Test af elbiler - komplet oversigt

Her finder du alle FDMs test af elbiler i 2024. For at give dig overblik, har vi også taget test fra 2016 og frem til 2022 og 2023 med. Vi har også angivet priserne på de enkelte elbiler og deres rækkevidde fra vores test. Så kan du let finde den bedste elbil.

14 elbiler holder samlet på parkeringsplads og bliver testet af FDM.
Viden

Der findes elbiler til familien, til den køreglade, til de små smutture og den daglige pendleropgave. Der er efterhånden et bredt udvalgt af elbiler, og der kommer stadig flere til.
FDM har testet alle de elbiler, der er på markedet, så du kan finde den bedste elbil, der dækker dit og din families kørselsbehov, og kan matche jeres hverdag. 

Listen over elbilmodeller på markedet er allerede lang, men mange flere er på vej. Hvis du er interesseret i at vide mere om dem, så har vi samlet en oversigt, hvor du kan få overblikket.

Læs mere: Se de elbiler, der er på vej

Søg efter test af mere end 140 elbiler

I boksen herunder finder du alle elbiler, som FDM har testet. Indtast bilmærke eller modelnavn i søgefeltet for at finde testene. Klik på "Læs testen" i højre side for at gå direkte til test-artiklen. 

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2024

Her er alle de elbiler, vi har testet i 2024. Listen vil løbende blive opdateret.

Grafik: Skillestreg

Audi Q6 e-tron – Teknisk knockout i overtiden

Sort Audi Q6 e-tron set forfra

Audi slår alle konkurrenter i vores ladetest, men deres nye elektriske luksus-SUV imponerer også på andre punkter. For Q6 e-tron er en komfortabel og meget kapabel rejsevogn. Men er den stor nok?

Pris: 685.390 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 586/455 km
Læs testen af Audi Q6 e-tron

Grafik: Skillestreg

BMW i5 Touring – Den bedste elektriske BMW

BMW i5 Touring set forfra

BMW’s elektriske 5-serie er et imponerende køretøj, og som stationcar bliver den endnu mere praktisk, samtidig med at den har en flot rækkevidde om sommeren.

Pris: 625.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 549/480 km
Læs testen af BMW i5 Touring

Grafik: Skillestreg

Ford Explorer – Smart elbil med god startpris

Blå Ford Explorer kører i klitlandskab

Ford Explorer er bygget på basis af VW ID.4, men er gjort en smule mindre i længden. Samtidig er designet strammet op og blevet lidt smartere at se på.

Pris: 359.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 572/415 km
Læs testen af Ford Explorer

Grafik: Skillestreg

Renault Scenic – Vellykket elbil med fokus på bagsædet

Hvid Renault Scenic kører i klitlandskab

Renault Scenic er en vellykket elbil med gode pladsforhold og en fin rækkevidde. Og så er skærmløsningen ved førerpladsen virkelig vellykket.

Pris: 384.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 609/470 km
Læs testen af Renault Scenic

Grafik: Skillestreg

Tesla Model Y – Populær elbil til skarp pris

Tesla Model Y set forfra, mens den kører

Tesla Model Y byder sig til med god plads og mange smarte løsninger. Men indvendigt skal man vænne sig til et interiør og en betjening af bilen, der er helt anderledes end i de fleste andre elbiler.

Pris: 349.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 600/500 km
Læs testen af Tesla Model Y

Grafik: Skillestreg

VW ID.4 – Bedste elbil i klassen

VW ID.4 kører i et klitlandskab

Den opdaterede udgave af VW ID.4 fremstår som en yderst vellykket elbil med gode køreegenskaber, god sikkerhed, god komfort og en høj grad af brugsværdi. Kombineret med masser af plads i kabinen er det samlet set en rigtig god pakke. Vinder af FDMs gruppetest af elbiler til under 400.000 kr.

Pris: 379.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 560/450 km
Læs testen af VW ID.4

Grafik: Skillestreg

Xpeng G6 – Velbygget kinesisk elbil, men kan den slå Tesla?

Xpeng G6 kører på vej

Den nye Xpeng G6 imponerer med en flot bygget kabine og en masse udstyr. Men på det køredynamiske kan den ikke leve op til konkurrenternes niveau.

Pris: 369.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 570/465 km
Læs testen af Xpeng G6

Grafik: Skillestreg

Volvo EX30 – For mange hk og for lidt GTI

Gul Volvo EX30 set forfra

I topudgaven bliver Volvo EX30 til en uharmonisk bil, hvor bilens grundform slet ikke matcher elmotorernes mange hestekræfter. Men kører man den som en normal bil, bliver oplevelsen fin.

Pris: 391.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 450/350 km
Læs testen af Volvo EX30

Grafik: Skillestreg

VW ID.3 – Nu er den voksen og velfungerende

VW ID.3 set forfra

Den populære ID.3 har fået endnu en opdatering, så den nu matcher de nyeste modeller fra VW. Rækkevidden er øget, og skærmen er vokset, og den er dermed blevet en vellykket elbil til en fin pris.

Pris: 309.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 430/370 km
Læs testen af VW ID.3

Grafik: Skillestreg

Volvo EX40 – Mere end bare et nyt navn

Volvo EX40 set forfra, mens den kører på en vej

Den populære Volvo XC40 hedder nu i stedet EX40. Den imponerer med fin skærmteknik, og kan for nogle være et godt alternativ til den mindre EX30. Med specialudgaven Black Edition skiller bilen sig lidt ud fra mængden.

Pris: 420.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 572/460 km
Læs testen af Volvo EX40

Grafik: Skillestreg

BMW iX1 – Billigere og næsten lige så god

BMW iX1 set forfra

BMW har lanceret en basisudgave af iX1 med forhjulstræk. Det lyder blasfemisk, når BMW historisk har kørt med baghjulstræk, men det fungerer overraskende godt og gør den lækre elbil tilgængelig for flere.

Pris: 420.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 462/330 km
Læs testen af BMW iX1

Grafik: Skillestreg

Peugeot E-3008 – Fornyet fransk elbil

Peugeot E-3008 set forfra

Den nye generation af Peugeot 3008 har fået et E koblet til navnet, for nu kører den udelukkende på el. Det er der kommet en fin bil ud af, omend bagsædepladsen skuffer en smule.

Pris: 369.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 520/385 km
Læs testen af Peugeot E-3008

Grafik: Skillestreg

BYD Seal U – Meget udstyr og flot garanti

BYD Seal U set forfra

BYD Seal U ligner på papiret et godt køb, men både køreegenskaberne og en pris, der er blevet udfordret af konkurrenterne, gør, at man lige bør tænke sig om en ekstra gang før køb.

Pris: 339.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 500/- km
Læs testen af BYD Seal U

Grafik: Skillestreg

Renault Scenic – God plads til store og små

Renault Scenic set fra siden

Renault har i den grad genstartet sin satsning på elbiler. Det sker med den nye Scenic, hvor bl.a. børnefamilierne er i fokus. Den nye strategi har allerede givet bonus, idet netop Scenic tidligere i år blev kåret til Car of the Year 2024. Men kan den leve op til den flotte titel?

Pris: 384.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 625/505 km
Læs testen af Renault Scenic

Grafik: Skillestreg

Kia EV6 – Velkørende og stærk elbil

Kia EV6 kører på en landevej

Efter et Kia har sat prisen ned på EV6, fremstår den atter som en konkurrencestærk elbil i den klasse, hvor der sælges rigtig mange elbiler. God plads, god rækkevidde og lynhurtig opladning er andre forcer.

Pris: 484.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 484/405 km
Læs testen af Kia EV6

Grafik: Skillestreg

Mercedes EQB – Syv sæder eller trækkrog

Sort Mercedes EQB kører på landevej

Den opdaterede elbil EQB fra Mercedes kan nu udstyres med enten trækkrog eller en tredje sæderække. Bilen emmer af kvalitet, men rækkevidden imponerer ikke, og prisen løber let i vejret.

Pris: 517.439 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 442/335 km
Læs testen af Mercedes EQB

Grafik: Skillestreg

Audi Q4 e-tron – Mere teknik end luksus

Audi Q4 e-tron set forfra, mens den kører på en vej med grønt i baggrunden

Audi har opdateret teknikken i Q4 e-tron, så den har fået flere hestekræfter og længere rækkevidde. Men kabinen kunne også godt have brugt en opfrisker.

Pris: 493.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 513/435 km
Læs testen af Audi Q4 e-tron

Grafik: Skillestreg

Volvo EX30 – Flot og smart mini-SUV, men er det en ægte Volvo?

Volvo EX30 kører på landevej

Den nye EX30 er Volvos mindste model og er udset til at skulle øge det svensk/kinesiske bilmærkes salg i Europa. Designet er flot, og prisen ser umiddelbart attraktiv ud. Men vores test af den kinesisk-byggede mini-Volvo viser også, at både betjening og brugsværdi er landet langt fra de klassiske Volvo-dyder.

Pris: 361.100 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 476/350 km
Læs testen af Volvo Ex30

Grafik: Skillestreg

Fisker Ocean – Hypet dansk-designet elbil skuffer

Fisker Ocean elbilen kører på landevej med græs i baggrunden

Fisker Ocean ser lovende ud, men bag det flotte ydre gemmer sig en bil, der ikke helt er færdigudviklet. Ocean viser gode takter, men falder især igennem på softwaredelen.

Pris: 536.650 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 707/450 km
Læs testen af Fisker Ocean

Grafik: Skillestreg

Skoda Enyaq – Stærkere, hurtigere, længere og billigere

Skoda Enyaq kører på en landevej

Den populære Skoda Enyaq har fået en opdatering med kraftigere motor, højere topfart og længere rækkevidde. Og så er prisen samtidig faldet 40.000 kr.

Pris: 379.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 557/440 km
Læs testen af Skoda Enyaq

Grafik: Skillestreg

VW ID.3 – Skarpere pris og skarpere konkurrence

Blå VW ID.3 holder i sne

Faceliftet gjorde i 2023 ID.3 mere lækker i kabinen. Nu har VW også sat prisen ned, og det gør ID.3 til en af de mest attraktive elbiler i mellemklassen.

Pris: 309.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 431/310 km
Læs testen af VW ID.3

Grafik: Skillestreg

Renault Megane E-Tech – Slagtilbud lokker

Renault Megane holder i sne

En kraftig prisnedsættelse på Renault Megane E-Tech har gjort modellen markant mere attraktiv. Et flot design lokker også, men testen afslører punkter, hvor den står svagt.

Pris: 299.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 428/340 km
Læs testen af Renault Megane E-Tech

Grafik: Skillestreg

MG 4 XPower – Accelerationsbombe til 300.000 kr.

En lyseblå MG 4 elbil kører på en vej

MG har lanceret to nye versioner af deres 4-model. En med lang rækkevidde og så denne accelerationsbombe til under 300.000 kr., der går til 100 km/t. på under 4 sekunder.

Pris: 299.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 385/- km
Læs testen af MG 4 XPower

Grafik: Skillestreg

Kia EV9 – Kolossal koreansk luksus-elbil

En blå Kia EV9 elbil kører på en landevej

Bag luksusbilen Kia EV9’s særprægede former og skarpe kanter gemmer der sig en yderst velindrettet og velfungerende familie-elbil med op til syv siddepladser.

Pris: 749.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 505/390 km
Læs testen af Kia EV9

Grafik: Skillestreg

BYD Seal – Kinesisk fartmonster udfordrer Tesla

BYD Seal kører i snelandskab

BYD’s sportslige elbil Seal er tænkt som en konkurrent til Tesla Model 3. Vild acceleration, lækkert interiør, traditionel betjening og en gunstig pris skal lokke nye kunder til.

Pris: 379.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 520/425 km
Læs testen af BYD Seal

Grafik: Skillestreg

VW ID.7 – Lækker familiebil med flot udstyr

Sølvfarvet VW ID.7 kører i et vinterlandskab

VW ID.7 kan på mange måder ses som en elektrisk udgave af den VW Passat, der i årevis har været mange danske familiers foretrukne bil til pendling, ferie og fritid. Spørgsmålet er, om den nye el-familiebil kan løfte arven fra den populære Passat.

Pris: 489.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 614/430 km
Læs testen af VW ID.7

Grafik: Skillestreg

MG 4 – Længere tur med drillende assistenter

Elbilen MG 4 kører på landevej med træer i baggrunden

MG 4 fås nu i en særlig version med større batteri. Nok er rækkevidden blevet længere, men ikke så lang som forventet, og så driller køreassistenterne.

Pris: 299.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 520/415 km
Læs testen af MG 4

Grafik: Skillestreg

Hyundai Kona Electric – Effektiv familiebil med vokseværk

En hvid Hyundai Kona kører på en landevej i vintervejr

Den elektriske Hyundai Kona er vokset betragteligt og kører sig dermed potentielt ind i flere familiers indkørsler. Men den har et par svage punkter, du bør kende, før du køber den.

Pris: 349.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 513/390 km
Læs testen af Hyundai Kona

Grafik: Skillestreg

Volvo XC40 – Fra god til fantastisk elbil

Volvo XC40 kører på en landevej

Faceliftet af Volvo XC40 er let at overse, men teknisk er det omfattende. Baghjulstræk, større batteri og hurtig ladning gør en god elbil fantastisk.

Pris: 417.791 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 571/435 km
Læs testen af Volvo XC40

Grafik: Skillestreg

BMW i5 – Årets bedste firmabil

Elbilen BMW i5 set fra siden, mens den kører i et snedækket landskab

Den blev Årets Bil i Danmark 2024, og den fortsætter med at imponere. Med i5 har BMW kort og godt skabt en elbil, der ser godt ud, kører godt og er sikker som få. Kun prisen står i vejen for en folkelig succes, mens dem med firmabil med fordel kan se denne vej.

Pris: 618.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 572/405 km
Læs testen af BMW i5

Grafik: Skillestreg

Honda e:NY1 – For dyr og for ringe elbil

En lyseblå Honda e:NY1 elbil kører på en landevej

Prisen på Honda e:NY1 er allerede sat ned en gang. Men målt i forhold til rækkevidde, ladetid og køreoplevelse er mærkets nyeste elbil fortsat for dyr.

Pris: 360.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 412/310 km
Læs testen af Honda e:NY1

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2023

Her er alle de elbiler, vi har testet i 2023.

Grafik: Skillestreg

Skoda Enyaq Coupé – God plads til luksus

Blå Skoda Enyaq Coupé kører på en landevej med træer i baggrunden

Coupé-udgaven af Skoda Enyaq er spækket med lækkert udstyr og kræser om føreren i en grad, der overgår søsterbilerne fra VW. Men noget slagtilbud er den ikke.

Pris: 389.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 402/290 km
Læs testen af Skoda Enyaq Coupé

Grafik: Skillestreg

Tesla Model 3 – Billigste model er det bedste køb

En rød Tesla Model 3 set forfra kører på landevej med græs i baggrunden

Tesla Model 3 har fået en mærkbar og på nogle punkter overraskende opdatering. Selvom betjeningen af bilen nok vil volde nogle bilister problemer, må denne billigste udgave af den elektriske sedan siges at være et rigtig godt køb til prisen.

Pris: 339.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 554/400 km
Læs testen af Tesla Model 3

Grafik: Skillestreg

Xpeng G9 – Luksus-SUV med farlige assistenter

Elbilen Xpeng G9 kører mod højre på en landevej

Xpeng G9 er en stor kinesisk SUV med luksuriøs og lækker kabine og til fornuftige priser. Desværre har softwaren alvorlige mangler, og det trækker ned.

Pris: 479.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 460/395 km
Læs testen af Xpeng G9

Grafik: Skillestreg

Tesla Model 3 – Facelift til 6 stjerner

Tesla Model 3 elbil kører på landevej

Nogle facelifts af bilmodeller er rent optiske, men med Tesla Model 3 er der gået mere grundigt til værks, og en god elbil er blevet markant bedre. Men igen forandrer de også måden, som vi bilister skal betjene bilen på.

Pris: 399.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 678/550 km
Læs testen af Tesla Model 3

Grafik: Skillestreg

BYD Dolphin – Elbilen er bedre end en billig benzinbil

Elbilen BYD Dolphin holder foran en discountbutik

Med en pris, der starter på 235.000 kr., er BYD Dolphin et solidt bud på en elbil, der klarer familiens transport i hverdagen. Den fungerer godt og gør det muligt at skifte til den nye elbilverden til en samlet pris, der kan konkurrere med de billigste benzinbiler.

Pris: 249.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 427/360 km
Læs testen af BYD Dolphin

Grafik: Skillestreg

Mercedes EQE SUV – Forhøjet fornøjelse

Elbilen Mercedes EQE SUV kører på en landevej

SUV-udgaven af Mercedes EQE er en vellykket elbil med en god teknik og et højt komfortniveau. Men hjælpesystemerne er ikke altid til at stole på.

Pris: 810.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 539/480 km
Læs testen af Mercedes EQE SUV

Grafik: Skillestreg

VW ID.3 – Mærkbart forbedret

En blå VW ID.3 elbil set skråt forfra, mens den kører på en landevej med træer i baggrunden.

Faceliftet af den populære VW ID.3 har kastet en noget mere lækker førerplads af sig. Resten af bilen byder fortsat på gode køreegenskaber og god komfort.

Pris: 329.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 426/285 km
Læs testen af VW ID.3

Grafik: Skillestreg

Tesla Model 3 – Her er klassens bedste elbil

En hvid Tesla Model 3 set skråt forfra kører på en landevej med træer i baggrunden.

Tesla Model 3 imponerer med sin rækkevidde, sin ladehastighed og sin pris. I en nylig gruppetest i Motor vandt den over de nærmeste konkurrenter.

Pris: 329.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 491/360 km
Læs testen af Tesla Model 3

Grafik: Skillestreg

Renault Megane E-Tech – Flot, men dyr elbil

Elbilen Renault Megane kører på en landevej med træer i baggrunden.

Prisen på Renault Megane er endnu ikke tilpasset det nye niveau efter Teslas prisnedsættelser. Det gør Megane E-Tech til en dyr fornøjelse.

Pris: 350.090 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 428/305 km
Læs testen af Renault Megane E-Tech

Grafik: Skillestreg

Peugeot E-2008 – Mere energi til lille SUV

Elbilen Peugeot E-2008 kører i fuld fart på en landevej

Peugeot 2008 er netop fornyet, og særligt el-udgaven er kraftigt forbedret. Det giver den lille SUV bedre rækkevidde og mere motorkraft. Men elbilteknisk imponerer den stadig ikke.

Pris: 319.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 403/280 km
Læs testen af Peugeot E-2008

Grafik: Skillestreg

Kia Niro EV – Rummelig elbil med god garanti

Elbilen Kia Niro set forfra, mens den kører på en landevej

Det er først og fremmest pladsen og udstyret, der imponerer i Kia Niro EV. Og mens fabriksgarantien også er et væsentligt plus, imponerer ladetiden til gengæld ikke.

Pris: 344.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 460/325 km
Læs testen af Kia Niro

Grafik: Skillestreg

Nissan Ariya – Rummelig og komfortabel

En hvid Nissan Ariya elbil kører på en landevej.

I den firehjulstrukne udgave af Nissan Ariya får man masser af plads i kabinen og en fin køredynamik. Bagagerummet imponerer dog ikke, og prisen er lige høj nok.

Pris: 499.104 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 515/400 km
Læs testen af Nissan Ariya

Grafik: Skillestreg

VW ID.3 – Mere lækker og mere effektiv

Elbilen VW ID.3 set forfra, mens den kører på landevej med træer i baggrunden.

VW ID.3 kom skidt fra start med forsinkelser og softwareproblemer – og så syntes kunderne, at den var for billig i kabinen. Det er der nu rettet op på i den faceliftede version, der er en overraskende god langtursbil.

Pris: 359.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 557/465 km
Læs testen af VW ID.3

Grafik: Skillestreg

BMW iX1 – Lækker familie SUV, men den koster

BMW iX1 kører på en vej

Med iX1 har BMW lanceret en meget velkørende og teknisk avanceret SUV. Den har plads nok til de fleste, men prisen dæmper entusiasmen.

Pris: 512.895 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 535/350 km
Læs testen af BMW iX1

Grafik: Skillestreg

Toyota bZ4X – Opdateringen hjalp

Elbilen Toyota bZ4X set bagfra, mens den kører på en landevej

Da Motor i vinter testede Toyotas nye elbil, bZ4X, var dommen hård: Om igen, Toyota! Fabrikken lyttede til kritikken og tog bilen ind til en kraftig opdatering, så de værste fejl kunne rettes. Det har både forsinket og forbedret bilen.

Pris: 399.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 504/340 km
Læs testen af Toyota bZ4X

Grafik: Skillestreg

Nio EL7 - Dyr kinesisk elbil skuffer

Elbilen Nio EL7 kører på en landevej

Det kinesiske luksusmærke Nio rammer plet mange steder med den store EL7. Men den er samlet set ikke god nok til at udfordre de klassiske luksusmærker.

Pris: 937.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 509/420 km
Læs testen af Nio EL7

Grafik: Skillestreg

BMW i4 – Moderne elbil med klassiske kvaliteter

BMW i4 set forfra, mens den kører på en landevej med marker i baggrunden

BMW har med i4 skabt en elbil, der spiller på de klassiske dyder, samtidig med at den også fungerer godt som elbil. Prisen? Den er fortsat BMW’sk.

Pris: 470.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 478/400 km
Læs testen af BMW i4

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq 6 – Imponerende effektiv elbil

Hyundai Ioniq 6 set forfra kører på landevej

Hyundai har erstattet det kantede design på Ioniq 5 med et mere aerodynamisk og skabt en effektiv elbil til langture. Navnet er Ioniq 6, men selvom navnet lyder af mere, er der faktisk mindre plads.

Pris: 439.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 545/465 km
Læs testen af Hyundai Ioniq 6

Grafik: Skillestreg

Jeep Avenger – Car of the Year møder virkeligheden

Gul Jeep Avenger set forfra kører hurtigt i en grusgrav

Jeep Avenger er Car of the Year 2023. Dens friske design, dens køreegenskaber og dens charme overbeviste juryen fra hele Europa. Nu har vi også testet den i hverdagen, og begejstrer den så stadig i samme grad? Svaret er ja, selvom hverdagen også afslørede svagheder ved den smarte elbil.

Pris: 339.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 395/295 km
Læs testen af Jeep Avenger

Grafik: Skillestreg

Xpeng P7 – Elbil til Kina-pris

Hvid Xpeng P7 elbil kører på en landevej

Den nye Xpeng P7 er ikke kun interessant på grund af prisen. Rækkevidden og ladetiden taler også for bilen, mens dens assistentsystemer endnu ikke imponerer.

Pris: 399.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 576/525 km
Læs testen af Xpeng P7

Grafik: Skillestreg

BYD Han – Drøm gerne videre!

BYD Han kører på landevej

BYD Han er en flot bygget elbil, der dog har svært ved at imponere, når det handler om pris og funktion. En ny elbil venter i kulissen, så drømmer du om en BYD, bør du nok drømme videre lidt endnu.

Pris: 609.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 521/- km
Læs testen af BYD Han

Grafik: Skillestreg

Maxus eT90 – El-pickup med udfordringer

Maxus eT90 er en elektrisk pickup, der holder foran en bygning

Kinesiske Maxus har ombygget en traditionel benzin-pickup til eldrift, og det gør i sig selv bilen unik. Desværre er ombygningen af eT90 ikke vellykket, og bilen skuffer derfor på mange væsentlige punkter.

Pris: 575.880 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 330/- km
Læs testen af Maxus eT90

Grafik: Skillestreg

MG 4 – Kinesisk elbil skuffer igen

MG 4 kører på landevej

I vores første test af MG 4 skuffede køreassistenterne. MG lovede, at det blev forbedret, så vi har prøvet den igen. Denne gang sendte bilen os direkte mod en modkørende bus!

Pris: 239.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 350/265 km
Læs testen af MG 4

Grafik: Skillestreg

Mercedes-EQ EQS SUV – Hidtil bedste Mercedes

Mercedes-EQ EQS set forfra

Den enorme SUV-udgave af elbilen Mercedes-EQ EQS imponerer med både indretning, køregenskaber og udstyr. Prisen er høj, men lave afgifter trækker i den rigtige retning.

Pris: 1.711.080 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 570/430 km
Læs testen af Mercedes-EQ EQS SUV

Grafik: Skillestreg

Tesla Model Y - Er den billigste Y’er det bedste køb?

Tesla Model Y set forfra, mens den kører på en landevej

Tesla Model Y med baghjulstræk og mindste batteri koster nu 375.000 kr., og det har gjort den yderst populær. Vi har testet bilen og peger på bedste køb i Model Y-familien.

Pris: 374.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 455/350 km
Læs testen af Tesla Model Y

Grafik: Skillestreg

Audi Q8 e-tron – Topmodel halter bagud

Audi Q8 e-tron set bagfra

Et større batteri og to opdaterede elmotorer giver et friskt skub i ryggen i den opdaterede Audi Q8 e-tron. Den kan dog ikke helt matche de bedste konkurrenter.

Pris: 774.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 535/410 km
Læs testen af Audi Q8 e-tron

Grafik: Skillestreg

BMW i7 - Bedste elektriske luksusbil

BMW i7 kører på snoet landevej med tåge i baggrunden

BMW har bygget deres topmodel som elbil. Den byder på rimelig lang rækkevidde og fornuftig ladehastighed, men det er fornemmelsen af luksus, der efterlader det største indtryk.

Pris: 1.559.080 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 625/480 km
Læs testen af BMW i7

Grafik: Skillestreg

Kia EV6 GT – Elektrisk fartbombe

Kia EV6 GT kører på landevej

Både accelerationen og farten i Kia EV6 GT er voldsom, og faktisk er prisen ikke afskrækkende. Men er den det bedste valg for performance-entusiasterne?

Pris: 599.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 424/375 km
Læs testen af Kia EV6 GT

Grafik: Skillestreg

BYD Tang – Komfort og plads til 7

En BYD Tang kører på en landevej

BYD er et nyt kinesisk bilmærke herhjemme. Her har vi prøvet den store SUV Tang, der rummer syv personer og byder på lynhurtig acceleration.

Pris: 599.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 400/350 km
Læs testen af BYD Tang

Grafik: Skillestreg

Tesla Model Y – Meget mere end en elbil

Tesla Model Y holder foran en Tesla ladestation

Tesla vil ikke bare sælge elbiler. De vil skabe en totaloplevelse med bilen, appen, ladenetværket og hele måden, man køber og servicerer bilen på. Vi har testet Model Y,  der med nye priser er blevet Danmarks mest solgte elbil.

Pris: 433.490 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 533/450 km
Læs testen af Tesla Model Y

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq 5 – Nu med større batteri og forvarme

Hyundai Ioniq 5 set fra siden, mens den kører på en landevej i gråvejr

Rækkevidden er fortsat ikke imponerende, selvom Hyundai Ioniq 5 har fået et større batteri. Under vores vintertest drillede forvarmen også. Den sætter ikke længere standarden for klassen.

Pris: 464.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 476/365 km
Læs testen af Hyundai Ioniq 5

Grafik: Skillestreg

VW ID. Buzz – Sjov, charme og lækker kørsel

VW ID. Buzz parkeret på Amager Strandpark

Det klassiske folkevognsrugbrød er tilbage som en elbil, der på opsigtsvækkende vis forener fortiden og nutiden på en måde, så man mødes med smil overalt. VW ID. Buzz blev kåret til Årets Bil i Danmark 2023, men hvor god er den egentlig, når begejstringen over retro-charmen har lagt sig?

Pris: 579.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 409/320 km
Læs testen af VW ID. Buzz

Grafik: Skillestreg

Nio ET7 – For stor og for dyr elbil

Elbilen Nio ET7 kører i snedækket landskab

Nio ET7 er en enorm elbil med masser af bagsædeplads og masser af komfort. Men den imponerer den hurtige, kinesiske luksusbil alligevel ikke rigtigt.

Pris: 897.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 580/460 km
Læs testen af Nio ET7

Grafik: Skillestreg

Skoda Enyaq Coupé RS – Mere luksus end sport

Skoda Enyaq Coupé kører på vej med træer i baggrunden

Skoda byder oftest på praktiske biler, der giver meget bil for pengene. Med RS-udgaven af elbilen Enyaq Coupé er fokus dog på sport og luksus. Men selvom den er hurtig, er den ikke rigtig sportslig.

Pris: 538.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 521/375 km
Læs testen af Skoda Enyaq Coupé RS

Grafik: Skillestreg

Toyota bZ4X – Det er en ommer!

Toyota bZ4X set forfra

Den var ventet med spænding, men første elbil fra verdens største bilproducent skuffer gevaldigt, når det handler om rækkevidde. Her leverer Toyota bZ4X ikke det, man forventer, og det ødelægger oplevelsen af en ellers fin bil.

Pris: 460.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 461/250 km
Læs testen af Toyota bZ4X

Grafik: Skillestreg

Subaru Solterra – Elbil med startbesvær

Subaru Solterra set forfra

Subaru er nu klar med sin første elbil, men den imponerer ikke, når det handler om rækkevidde og ladetid. Ærgerligt, for resten af bilen virker ellers fin. Vent på en opdatering.

Pris: 459.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 414/255 km
Læs testen af Subaru Solterra

Grafik: Skillestreg

Polestar 2 - Den billigste er nu endnu bedre

Polestar 2 set forfra

Den billigste udgave af Polestar 2 har fået et lidt større batteri, og den overrasker positivt med både rækkevidde, ladetid og køreegenskaber. Men tjek pladsen på bagsædet før et eventuelt køb.

Pris: 370.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 478/390 km
Læs testen af Polestar 2

Grafik: Skillestreg

BYD Atto 3 – Elbil med TikTok-charme

BYD Atto 3 set bagfra

BYD Atto 3 er mere end en gimmickbil, som bliver hypet på sociale medier. 
El-SUV’en byder på gode køreegenskaber og god plads og føles solid. Men der er skarp konkurrence blandt elektriske SUV'er i mellemklassen.

Pris: 349.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 420/310 km
Læs testen af BYD Atto 3

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2022

Her er alle de elbiler, vi har testet i 2022.

Grafik: Skillestreg

Toyota Proace City Verso - Enorm elektrisk familiebil

Toyota Proace City Verso set forfra

Til hverdag er det svært at finde en mere praktisk elbil end Toyota Proace City Verso, der er en elektrisk Citroën Berlingo med Toyota-logoer. En kort rækkevidde begrænser dog anvendeligheden.

Pris: 354.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 281/230 km
Læs testen af Toyota Proace City Verso

Grafik: Skillestreg

Mercedes-EQ EQB – Elbil med syv pladser

Mercedes-EQ EQB set forfra

Mercedes-EQ EQB er en særlig elbil, idet den fås med op til syv siddepladser. Desværre er rækkevidden kort, og så er den manglende mulighed for en trækkrog et stort minus for en del bilkøbere.

Pris: 519.098 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 420/335 km
Læs testen af Mercedes-EQ EQB

Grafik: Skillestreg

MG 4 - Billig elbil både skuffer og overrasker

MG 4 set fra siden

MG 4 er det første kinesiske bud på en god hverdagsbil. Den er rummelig, kører godt, har et højt udstyrsniveau, og så er den billigere end konkurrenterne. Men ikke alt er rosenrødt.

Pris: 284.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 435/350 km
Læs testen af MG 4

Grafik: Skillestreg

Fiat 500e – Charme, selvtillid og lækker lak

Fiat 500e set forfra

En ny importør har relanceret Fiat i Danmark. Elbilen Fiat 500e er i centrum, men trods små opgraderinger halter den stadig efter på vigtige områder – men charmende er den.

Pris: 259.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 321/240 km
Læs testen af Fiat 500e

Grafik: Skillestreg

Nissan Ariya – Japansk designerbil

Nissan Ariya set forfra

Nissan Ariya med det store batteri giver en fin rækkevidde og god komfort. Ladetiden er også godkendt, mens køreegenskaberne får et lille minus.

Pris: 425.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 533/450 km
Læs testen af Nissan Ariya

Grafik: Skillestreg

BMW iX3 – Elbil med klassiske dyder

BMW iX3 set forfra

BMW iX3 er en moderne elbil, der er bygget på traditionel vis: Der er god kvalitetsfornemmelse i kabinen og en førerplads med masser af knapper.

Pris: 620.654 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 460/400 km
Læs testen af BMW iX3

Grafik: Skillestreg

Kia Niro EV – Fin elbil for alle ombord

Kia Niro EV set forfra

Kia Niro EV er en elbil med masser af lækkert udstyr til føreren og fine forhold for alle passagererne. Den imponerer ikke helt på samme måde, når det gælder pris og ladetid. Til gengæld har den en af markedets bedste garantier, og det gør den alligevel attraktiv.

Pris: 379.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 460/370 km
Læs testen af Kia Niro EV

Grafik: Skillestreg

Peugeot e-208 – Længere rækkevidde og højere pris

Peugeot e-208 set forfra

Peugeot har opdateret el-minibilen e-208. Det har givet den længere rækkevidde, men desværre er prisen samtidig steget voldsomt.

Pris: 319.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 351/275 km
Læs testen af Peugeot e-208

Grafik: Skillestreg

Tesla Model Y – En eksplosiv el-SUV

Tesla Model Y set forfra

I Tesla Model Y Performance får man ekstrem acceleration i det, der ret beset er en familiebil. Men der er også en bagside ved at vælge topmodellen.

Pris: 619.016 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 514/425 km
Læs testen af Tesla Model Y

Grafik: Skillestreg

Jaguar I-Pace – Dyr og dejlig sort kat

Jaguar I-Pace set forfra

Jaguar I-Pace har fået en mindre opgradering og fremstår stadig som en moderne elbil. Black-udgaven ser tilmed rå og sportslig ud.

Pris: 779.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 407/380 km
Læs testen af Jaguar I-Pace

Grafik: Skillestreg

VW ID.5 – Populær elbil med nye former

VW ID.5 set bagfra

VW ID.5 er en nyfortolkning af den mere klassisk udformede ID.4. Den skrå bagende har givet bilen en sportslig fremtoning, mens den øvrige teknik stort set er uændret.

Pris: 399.895 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 493/400 km
Læs testen af VW ID.5

Grafik: Skillestreg

Volvo XC40 – Vellykket grøn omstilling

Volvo XC40 set forfra

Som elbil er Volvo XC40 blevet en fin bil, der faktisk overstråler de tidligere udgaver med brændstofmotorer. Og det indbyggede Google-styresystem fortsætter med at imponere.

Pris: 403.080 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 423/320 km
Læs testen af Volvo XC40

Grafik: Skillestreg

Nissan Ariya – Lækkert elbil-comeback

Nissan Ariya set forfra

Efter flere års stilstand rykker Nissan nu på elbilområdet. Den helt nye Ariya introducerer smarte detaljer i kabinen og valg mellem to batteristørrelser.

Pris: 414.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 398/305 km
Læs testen af Nissan Ariya

Grafik: Skillestreg

MG Marvel R – Veludstyret elbil til skarp pris

MG Marvel R set forfra

MG Marvel R er en kinesisk bygget elbil med gennemsnitlige præstationer. Prisen er til gengæld attraktiv pris, og så er bilen tilmed flot udstyret.

Pris: 424.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 402/325 km
Læs testen af MG Marvel R

Grafik: Skillestreg

Mercedes-EQ EQA – Lækker elbil med god teknik

Mercedes-EQ EQA set forfra

Den mindste elbil fra Mercedes er lækkert indrettet og kører komfortabelt, og så kan den både køre tilstrækkelig langt på en opladning og genoplades ret hurtigt.

Pris: 364.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 493/335 km
Læs testen af Mercedes-EQ EQA

Grafik: Skillestreg

Maxus Euniq 6 – God plads, men ikke så god pris

Maxus Euniq set forfra

Maxus Euniq 6 er en stor el-SUV, der byder sig til med masser af plads og et højt udstyrsniveau. En høj pris og en noget tilbagestående teknik trækker dog ned i vurderingen.

Pris: 414.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 354/335 km
Læs testen af Maxus Euniq 6

Grafik: Skillestreg

Kia EV6 – Bedste elbil i klassen

Kia EV6 set forfra

Kia EV6 byder sig til med meget fine elbilegenskaber, en fin garanti og gode køreegenskaber. Det gør den til den samlet set bedste bil lige nu.

Pris: 415.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 528/415 km
Læs testen af Kia EV6

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq 5 – Årets Bil i Danmark 2022

Hyundai Ioniq 5 set forfra

Den første levering af Hyundai Ioniq 5 er for længst udsolgt, og når de nye modeller kommer til landet, er det med et større batteripakke og ændrede priser. Men det gør bare bilen endnu bedre.

Pris: 414.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 507/410 km
Læs testen af Hyundai Ioniq 5

Grafik: Skillestreg

Audi Q4 e-tron – Lækker elbil med fine detaljer

Audi Q4 e-tron forfra

Audi Q4 e-tron er en vellykket elbil med en flot indrettet førerplads og gode elbil-egenskaber. Men prisen kan hurtigt stikke af, hvis man ikke passer på.

Pris: 349.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 519/325 km
Læs testen af Audi Q4 e-tron

Grafik: Skillestreg

Aiways U5 – Stor og veludstyret elbil

Aiways U5 set forfra

Aiways U5 er en kinesisk elbil med en skarp pris og en lang udstyrsliste. Men rækkevidden er ikke imponerende, og det trækker ned.

Pris: 439.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 400/265 km
Læs testen af Aiways U5

Grafik: Skillestreg

Porsche Taycan – Elbilen der imponerer igen og igen

Porsche Taycan set forfra

Porsche har i mange år været førende blandt sportsvogne. Med Taycan har de også taget førertrøjen blandt elbiler, men det er ikke billigt at købe en af de mest imponerende elbiler.

Pris: 1.399.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 490/355 km
Læs testen af Porsche Taycan

Grafik: Skillestreg

Polestar 2 - Her er mindre bedre

Polestar 2 set forfra

Polestar 2 er det svensk/kinesiske bilmærkes første elbil, og selvom de første lynhurtige varianter passede fint til mærkets sportslige arv, så er denne lidt langsommere variant måske alligevel den bedste.

Pris: 395.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 540/410 km
Læs testen af Polestar 2

Grafik: Skillestreg

Mercedes-EQ EQE – Bedste elbil indtil nu

Mercedes-EQ EQE set forfra

Den nye EQE fra Mercedes imponerer med fremragende rækkevidde og glimrende komfort. Den sætter simpelt hen nye standarder for elbiler. Desværre fås den ikke som stationcar.

Pris: 674.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 645/520 km
Læs testen af Mercedes-EQ EQE

Grafik: Skillestreg

MG5 – Rummelig familie-elbil kører godt

MG5 set fra siden

MG5 er en traditionel stationcar, hvor man blot har udskiftet den traditionelle drivlinje med en moderne elmotor og et batteri. Det er der kommet en glimrende familiebil ud af.

Pris: 299.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 380/295 km
Læs testen af MG5

Grafik: Skillestreg

Renault Megane E-Tech – Fransk elbil igen med i front

Renault Megane E-Tech set forfra

Efter en lang årrække uden de store nyheder, når det gælder elbiler, er franske Renault tilbage med Megane E-Tech. Rækkevidde, ladetid og betjening er på et tilfredsstillende niveau, men prisen er røget op i det høje leje.

Pris: 388.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 450/330 km
Læs testen af Renault Megane E-Tech

Grafik: Skillestreg

Kia e-Soul – Spøjs elbil med moderat teknik

Kia e-Soul set forfra

Kia Soul har altid været en anderledes bil at se på. Men i denne elektriske udgave er bilens præstationer ikke noget, der skiller sig ud fra mængden.

Pris: 309.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 452/310 km
Læs testen af Kia e-Soul

Grafik: Skillestreg

BMW i4 – BMW dropper kerneværdi og kører nye veje

BMW i4

Den nye i4 er hurtig, har lang rækkevidde og fungerer godt som elbil. Men den afslører også et nyt fokus hos BMW, hvor fokus på dynamiske køreegenskaber er trådt i baggrunden til fordel for komfort og luksusfornemmelse.

Pris: 574.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 513/440 km
Læs testen af BMW i4

Grafik: Skillestreg

Tesla Model 3 – Voldsom, intens og legesyg elbil

Tesla Model 3

Tesla er den standard, alle måler sig op mod, når talen falder på elektriske biler. Og det er med god grund viser vores test af den kraftigste udgave af Model 3, der passende har tilnavnet Performance.

Pris: 535.192 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 547/375 km
Læs testen af Tesla Model 3

Grafik: Skillestreg

Volvo C40 – Lynhurtig elbil

Volvo C40 set forfra

Med firehjulstræk er C40 den hurtigste Volvo til dato. Den del imponerer naturligvis, mens rækkevidden desværre er i den korte ende af skalaen. Designet med coupé-linje er højeste mode lige nu.

Pris: 473.080 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 441/285 km
Læs testen af Volvo C40

Grafik: Skillestreg

Lexus UX300e – Ny luksus-elbil allerede forældet

Lexus UX300 e set forfra

Første rigtige elbil fra Lexus er på mange måder en rar oplevelse. Men både rækkevidde og ladetid skuffer slemt, og det gør bilen ret uinteressant.

Pris: 443.500 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 309/220 km
Læs testen af Lexus UX300e

Grafik: Skillestreg

Dacia Spring – Billigste elbil lokker, men glem den

Dacia Spring set forfra

Dacia Spring er Danmarks billigste elbil, og den kunne have været et oplagt køb for dem, der blot vil have en billig elbil uden dikkedarer. Men den er så ringe, gammeldags og usikker, at man ikke bør købe den.

Pris: 153.490 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 230/135 km
Læs testen af Dacia Spring

Grafik: Skillestreg

Opel Combo-e – Kort tur i rummelig familie-elbil

Opel Combo-e set fra siden

Opel Combo-e er elbilen til den store børnefamilie, hvor der er krav om plads til tre børn i autostole og bagage. Du kan snildt have tre autostole på række på bagsædet. Men den er bedst egnet til hverdagens korte ture, for batteriet er slet ikke stort nok til langture, og lynladningen er ikke specielt hurtig.

Pris: 329.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 276/145 km
Læs testen af Opel Combo-e

Grafik: Skillestreg

MG ZS – Nu kan den lade rigtigt

MG ZS set forfra

MG ZS har fået et facelift, der byder på et større batteri og en højere ladehastighed. Resten af bilen er fortsat velfungerende.

Pris: 309.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 440/315 km
Læs testen af MG ZS

Grafik: Skillestreg

BMW iX – Luksus-elbil med vildt design

BMW iX set forfra

BMW skejer helt ud med den elektriske luksus-SUV iX. Designet er outreret, og materialerne er nærmest dekadente. Køreassistenten imponerer i en elbil, der nok skal dele vandene.

Pris: 699.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 425/280 km
Læs testen af BMW iX

Grafik: Skillestreg

Aiways U5 – Billig kinesisk elbil er ikke så billig endda

Aiways U5 set forfra

Med et væld af nye kinesiske mærker er kampen om elbilkunderne intens. Aiways U5 viser, at ikke alle er lige så gode, som de ser ud. For selvom prisen ser skarp ud, er den ikke så billig endda at eje – og så skuffer rækkevidde og ladetid.

Pris: 334.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 400/220 km
Læs testen af Aiways U5

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2021

Her er alle de elbiler, vi har testet i 2021.

Grafik: Skillestreg

MG Marvel R – Lækker kinesisk elbil

MG Marvel R set fra siden

Den nye MG Marvel R er en elbil med masser af udstyr og flotte præstationer til en skarp pris. Alligevel bliver den lige så dyr at eje som flere af de populære elbiler fra mere kendte mærker.

Pris: 389.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 370/255 km
Læs testen af MG Marvel R

Grafik: Skillestreg

Kia EV6 – Flot elbil med vild lynlader

Kia EV6 set fra siden

Med EV6 har Kia skabt sin første rendyrkede elbil. Et opsigtsvækkende design og en ret avanceret ladeteknik skiller EV6 ud fra mængden. Vi har her testet udgaven med baghjulstræk og det store batteri, og det var en god oplevelse.

Pris: 384.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 528/355 km
Læs testen af Kia EV6

Grafik: Skillestreg

Cupra Born – Cupra basker VW ID.3

Cupra Born set fra siden

Cupra Born er en elbil i mellemklassen, der oser af kvalitetsfornemmelse. I skarp kontrast til den skrabede oplevelse man har i søstermodellen VW ID.3. Den er mere sportslig i sin kørestil, men det går ikke ud over komforten. Dertil kommer en flot garanti på fem år..

Pris: 289.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 421/310 km
Læs testen af Cupra Born

Grafik: Skillestreg

Audi Q4 e-tron – Kører stille og lækkert

Audi Q4 e-tron set forfra

Det kræver tålmodighed, hvis man vil have en ny Audi Q4 e-tron, for ventetiden hos Audi er meget lang. Men vores test viser, at den er ventetiden værd. Denne test er en del af gruppetesten af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 459.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 481/395 km
Læs testen af Audi Q4 e-tron

Grafik: Skillestreg

Ford Mustang Mach-E – Løbsk undervogn på vild elbil

Ford Mustang Mach-E set forfra

Mustang Mach-E er Fords første elbil, og på mange måder er det en vellykket en af slagsen. Men undervognen skuffer, og det er ærgerligt, for det mærker man på hver tur i bilen. Denne test er en del af gruppetesten af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 484.980 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 540/415 km
Læs testen af Ford Mustang Mach-E

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq 5 – Elbil imponerer med god plads og lynladning

Hyundai Ioniq 5 set forfra

Den nye Ioniq 5 ligner næsten en showcar, der er hentet hjem fra en biludstilling. Men den er ægte nok, og med avanceret elbilteknik og et flot udstyrsniveau lander den prisgunstige bil som en af de bedste elbiler på markedet netop nu. Ioniq 5 blev testvinder i Motors gruppetest af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 405.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 430/300 km
Læs testen af Hyundai Ioniq 5

Grafik: Skillestreg

Tesla Model Y – Bedre og lækrere, men er den god nok?

Tesla Model Y set forfra

Tesla Model Y har været ventet længe, men nu er den store SUV endelig kommet til Danmark. I forhold til den populære Model 3 er Y'eren bedre til det meste, men den er samtidig også blevet blandt de dyreste i feltet. Denne test er en del af gruppetesten af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 499.412 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 507/405 km
Læs testen af Tesla Model Y

Grafik: Skillestreg

Volvo XC40 Recharge – Voldsomt voldsom el-Volvo

Volvo XC40 set forfra

Som ren elbil er der kommet fart over feltet i hidtil uset grad fra Volvo. Med firehjulstræk, masser af udstyr og en skarp pris er el-udgaven af Volvo XC40 dermed netop nu den mest hotte i Volvos modelprogram. Denne test er en del af gruppetesten af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 465.080 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 413/310 km
Læs testen af Volvo XC40 Recharge

Grafik: Skillestreg

VW ID.4 GTX – Ekstra power på populær elbil

VW ID.4 GTX set forfra

Danmarks mest solgte elbil fås også i denne firehjulstrukne udgave. Prisen på VW ID.4 ser skarp ud i forhold til konkurrenterne, men pas på, for der skal tilkøbes en del ekstraudstyr. Denne test er en del af gruppetesten af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 414.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 479/375 km
Læs testen af VW ID.4 GTX

Grafik: Skillestreg

Polestar 2 – Fuld fart på eksklusiv kinesisk elbil

Polestar 2 set bagfra

Polestar er kørt ind på det danske marked med fuld strøm på batterierne. Det nye kinesiske bilmærke er søster til Volvo, og med lækker samlekvalitet og forbløffende gode køreegenskaber kan Polestar 2 mere end de fleste konkurrenter. Denne test er en del af gruppetesten af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 469.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 450/355 km
Læs testen af Polestar 2

Grafik: Skillestreg

Mini Cooper SE – Lille facelift af el-Mini

Mini Cooper SE set forfra

Man skal ikke pille for meget ved en succes, må være mottoet for dette minimale facelift af Mini Cooper SE. Største forandringer er knapper og skærm i kabinen. Rækkevidden er stadig kort.

Pris: 301.600 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 234/190 km
Læs testen af Mini Cooper SE

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq 5 – Lækker familiebil med lynlader

Hyundai Ioniq 5 set forfra

Hyundai Ioniq 5 er koreanernes første rigtige elbil, og den er en fornøjelse fra ende til anden. Den lader lynhurtigt, kører godt og er yderst rummelig. Det ligner en succes.

Pris: 374.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 481/330 km
Læs testen af Hyundai Ioniq 5

Grafik: Skillestreg

Audi Q4 e-tron – Helstøbt SUV på strøm

Audi Q4 e-tron forfra

Audi Q4 e-tron er søstermodel til Skoda Enyaq og VW ID.4. Teknikken er stort set identisk, men oplevelsen er alligevel forskellig. Audi har nemlig ikke alene ændret designet, men også betjeningen, der er blevet mere intuitiv.

Pris: 399.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 508/380 km
Læs testen af Audi Q4 e-tron

Grafik: Skillestreg

VW ID.3 – Bedste elbil i budgetklassen

VW ID.3

Årets Bil i Danmark 2021, VW ID.3, kan nu fås fra 250.000 kr. Ladetiden kunne være bedre, men ellers får man her en velkørende og velfungerende elbil, der kan stille mange familiers behov.

Pris: 249.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 347 km/275 km
Læs testen af VW ID.3

Grafik: Skillestreg

Hyundai Kona – Støjsvag og letkørt

Hyundai Kona

Også med et mindre batteri er Hyundai Kona en elbil, der fungerer godt i hverdagen. En god garanti giver tryghed i ejerskabet.

Pris: 254.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 305 km/260 km 
Læs testen af Hyundai Kona

Grafik: Skillestreg

MG ZS – Billig elbil med god garanti

MG ZS

Masser af udstyr og SUV-look til en skarp pris gør MG ZS til en fristende elbil. Endnu bedre er, at man snildt kan nøjes med den billigste udgave, hvor den fine garanti følger med.

Pris: 249.079 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 263 km/220 km
Læs testen af MG ZS

Grafik: Skillestreg

Peugeot e-208 – Lille og sportslig elbil

Peugeot e-208

Lavere pris har kun gjort den lille Peugeot e-208 til en endnu mere interessant elbil. Lækker kabine, kvik ladning og fin køredynamik gør den sjov i hverdagen, hvis man kan leve med pladsforholdene.

Pris: 239.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 339 km/245 km
Læs testen af Peugeot e-208

Grafik: Skillestreg

Mazda MX-30 – Smart elbil med kort rækkevidde

Mazda MX-30

Det smarte design inde og ude kan ikke rette op på, at elbilen Mazda MX-30 er upraktisk i hverdagen. Rækkevidden er kort, mens ladetiden er lang.

Pris: 240.100 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 200 km/165 km
Læs testen af Mazda MX-30

Grafik: Skillestreg

Nissan Leaf – Ældre elbil får nye priser

Nissan Leaf

Den rummelige Nissan Leaf er ved at være en ældre elbil. En skarp pris kan ikke dække over, at både dens rækkevidde og opladning halter efter de nyere modeller.

Pris: 204.300 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 270 km/205 km
Læs testen af Nissan Leaf

Grafik: Skillestreg

Skoda Enyaq – Lækker, men dyr elbil

Skoda Enyaq

Med Enyaq har Skoda gennemført sit andet hamskifte i nyere tid, og mærket overhaler nu VW på kvalitetsfornemmelsen. Men alt har sin pris, og Skoda Enyaq er blevet en dyr bil.

Pris: 419.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test (110 km/t.): 400 km
Læs testen af Skoda Enyaq

Grafik: Skillestreg

VW ID.4 – Overbevisende elbil til familien

VW ID.4 set forfra

Med ID.4 er det lykkedes VW at skabe en moderne SUV, der imponerer med både plads, køreegenskaber og indretning. Motor har testet bilens egenskaber og er begejstret for både bil, rækkevidde og ladetid. Det ligner en succes for det, der skal være hele familiens elbil.

Pris: 374.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test (110 km/t.): 345 km
Læs testen af VW ID.4

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz EQA – Lille elbil gør stort indtryk

Mercedes-Benz EQA set forfra

Den mindste elbil fra Mercedes-Benz er lækkert indrettet, kører komfortabelt, og så kan den både køre tilstrækkelig langt på en opladning og genoplades ret hurtigt.

Pris: 400.000 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 325 km
Læs testen af Mercedes-Benz EQA

Grafik: Skillestreg

BMW iX3 – Luksus-SUV med indlagt strøm

BMW iX3 set forfra

BMW har en hel stribe af egentlige elbiler klar i kulissen, men indtil de dukker op, er det denne modificerede el-udgave af den store X3, der giver et indtryk af BMW’s elektrificerede fremtid. Og den ser lovende ud.

Pris: 674.844 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 350 km
Læs testen af BMW iX3

Grafik: Skillestreg

Tesla Model 3 – Fortsat en sjov bil

Tesla Model 3 set forfra

Den populære elbil Tesla Model 3 har fået en række mindre opdateringer, der har forbedret brugsværdien. Det samlede køreindtryk er fortsat på et højt niveau, men en række svipsere trækker alligevel ned.

Pris: 449.080 kr.
Rækkevidde på el i Motors test: 350 km
Læs testen af Tesla Model 3

Grafik: Skillestreg

Fiat 500 – Charmerende ikon på strøm

Fiat 500 set forfra

Den lille og nuttede Fiat 500 er kommet i sin tredje generation, og denne gang kan den kun fås som elbil. Alligevel er bilen tro mod sit oprindelige, karismatiske udgangspunkt fra 1957. Der er således stadig tale om en ret lille og charmerende bil, der primært er bygget til korte køreture.

Pris: 238.090 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 160 km
Læs testen af Fiat 500

Grafik: Skillestreg

Jaguar I-Pace – Nu lader den, som den skal

Jaguar I-Pace

Vi har tidligere kritiseret Jaguar I-Pace for sin lange ladetid. Nu er den indbyggede lader blevet tre gange så hurtig, og det klæder elbilen, der blev Car of the Year 2019.

Pris: 774.900 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 290 km
Læs testen af Jaguar I-Pace

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz EQV – Elektrisk minibus

Mercedes EQV

Mercedes-Benz har skiftet brændstofmotoren ud med en elmotor i den nye elbil EQV. Her er der plads til op til syv personer, der kan sidde ganske komfortabelt.

Pris: 649.900 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 270 km
Læs testen af Mercedes-Bez EQV

Grafik: Skillestreg

Opel Corsa-e – Tysk elbil med fransk DNA

Opel Corsa-e bagfra

Opel Corsa fås nu som elbil og er dermed kommet med på den grønne bølge i lighed med søsterbilen Peugeot 208. Prisen for Corsa-e er dog i den høje ende, selvom man får masser af udstyr med i købet.

Pris: 274.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 180 km
Læs testen af Opel Corsa-e

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2020

Her er alle de elbiler, vi har testet i 2020.

Grafik: Skillestreg

Peugeot e-208 - Mere sport end komfort

Peugeot e-208 forfra

Peugeot e-208 er en spændende elbil, der er baseret på den traditionelle 208. Det er der kommet en sportslig sjov bil ud af, men rækkevidden er ikke overbevisende.

Pris: 259.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 210 km
Læs testen af Peugeot e-208

Grafik: Skillestreg

Peugeot e-2008 - Smart elbil til familien

Peugeot e-2008

Peugeot e-2008 er en spændende elbil, der er baseret på den traditionelle 2008. Det er der kommet en dejlig komfortabel familiebil ud af. Men rækkevidden i praksis er ikke overbevisende.

Pris: 319.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 190 km
Læs testen af Peugeot e-2008

Grafik: Skillestreg

VW ID.3 - Vellykket elbil til familier og pendlere

VW ID.3 forfra

VW ID.3 skal bringe både VW og os danskere ind i den nye elbilalder. Det skal den nok få succes med langt hen ad vejen, for det er en vellykket elbil, der på de fleste områder fint lever op til mange bilejeres behov. Vores test afslører dog, at der også er plads til forbedringer.

Pris: 354.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 306 km
Læs testen af VW ID.3

Grafik: Skillestreg

Mazda MX-30 – Flot elbil skuffer i hverdagen

Mazda MX-30

Den nye Mazda MX-30 har masser af stil og lækre løsninger. Men mærkets første elbil falder igennem, når det handler om det vigtige: rækkevidde, ladetid og plads.

Pris: 270.000 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 165 km
Læs testen af Mazda MX-30

Grafik: Skillestreg

Mini Cooper SE - Forvandlet til elbil

Mini Cooper SE set bagfra

Mini Cooper er en sjov elbil, der i den grad taler til hjertet. Den er ikke synderlig praktisk, men den giver køreglæde og skaber opmærksomhed.

Pris: 284.500 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 188 km
Læs testen af Mini Cooper SE

Grafik: Skillestreg

Honda e - Charmerende skærmtrold

Honda e set forfra

Den lille elbil Honda e er ikke synderlig praktisk, men den giver både køreglæde og skaber opmærksomhed. Med høj pris, lille rækkevidde og kneben plads er den dog en bil for de få.

Pris: 299.500 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 143 km
Læs testen af Honda-e

Grafik: Skillestreg

MG Zs – En elektrisk lynkineser

MG ZS set forfra

Den nye elbil fra kinesiske MG kører fremragende og er flot udstyret. Men rækkevidde, lademuligheder og et par irriterende detaljer trækker den anden vej.

Pris: 249.079 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 200 km
Læs testen af MG Zs

Grafik: Skillestreg

Kia e-Niro - Mere fart på elbilen

Kia e-Niro set forfra

Kia e-Niro fås nu med større batteri. Det giver længere rækkevidde, og opladning sker tre gange hurtigere end før. Det er en stor fordel, hvis man kører mange lange ture. Den kører tilmed virkelig behageligt, og der er masser af udstyr. Helt praktisk er den dog ikke, hvilket især bemærkes i bagagerummet, der ikke er stort.

Pris: 339.999 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 414 km
Læs testen af Kia e-Niro

Grafik: Skillestreg

Renault Zoe - Gennemprøvet elbil

Renault Zoe set bagfra

Renault Zoe er kommet i sin anden generation, der byder på mere sikkerhed, længere rækkevidde og masser af udstyr. Prisen er blevet lidt pebret.

Pris: 255.900 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 260 km
Læs testen af Renault Zoe

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq - Længere rækkevidde og længere ladetid

Hyundai Ioniq

Større batteri, bedre trykskærm og en adaptiv fartpilot, der fungerer godt på langture, trækker oplevelsen af den faceliftede Hyundai Ioniq op. Men overraskende er hurtigladningen blevet langsommere.

Pris: 279.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 235 km
Læs testen af Hyundai Ioniq

Grafik: Skillestreg

Seat Mii-e - Danmarks billigste elbil

Seat Mii-e forfra

Den før så populære mikrobil Seat Mii fås nu kun som elbil. Prisen er skarp og udstyrsniveauet i top, og det gør den til det bedste køb af billige elbiler lige nu. Vores bilbudget viser, at det kun koster 2,10 kr. pr. km at køre i den lille elbil.

Pris: 149.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 160 km
Læs testen af Seat Mii-e

Grafik: Skillestreg

VW e-Up - VW's billigste elbil

VW e-Up set bagfra

Den populære VW Up har før kunnet fås som elbil. Nu er den lille elbil tilbage med et noget større batteri, men også en temmelig overraskende sikkerhedspakke.

Pris: 162.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 160 km
Læs testen af VW e-Up

Grafik: Skillestreg

Skoda Citigo-e iV - Tjekkernes første elbil

Skoda Citigo-e set forfra

Den før så populære mikrobil Skoda Citigo fås nu kun som elbil. Det er der kommet et fint køretøj og en billig elbil ud af.

Pris: 154.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 160 km
Læs testen af Skoda Citigo-e iV

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2019

2019 var et stort testår på Motor. Vi lavede den komplette gruppetest af samtlige elbiler på markedet. Det kommer vi ikke til at kunne gøre igen, for fremover kommer der mange nye elbiler. 

Grafik: Skillestreg

Smart EQ fortwo Cabrio - Den sjoveste elbil

Smart EQ fortwo

Man bliver glad af at kigge på Smart EQ fortwo Cabrio og glad af at køre i den. Men glæden varer ikke længe, for den lille elbils rækkevidde er kun til korte ture i nærområdet. For dem, der ikke har brug for at køre længere end 100 km ad gangen, er den et herligt bekendskab.

Pris: 237.098 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 85 km
Læs testen af Smart EQ fortwo Cabrio

Grafik: Skillestreg

Tesla Model X Long Range 6 personer - Den helt store raket

Tesla Model X forfra

Tesla Model X er på en gang for fed og for meget. Den får folk til at måbe, når den spreder sin kæmpe bagdøre ud og op. Men med en længde på over fem meter er den også stor at køre rundt i. Med plads til op til syv personer, sit rumskibsdesign og lynhurtige acceleration er Model X en helt unik elbil.

Pris: 892.664 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 403 km
Læs testen af Tesla Model X Long Range

Grafik: Skillestreg

Audi e-tron 55 Quattro - Tung på godt og ondt

Audi e-tron set forfra

Audi e-tron er en imponerende elbil fra Audi. Den har en gennemført lækker kabine og giver en magtfuld følelse bag rattet. Men vægten på 2,5 tons koster på både køreegenskaber og rækkevidde. Til gengæld lader den hurtigt.

Pris: 799.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 342 km
Læs testen af Audi e-tron 55 Quattro

Grafik: Skillestreg

Tesla Model S Long Range - Kongen af rækkevidde

Tesla Model S forfra

Selvom Tesla Model S har nogle år på bagen, fremstår den stadig som en smuk, topmoderne og ualmindelig velkørende elbil. Her er der ingen rækkeviddeangst, og der er masser af plads og komfort på et højt plan. Den lader endda ekstra 200 km på kun en halv time.

Pris: 772.474 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 486 km
Læs testen af Tesla Model S Long Range

Grafik: Skillestreg

Jaguar I-Pace EV400 AWD S - Rå og elegant

Jaguar I-Pace forfra

Der er masser af køreglæde i Jaguar I-Pace. Men med nye konkurrenter fra Mercedes og Audi er den ikke alene mod Tesla mere. Især ladetiden på den tunge bil trækker ned.

Pris: 713.880 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 334 km
Læs testen af Jaguar I-Pace EV400 AWD S

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic - Bedste elbil lige nu

Mercedes EQC bagfra

Den store og tunge Mercedes-Benz EQC kører direkte ind på førstepladsen i feltet af luksus-elbiler. Det tyske mærkes mange års erfaringer med at fremstille biler af høj kvalitet og med businessclass-komfort fornemmes i en elbil, der også fungerer fint i hverdagen med hurtig ladning og fin rækkevidde.

Pris: 679.998 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 375 km
Læs testen af Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

Grafik: Skillestreg

Tesla Model 3 Long Range AWD - Sedan med fart på

Tesla 3 forfra

Danske bilkøbere er normalt ikke meget for sedaner. Men Tesla Model 3 er ikke nogen helt normal sedan, og den topper derfor årets salgslister blandt elbilerne. Den kører stille, hurtigt og langt på en opladning.

Pris: 460.484 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 457 km
Læs testen af Tesla Model 3 Long Range AWD

Grafik: Skillestreg

Nissan Leaf E+ Tekna - Populær elbil forbedret

Nissan Leaf forfra

Nissan Leaf har fået et større batteri, og det har givet den populære elbil en rækkevidde, der vil tilfredsstille de fleste i hverdagen. Ladetiden er desværre fortsat lang, og Leaf har problemer med at lynlade flere gange i træk på langturen. Sikkerheden er i top.

Pris: 361.400 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 317 km
Læs testen af Nissan Leaf E+ Tekna

Grafik: Skillestreg

VW e-Golf 5-dørs - Det sidste stik

VW e-Golf set forfra

VW e-Golf bliver snart erstattet af en helt ny generation elbiler fra Volkswagen. Det er en ældre konstruktion, men man kan faktisk blive helt glad for at føle sig hjemme i den velkendte kabine. Men rækkevidden og ladetiden er slet ikke fulgt med udviklingen.

Pris: 320.395 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 192 km
Læs testen af VW e-Golf

Grafik: Skillestreg

BMW i3 Charged Professional 120 Ah - Sjov letvægter

BMW i3 fra siden

BMW i3 er absolut ikke ny. Men dens fokus på lav vægt, nye materialer og anderledes design gør, at den stadig ser moderne ud. Rækkevidden er dog et problem, og bagdørene skal man ikke have brug for for ofte.

Pris: 379.000 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 231 km
Læs testen af BMW i3

Grafik: Skillestreg

Kia e-Soul Advance - Firkantet elbil

Kia e-soul bagfra

Pris: 339.999 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 364 km
Læs testen af Kia e-Soul Advance

Grafik: Skillestreg

Hyundai Kona Electric Premium - Imponerende rækkevidde

Hyundai Kona forfra

Pris: 349.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 407 km
Læs testen af Hyundai Kona Electric Premium

Grafik: Skillestreg

Kia e-Niro - Praktisk elbil til hverdagen

Kia e-NIro bagfra

Kia e-Niro har smart SUV-look, men den er faktisk nok den elbil, der lige nu minder mest om en stationcar. Der er god plads bagi og fine adgangsforhold til bagagerummet. Samtidig er der masser af udstyr, så hele familien kommer glade frem.

Pris: 349.999 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 388 km
Læs testen af Kia e-Niro Advance

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq - Bedre udgave på vej

Hyundai Ioniq set forfra

Hyundai Ioniq er en prisvenlig adgang til markedet for elbiler. Den er utrolig letkørt og byder på masser af udstyr. Men vent med at bestille den til sidst på året, når Hyundai tilbyder et større batteri.

Pris: 279.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 181 km
Læs testen af Hyundai Ioniq Electric Premium

Grafik: Skillestreg

Audi e-tron - Unik Audi

Audi e-tron set forfra

Audi første elbil overrasker ved ikke at gøre det store ud af at være en elbil. Den ligner en almindelig Audi, og det behøver den bestemt ikke at være ked af. Enhver, der kører Audi til daglig, vil føle sig hjemme i den gedigne kabine. Med en vægt på over 2,5 tons er e-tron ret tung, og det ses på rækkevidden. Til gengæld ligger den godt på vejen og må trække 1.800 kg. Den kan lades lynhurtigt, og det er ved at være det vigtigste parameter på de nye elbiler.

Pris: 799.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 290 km
Læs testen af Audi e-tron

Grafik: Skillestreg

Tesla Model 3 - Elbilen, alle taler om

Tesla Model 3

Efter lang ventetid strøg Tesla mindste model, Model 3, direkte ind på toppen af de danske salgslister for elbiler. Den er virkelig usædvanlig - på godt og ondt. Sedan-modeller er der normalt ikke rift om herhjemme, men her kører Model 3 altså sine egne veje. Bilnøglen er erstattet af en plastkort – og mobiltelefonen. Ellers er kabinen støvsuget for knapper, så al betjening af bilens - mange - features går gennem den store skærm. Man skal vænne sig til det – men så får man altså også en køreoplevelse, der vil noget.

Pris: 464.674 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 404 km
Læs testen af Tesla Model 3

Grafik: Skillestreg

Jaguar I-Pace - Eksklusiv sports-SUV

Jaguar I-Pace er en sportslig SUV

Masser af klasse og sjove køreoplevelser kendetegner den første elbil fra Jaguar. Ikke overraskende kan Jaguar det der med at bygge en kabine, der oser af overdådig luksus. Til gengæld er vi ikke så imponerede over rækkevidden og en temmelig lang ladetid. I-Pace hører til i den dyrere ende af elbiler, men byder også på sjove og komfortable køreoplevelser.

Pris: Fra 700.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 320 km
Læs testen af Jaguar I-Pace

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2018

Her er de elbiler, vi har testet i 2018. Årets positive overraskelse var Hyundai Kona, der for første gang gav os en elbil med en rækkevidde, der kan dække de flestes behov, uden at den koster en formue.

Grafik: Skillestreg

Hyundai Kona Electric - Den bare kører og kører

Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona er den første elbil, der til en overkommelig pris kan køre så langt på en opladning, at den for de fleste vil kunne erstatte en benzin- eller dieselbil. Der er rimelig plads til en familie på fire - dog er benpladsen på bagsædet ikke imponerende. Der er masser af udstyre, og Kona kører komfortabelt. Den tager noget tid at lade, så en hjemmelader er nødvendig. 

Pris: Fra 300.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 474 km
Læs testen af Hyundai Kona Electric

Grafik: Skillestreg

Renault Zoe - Alderen trænger sig på

Renault Zoe

Zoe har nogle år på bagen, og selvom den både løbende er blevet opdateret med større batteri og kraftigere motor, mærkes det. F.eks. fås den ikke automatisk nødbremse, der ellers er sikkerhedsudstyr, der bør findes på en moderne bil. Rækkevidden er fin nok, men den koster cirka det samme at eje som en Hyundai Kona, og den er altså bedre på alle punkter.

Pris: 273.880 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 247 km
Læs testen af Renault Zoe

Grafik: Skillestreg

BMW i3 - Anderledes bil med miljøet i fokus

BMW i3

Allerede når man ser BMW i3 udefra, ved man, at den er helt sin egen. I kabinen mødes man af særlige miljøvenlige materialer. i3 kører ellers friskt, og man sidder behageligt højt med godt udsyn og let ind- og udstigning. En underlig dørløsning, hvor fordørene skal åbnes, for at man kan åbne bagdørene, gør i3 knap så oplagt som familiebil.

Pris: 337.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 175-200 km
Læs testen af BMW i3S

Grafik: Skillestreg

Nissan Leaf - Danmarks mest solgte elbil

Nissan Leaf 2018

Det er ikke uden grund, at Nissan Leaf i 2018 var den mest solgte elbil på markedet. Den har været her længe og er bare blevet bedre og bedre. Den er dog ikke helt ovre to af elbilernes børnesygdomme: kort rækkevidde og et futuristisk design. Børn bagi har dårligt udsyn, og der er ikke meget plads på hverken bagsæder eller i bagegerummet. Flot sikkerhed. 

Pris: 303.880 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 195 km
Læs testen af Nissan Leaf

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2017

Her er de elbiler, vi har testet i 2017. Det var året, hvor der virkelig begyndte at komme nye varer på hylderne med elbiler.

Grafik: Skillestreg

Kia Soul EV - Sjov, lille elbil

Kia Soul forfra

Kia Soul ser så speciel ud, at man enten falder pladask for dens skæve charme eller løber skrigende bort. Prisen er til gengæld attraktiv for de fleste. Men sit lille bagagerum bliver den aldrig en familieflytter, men som bybil til en single eller et par med et overskueligt kørebehov er den en godt bud på en miljøvenlig bybil.

Pris: Fra 224.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 170 km
Læs testen af Kia Soul EV

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq - Meget bil for pengene

Hyundai Ioniq

Her er endelig en elbil med fin benplads på bagsædet - det vil børnene sætte pris på. Som fører kan du glæde dig over masser af udstyr i Hyundai Ioniq - og en rimelig lav pris. Sikkerheden er rigtig flot. Hvis du er vild med Ioniq, men har svært ved at klare dig med rækkevidden, fås den også som plugin-hybrid og hybridbil.

Pris: 283.875 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 200 km
Læs testen af Hyundai Ioniq

Grafik: Skillestreg

VW e-Golf - Bare en god bil

VW e-Golf

VW Golf ligger i toppen af salgslisterne i mange lande, og de basale kvaliteter fra den almindelige Golf mister den ikke, bare fordi den kører på strøm. Tværtimod får du fornøjelsen af eldrift og dertil en bil, der virker gennemarbejdet i finishen og har pænt med plads. Rækkevidden er god, så e-Golf kan klare de fleste behov hos både den lille familie og børnefamilien. Prisen er måske lidt høj.

Pris: 309.874 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 230 km
Læs testen af VW e-Golf

Grafik: Skillestreg

Tesla Model X - Imponerende vingefang 

Tesla Model X

De færreste af os har råd til en Tesla Model X. Vi kan så stå og måbe, mens de imponerende "falkevinge-døre" hæver sig og åbner ind til en kabine, der ligner noget fra et rumskib. Op til syv mennesker kan være med, når den store, tunge SUV accelerer lydløst til 100 km/t. på 4,4 sekunder. Det kilder i maven, og det kan måske kompensere for, at det ikke er alle de fikse gadgets, der er helt praktiske i hverdagen.

Pris: 1.387.360 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 300 km
Læs testen af Tesla Model X

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2016

Det var Tesla Model S, der sad suverænt på markedet for elbiler i 2016. Priserne var dengang meget konkurrencedygtige i forhold andre luksusbiler, så der blev solgt mange.

Grafik: Skillestreg

Tesla Model S - Velkørende luksusbil

Tesla Model S

Tesla Model S var en sensation med sine smukke linjer, store skærm og heftige acceleration, da den kom på gaden i 2013. Men den faceliftede udgave fra 2016 kørte Teslaen helt over målstregen. Både præstationer og kvalitetsfornemmelse er løftet betragteligt. Model S tog en stor bid af luksussegmentet herhjemme, indtil afgifterne gjorde den til en lige så dyr bil, som den virker som.

Pris: 1.130.657 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 350 km
Læs testen af Tesla Model S

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2014

VW e-Up sælges ikke fra ny af længere. Når du ser på brugte elbiler fra denne periode, skal du være opmærksom på, at deres rækkevidde er meget begrænset - særligt om vinteren. Du bør nok bede om at få en god, lang prøvetur, så du selv oplever, hvor langt batteriet rækker.

Grafik: Skillestreg

VW e-Up - Billig elbil

VW e-Up

Det burde være et stort plus at være den billigste elbil på markedet. Men den lille VW e-Up kunne ikke engang køre 100 km på en opladning under vores test. Kan man leve med det - f.eks. hvis ens køremønster kun er til små ærinder - kører e-Up til gengæld rigtig godt.

Pris: 190.095 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 96 km
Læs testen af VW e-Up

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2011

I 2011 kunne Motor teste elbilen Mitsubishi Imiev, der havde de næsten identiske søskende Citroën C-Zero og Peugeot Ion. Med en rækkevidde i testen på 60-70 km, kneben plads til fire og en pris på 280.000 kr. blev dommen: "Imiev, C-Zero og Ion er starten, men ikke løsningen". Nissan Leaf blev et bedre bud på fremtidens bil.

Grafik: Skillestreg

Mitsubishi Imiev - Ebilen er landet!

Mitsubishi Imiev

Trillingebilerne Mitsubishi Imiev, Citroën C-Zero og Peugeot Ion var de første elbiler på markedet og indvarslede den elektriske omstilling. Motor anbefalende den til bilkøbere, som gerne ville være foregangsmænd.

Pris: 279.675 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 60-70 km
Læs testen af Mitsubishi Imiev

Grafik: Skillestreg

Nissan Leaf - Årets bedste elbil

Nissan Leaf forfra

Nissan Leaf var det første seriøse bud på en elbil, der kunne tage kampen op mod de fossile biler. Den lovede en rækkevidde på 175 km, men under Motors test nåede vi kun 117 km.

Pris: 294.360 kr.
Elbilens rækkevidde (i Motors test): 117 km
Læs testen af Nissan Leaf

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2009

I 2009 testede vi denne elbil:

Grafik: Skillestreg

Tesla Roadster - Køreglæde med stærkstrøm

Tesla Roadster

Motor måtte låne en privatejet bil for at kunne køre i Tesla Roadster. Det blev en forrygende tur på tværs af landet. Men med den tids lademuligheder blev det også en langsom tur.

Pris: 950.000 kr.
Elbilens rækkevidde (officielt): 350 km
Læs testen af Tesla Roadster

Grafik: Skillestreg

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler. Kontakt rådgivningen