Test af elbiler 2018

Her finder du alle FDMs test af elbiler i 2018. For at give dig et hurtigt overblik, har vi også taget test fra 2016, 2017 og 2019 med. Vi har også angivet priserne på de enkelte elbiler og deres rækkevidde fra vores test. Så kan du let finde den bedste elbil for dig og din familie.

FDM har testet elbiler på det danske marked
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Viden

Der findes elbiler til familien, til den køreglade, til de små smutture og den daglige pendleropgave. FDM har testet alle de elbiler, der er på markedet, så du kan finde den bedste elbil for dig og din familie. 

Læs også: FDMs store tema om elbiler og hybridbiler

Som du kan se, er der allerede mange bilmodeller på markedet. Men flere er på vej, og du kan regne med, at de nye elbiler kan køre længere på en opladning, ligesom de bliver hurtigere at lade op. Du kan se, hvilke elbiler der er på vej her

Test af elbiler 2019

Her er de elbiler, vi har testet i 2019 - der kommer flere på, efterhånden som vi får testet de nye elbiler.

Jaguar I-Pace - eksklusiv sports-SUV

Jaguar I-Pace er en sportslig SUV

Masser af klasse og sjove køreoplevelser kendetegner den første elbil fra Jaguar. Ikke overraskende kan Jaguar det der med at bygge en kabine, der oser af overdådig luksus. Til gengæld er vi ikke så imponerede over rækkevidden og en temmelig lang ladetid. I-Pace hører til i den dyrere ende af elbiler, men byder også på sjove og komfortable køreoplevelser.

Pris: Fra 700.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 320 km
Testet i Motor 1/2019 - læs testen af Jaguar I-Pace her

 

Test af elbiler 2018

Her er de elbiler, vi har testet i 2018. Årets positive overraskelse var Hyundai Kona, der for første gang gav os en elbil med en rækkevidde, der kan dække de flestes behov, uden at den koster en formue.

Hyundai Kona Electric - den bare kører og kører

Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona er den første elbil, der til en overkommelig pris kan køre så langt på en opladning, at den for de fleste vil kunne erstatte en benzin- eller dieselbil. Der er rimelig plads til en familie på fire - dog er benpladsen på bagsædet ikke imponerende. Der er masser af udstyre, og Kona kører komfortabelt. Den tager noget tid at lade, så en hjemmelader er nødvendig. 

Pris: Fra 300.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 474 km
Testet i Motor nr. 8/2018 - læs testen af Hyundai Kona Electric her

Renault Zoe - alderen trænger sig på

Renault Zoe

Zoe har nogle år på bagen, og selvom den både løbende er blevet opdateret med større batteri og kraftigere motor, mærkes det. F.eks. fås den ikke automatisk nødbremse, der ellers er sikkerhedsudstyr, der bør findes på en moderne bil. Rækkevidden er fin nok, men den koster cirka det samme at eje som en Hyundai Kona, og den er altså bedre på alle punkter.

Pris: 273.880 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 247 km
Testet i Motor 8/2018 - læs testen af Renault Zoe her

BMW i3 - anderledes bil med miljøet i fokus

BMW i3

Allerede når man ser BMW i3 udefra, ved man, at den er helt sin egen. I kabinen mødes man af særlige miljøvenlige materialer. i3 kører ellers friskt, og man sidder behageligt højt med godt udsyn og let ind- og udstigning. En underlig dørløsning, hvor fordørene skal åbnes, for at man kan åbne bagdørene, gør i3 knap så oplagt som familiebil.

Pris: 337.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 175-200 km
Testet i Motor 6/2018 - læs testen af BMW i3S her

Nissan Leaf - Danmarks mest solgte elbil

Nissan Leaf 2018

Det er ikke uden grund, at Nissan Leaf i 2018 var den mest solgte elbil på markedet. Den har været her længe og er bare blevet bedre og bedre. Den er dog ikke helt ovre to af elbilernes børnesygdomme: kort rækkevidde og et futuristisk design. Børn bagi har dårligt udsyn, og der er ikke meget plads på hverken bagsæder eller i bagegerummet. Flot sikkerhed. 

Pris: 303.880 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 195 km
Testet i Motor 4/2018 - læs testen af Nissan Leaf her

 

Test af elbiler 2017

Her er de elbiler, vi har testet i 2017. Det var året, hvor der virkelig begyndte at komme nye varer på hylderne med elbiler.

Kia Soul EV - sjov, lille elbil

Kia Soul forfra

Kia Soul ser så speciel ud, at man enten falder pladask for dens skæve charme eller løber skrigende bort. Prisen er til gengæld attraktiv for de fleste. Men sit lille bagagerum bliver den aldrig en familieflytter, men som bybil til en single eller et par med et overskueligt kørebehov er den en godt bud på en miljøvenlig bybil.

Pris: Fra 224.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 170 km
Testet i Motor 10/2017 - læs testen af Kia Soul EV her

Hyundai Ioniq - meget bil for pengene

Hyundai Ioniq

Her er endelig en elbil med fin benplads på bagsædet - det vil børnene sætte pris på. Som fører kan du glæde dig over masser af udstyr i Hyundai Ioniq - og en rimelig lav pris. Sikkerheden er rigtig flot. Hvis du er vild med Ioniq, men har svært ved at klare dig med rækkevidden, fås den også som plugin-hybrid og hybridbil.

Pris: 283.875 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 200 km
Testet i Motor nr. 10/2017 - læs testen af Hyundai Ioniq her

VW e-Golf - bare en god bil

VW e-Golf

VW Golf ligger i toppen af salgslisterne i mange lande, og de basale kvaliteter fra den almindelige Golf mister den ikke, bare fordi den kører på strøm. Tværtimod får du fornøjelsen af eldrift og dertil en bil, der virker gennemarbejdet i finishen og har pænt med plads. Rækkevidden er god, så e-Golf kan klare de fleste behov hos både den lille familie og børnefamilien. Prisen er måske lidt høj.

Pris: 309.874 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 230 km
Testet i Motor nr. 10/2017 - læs testen af VW e-Golf her

Tesla Model X - imponerende vingefang 

Tesla Model X

De færreste af os har råd til en Tesla Model X. Vi kan så stå og måbe, mens de imponerende "falkevinge-døre" hæver sig og åbner ind til en kabine, der ligner noget fra et rumskib. Op til syv mennesker kan være med, når den store, tunge SUV accelerer lydløst til 100 km/t. på 4,4 sekunder. Det kilder i maven, og det kan måske kompensere for, at det ikke er alle de fikse gadgets, der er helt praktiske i hverdagen.

Pris: 1.387.360 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 300 km
Testet i Motor nr. 4/2017 - læs testen af Tesla Model X her

 

Test af elbiler 2016

Det var Tesla Model S, der sad suverænt på markedet for elbiler i 2016. Priserne var dengang meget konkurrencedygtige i forhold andre luksusbiler, så der blev solgt mange.

Tesla Model S - velkørende luksusbil

Tesla Model S

Tesla Model S var en sensation med sine smukke linjer, store skærm og heftige acceleration, da den kom på gaden i 2013. Men den faceliftede udgave fra 2016 kørte Teslaen helt over målstregen. Både præstationer og kvalitetsfornemmelse er løftet betragteligt. Model S tog en stor bid af luksussegmentet herhjemme, indtil afgifterne gjorde den til en lige så dyr bil, som den virker som.

Pris: 1.130.657 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 350 km
Testet i Motor 12/2016 - læs testen af Tesla Model S her

 

Test af elbiler 2014

VW e-Up sælges ikke fra ny af længere. Når du ser på brugte elbiler fra denne periode, skal du være opmærksom på, at deres rækkevidde er meget begrænset - særligt om vinteren. Du bør nok bede om at få en god, lang prøvetur, så du selv oplever, hvor langt batteriet rækker.

VW e-Up - billig elbil

VW e-Up

Det burde være et stort plus at være den billigste elbil på markedet. Men den lille VW e-Up kunne ikke engang køre 100 km på en opladning under vores test. Kan man leve med det - f.eks. hvis ens køremønster kun er til små ærinder - kører e-Up til gengæld rigtig godt.

Pris: 190.095 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 96 km
Testet i Motor nr. 1/2014 – læs testen her

 

Test af elbiler 2011

I 2011 kunne Motor teste elbilen Mitsubishi Imiev, der havde de næsten identiske søskende Citroën C-Zero og Peugeot Ion. Med en rækkevidde i testen på 60-70 km, kneben plads til fire og en pris på 280.000 kr. blev dommen: "Imiev, C-Zero og Ion er starten, men ikke løsningen". Nissan Leaf blev et bedre bud på fremtidens bil.

Mitsubishi Imiev - elbilen er landet!

Mitsubishi Imiev

Trillingebilerne Mitsubishi Imiev, Citroën C-Zero og Peugeot Ion var de første elbiler på markedet og indvarslede den elektriske omstilling. Motor anbefalende den til bilkøbere, som gerne ville være foregangsmænd.

Pris: 279.675 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 60-70 km
Testet i Motor nr. 4/2011 - læs testen her

Nissan Leaf - årets bedste elbil

Nissan Leaf forfra

Nissan Leaf var det første seriøse bud på en elbil, der kunne tage kampen op mod de fossile biler. Den lovede en rækkevidde på 175 km, men under Motors test nåede vi kun 117 km.

Pris: 294.360 kr.
Elbilens rækkevidde (i Motors test): 117 km
Testet i Motor nr. 11/2011 - læs testen her

 

Test af elbiler 2009

Tesla Roadster - køreglæde med stærkstrøm

Tesla Roadster

Motor måtte låne en privatejet bil for at kunne køre i Tesla Roadster. Det blev en forrygende tur på tværs af landet. Men med den tids lademuligheder blev det også en langsom tur.

Pris: 950.000 kr.
Elbilens rækkevidde (officielt): 350 km
Testet i Motor nr. 9/2009 - læs testen her

 

Du kan privatlease elbil med FDM