når der igen var grønt lys, var det alene elmotoren, der drev bilen frem, og på den måde kunne man derfor glæde sig over bilens tyste, rolige og miljøvenlige kørsel.

Efter et stykke tid gik motoren dog i gang med at lade batteriet op, og det sker med let forhøjede motoromdrejninger og et deraf højere forbrug. Det lyder ikke rigtig skønt, og Audi A3 E-tron er derfor klart bedst, når der er strøm på batteriet.

Afhængigt af ens planlagte køredistance vil det derfor være en god idé at vælge det køreprogram, hvor man fra starten blander eldrift med benzindrift, så man hele tiden kan få det bedste fra hver af de to verdener.

Instrumentpanel i Audi A3 e-tron
Omdrejningstælleren er erstattet af et instrument, der bl.a. viser effektforbruget i elmotoren mellem 0 og 100 procent. Tankmåleren viser, hvor meget strøm der er på batteriet.

Besværlig at lade op

I alle fald skal man have en ledning sluttet til stikket bag den lille klap, der findes bag de fire Audi-ringe i bilens front, og det giver lidt besvær hver gang. Ledningerne fylder også godt op i bagagerummet, og alt i alt er det næsten lige så besværligt at køre i en opladningshybrid som i en egentlig elbil.

Har man mulighed for at holde i sin egen indkørsel og blot sætte ledningen fra vægladeren til bilen, så er det naturligvis enkelt nok, og så skal man nok få den ladet op næsten hver gang. Ser man på elforbruget, så er der dog ikke penge at spare ved at køre på strøm. Kører man på strøm alene, koster det i energiforbrug 74 øre pr. km, og det svarer nogenlunde til den nøgne brændstofudgift, hvis man kører på benzin.

Alt i alt er det dog en fornøjelse at køre i både denne Audi A3 E-tron og dens nærmeste konkurrenter i form af VW Golf GTE og BMW i3 REX. Uanset hvordan man end vender og drejer det, er denne biltype nemlig mere miljøvenlig end en benzin- eller dieselbil.

Det giver derfor god mening at gå over til denne teknologi, selvom den ikke er den endegyldige løsning på de miljøproblemer, vi står overfor. Men teknikken er brugbar her og nu, den er ikke rasende dyr, og den er meget behagelig at have med at gøre.

Audi A3 ladeudstyr
Det kræver et pænt sortiment af elledninger at kunne lade op alle steder. I praksis vil man finde et mønster, så man kun har behov for én ledning.

62,6 km/l – på papiret

På papiret kører A3 E-tron 62,5 km pr. liter. Det er dog et tal, man ikke kan bruge til meget i praksis, idet der her er regnet med, at det er omkostningsfrit på alle måder at køre på strøm.

Indregner man energien fra strømbidraget, som man gør ved afgiftsberegningen, kører bilen i stedet 34,6 km pr. liter, og kører man udelukkende på benzin, kommer man næppe længere end 15-20 km på hver liter benzin. Og kører man altid på strøm alene, bruger man slet ikke benzin.

På den måde kan man selv være med til at bestemme bilens miljøvenlighed, alt efter hvor flink man er til at lade den op. Men bilen i sig selv giver heldigvis en belønning til dem, der husker at lade, og det er den bedste garanti for, at denne opladningshybrid også i praksis vil levere grøn køreglæde for alle pengene.

Audi A3 e-tron tegning
Benzin- og elmotoren er sammen-bygget fortil, og de to motorer kan enten køre hver for sig eller sammen og trækker på forhjulene via en sekstrinsgearkasse af dobbeltkoblingstypen. Batteri og benzintank er placeret bagerst.